بهای جهانی انرژی پاک ۳۰ درصد گرانتر شده است

چاپ

تهران- ایرنا- گزارش ها نشان می دهد رشد تقاضا و مشکلات در زنجیره تامین انرژی پاک در پی همه‌گیری کووید-۱۹، سبب رشد ۳۰ درصدی قیمت جهانی این انرژی ظرف یک سال گذشته شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی آشفتگی در زنجیره تامین و افزایش هزینه های حمل و نقل، قطعات و نیروی کار، بهای انرژی بادی و خورشیدی در بازارهای بزرگ جهانی ظرف یک سال نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است.  

گزارش ها حاکی از آن است که تنها در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، بهای انرژی های مذکور در آمریکای شمالی ۹.۷ و اروپا ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

ناظران دلیل این امر را بروز اختلالات اقتصادی، لجستیکی و بازار کار در طول همه‌گیری ویروس کرونا ارزیابی کرده و می گویند این وضعیت به ویژه در پی حمله روسیه به اوکراین بدتر شده است. جنگی که سبب تحریم های شدید علیه روسیه و افزایش بهای سوخت های فسیلی و در نتیجه افزایش تقاضا برای انرژی پاک شده است.

کارشناسان نگران آن هستند که افزایش بهای انرژی های تجدیدپذیر با افزایش تقاضا شدت یابد و منجر به کاهش رشد اقتصادی گردد، آن هم در برهه ای که سازمان ملل خواستار گسترش سریع‌تر انرژی پاک با هدف جلوگیری از تاثیرات فاجعه بار گرمایش زمین است.  

رویترز در ادامه افزود: از سوی دیگر، با تشدید چالش‌ها در آمریکای شمالی، بسیاری نگران هستند که قانونگذاران آمریکایی معافیت‌های مالیاتی برای تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر که بخشی از دستور کار «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا بشمار می رود را تمدید نکنند. شرکت های فعال در زمینه انرژی پاک همچنین بیم آن دارند تحقیقات وزارت بازرگانی آمریکا منجر به اعمال تعرفه بر واردات صفحات  خورشیدی از آسیا شود و هزینه ها را بالاتر ببرد.

«ریگان فار» مدیر اجرایی شرکت توسعه دهنده خورشیدی "سیلیکون رنچ" در آمریکا در مصاحبه ای گفت: در حال حاضر مشکلات حل نشدنی در زنجیره تامین ما وجود دارد. این در حالی است که جنگ در اوکراین دولت های اروپایی را وادار به کاهش وابستگی به گاز طبیعی روسیه و افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر کرده است.

«اسکار پرز» یکی از شرکای مدیر صندوق مستقر در اسپانیا و توسعه‌دهنده انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در مصاحبه‌ای گفت: جنگ در اوکراین دشواری دیگری در مسیر پرچالش بازار انرژی های تجدیدپذیر بود که سبب تنش های بسیاری در قیمت ها شده است.

افزایش بهای انرژی های پاک در حالی است که در زمستان گذشته اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) از افزایش سهم انرژی های پاک در این قاره خبر داده و اعلام کرد انرژی های تجدیدپذیر پس از پیشی گرفتن از زغال سنگ و هسته ای، در حال تبدیل شدن به مهمترین منبع انرژی در اقتصاد آینده اتحادیه اروپا است.