به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ورد استیل، شرکت فولاد اوراز آمریکای شمالی اعلام کرده است انرژی خورشیدی عملیات فولادسازی خود را در Pueblo، کلرادو تامین می‌کند. این فولادساز در سایت پوئبلو خود یک کوره قوس الکتریکی را راه‌اندازی می‌کند که می‌تواند فولاد نهایی را از ضایعات آهنی بازیافتی تولید کند و این امر آن را به بزرگ‌ترین بازیافت‌کننده در منطقه تبدیل خواهد کرد. همچنین پروژه خورشیدی Bighorn که اخیرا از آن رونمایی شده است، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و این کارخانه را به نخستین واحد نورد در جهان تبدیل می‌کند که تا حد زیادی با تکیه بر انرژی خورشیدی فعالیت می‌کند.

این پروژه مجهز به یک مزرعه خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی DC و ۲۴۰ مگاواتی AC است که در زمینی به وسعت ۳/ ۷ کیلومتر مربع واقع شده است و آن را به بزرگ‌ترین تاسیسات خورشیدی در ایالات متحده تبدیل می‌کند که به یک شرکت اختصاص داده شده است. حدود ۷۵۰ هزار پنل خورشیدی این سایت تقریبا تمام نیاز برق سالانه کارخانه فولادسازی را تامین می‌کنند.

 

جیمز اسکیپ هرالد، رئیس و مدیرعامل اوراز آمریکای شمالی در این خصوص اظهار کرد: این مشارکت پیشگام، اوراز را به یک فولادساز پیشرو در صنعت در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید سبزترین فولاد و محصولات فولادی مهندسی‌شده در جهان تبدیل می‌کند که از محصولات آن در صنعت راه آهن آمریکا گرفته تا تولید میلگرد و مفتول استفاده می‌شود.

همچنین شرکت نیوکور تولید‌کننده فولاد در آمریکای شمالی، در حال کار روی یک پروژه ۲۵۰ مگاواتی انرژی خورشیدی است که قرار است در تگزاس ساخته شود. برخلاف تاسیسات واحد پوئبلو، برقی که این پروژه تولید می‌کند کل عملیات نیوکور در آمریکای شمالی را پوشش می‌دهد. پروژه نیوکور شامل امضای یک قرارداد خرید مجازی برق با شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر الکتریسیته دو فرانس آمریکای شمالی بود که برای مدت ۱۵ سال اجرا خواهد شد، در قراردادی که در نوع خود بزرگ‌ترین معامله برای صنعت فولاد لقب گرفت.

لئون توپالیان، رئیس و مدیرعامل شرکت Nucor، در این خصوص اظهار کرد: شرکت ما یکی از کارآمدترین و پاک‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است و ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای کاهش ردپای کربن خود هستیم. به همین دلیل است که ما مفتخریم با حمایت از توسعه این پروژه خورشیدی، فرآیند تولید خود را پاک‌تر کنیم.‌بر اساس پیش‌بینی کارشناسان ساخت‌و‌ساز در تابستان ۲۰۲۲ آغاز شود و در سال ۲۰۲۳ نیز برق تولید شده در آن به کارخانه‌های نیوکور تزریق خواهد شد.

اما در آن سوی دنیا، غول فولادسازی هندی تاتا استیل و شرکت زیرمجموعه آن تاتا پاور با همکاری یکدیگر یک پروژه خورشیدی ۴۱ مگاواتی متصل به شبکه در جارکند و اودیشا، هند راه‌اندازی می‌کنند. این پروژه با استفاده از پنل‌‌های خورشیدی روی پشت‌‌بام، پنل‌های شناور و پنل‌های روی زمین، انرژی خورشیدی لازم را برای واحدهای فولادسازی تاتا در جمشیدپور و کالینانگار تولید می‌کند و در انتشار ۴۵۲۱۰ تن کربن در سال صرفه‌‌جویی می‌کند. تی وی نارندران، مدیرعامل تاتا استیل، می‌گوید: ما چندین گام قطعی در زنجیره ارزش صنعت فولاد برداشته‌‌ایم تا اعتبار پایداری خود را تقویت کنیم. ما به دنبال راه‌‌حل‌‌های انرژی پاک در این صنعت هستیم و گسترش ردپای انرژی‌‌های تجدیدپذیر خود را ادامه خواهیم داد.

علاوه بر این در سال ۲۰۱۷، این دو شرکت در راه‌اندازی یک نیروگاه فتوولتائیک ۳ مگاواتی در معدن سنگ آهن تاتا استیل در نواموندی با یکدیگر همکاری کردند. این امر آن را به نخستین معدن آهن خورشیدی در هند تبدیل کرد و بر تعهد تاتا استیل در رویکرد خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با فولادسازی تاکید کرد.

 فولاد تولید شده توسط این شرکت‌‌های پیشرو و مبتکر یکی از سبزترین فولادهای روی کره زمین خواهد بود، اما از آنجا که صنعت فولاد به‌طور فزاینده‌‌ای از عملیات‌های مبتنی بر زغال‌‌سنگ دور می‌شود، در آینده فولاد جهان قطعا پایدارتر و سبزتر می‌شود.