امروز:
چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳

انرژی های تجدیدپذیر

مخالفت با طرح طبقه بندی گاز به عنوان انرژی سبز در اروپا

تهران-ایرنا- در اتحادیه اروپا طرحی به نام «طبقه بندی مالی پایدار» ارائه شده که گاز فسیلی را به نام سوخت سبز نامگذاری می‌کند؛ این طرح با مخالفت هایی در زمینه تاخیر در دستیابی به انرژی پاک مواجه بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه ایریش تایمز گزارش داد نمایندگان پارلمان اروپا باید از  این طبقه بندی جلوگیری کنند زیرا «شستشوی سبز» حرکت به سمت انرژی پاک را به تاخیر می اندازد.

اصطلاح «گرین واشینگ/ Greenwashing» یا همان «سبز شویی»  واژه‌ای است که به دورویی انسان‌های به‌ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد به این صورت که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه می‌زنند.

طرح پیشنهادی طبقه‌بندی مالی پایدار ، گازهای فسیلی را به عنوان سوخت سبز برچسب‌گذاری می‌کند و در نتیجه حتی بیشتر به مستبدان و الیگارشی‌هایی مانند ولادیمیر پوتین کمک می کند.

اززمان حمله روسیه وابستگی اروپا به سوخت های فسیلی بیشتر از هر چیز دیگری مورد توجه بوده است. بنابراین رای گیری در پارلمان اروپا درباره مقررات طبقه بندی اتحادیه اروپا موسوم به طبقه بندی مالی پایدار در ماه های آتی بسیار مهم خواهد بود.

پیش‌نویس قانون پیشنهادی توسط کمیسیون اروپا تعیین می‌کند که چه سرمایه‌گذاری‌های انرژی می‌توانند رتبه «پایدار» را در اتحادیه اروپا دریافت کنند. این رتبه‌بندی، سرمایه‌گذارانی را که می‌خواهند در فعالیت‌های پایدار سرمایه‌گذاری کنند، راهنمایی می‌کند و شفافیت موسسات مالی را ارتقا می‌دهد.

در واقع، این طرح به سادگی یک چارچوب طبقه بندی است که تعیین می کند چه سرمایه گذاری هایی را می توان به عنوان پایدار برچسب گذاری کرد. بنابراین، پیشنهاد این که گاز و انرژی هسته ای نیز باید این نام سبز را دریافت کنند، کاملاً عجیب به نظر می رسد. این پیشنهاد را مایرید مک گینس کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه ثبات و خدمات مالی و همکارانش داده اند.

مخالفان این طرح معتقدند سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر اشتباه است و روند انتقال به انرژی پاک را به تاخیر می اندازد. این طرح با ایجاد انگیزه برای ساخت نیروگاه های گازی جدید با طول عمر طولانی، به طور قابل توجهی برنامه های اتحادیه اروپا را برای انتقال انرژی سبز در صورت موفقیت آمیز بودن،  تضعیف خواهد کرد.

حمله روسیه به اوکراین بهای انرژی در اروپا را افزایش داد.

پارلمان اروپا پیش از این قطعنامه ای را تصویب کرده است که خواستار تحریم فوری سوخت های فسیلی روسیه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829