انرژی های تجدیدپذیر

طوفان افزایش بهای انرژی؛ اقتصاد جهان در وضعیت هشدار

تهران- ایرنا- افزایش بهای گونه‌های مختلف انرژی (برق، گاز، نفت و ...) اقتصاد جهان را در وضعیت بحرانی قرار داده است که فرآیند بهبود اقتصادی را در دوره پساکرونا به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، افزایش بهای انرژی، اقتصاد جهان را در وضعیت هشدار قرار داده است. برق، گاز، زغال سنگ و نفت از میزان سقف خود عبور کرده و  سیاره در رقابت شدید انرژی قرار گرفته است.

پس از برق و گاز، این بار نوبت نفت است؛ بهای نفت دیروز با عبور از نرخ ۸۰ دلاری، به بیشترین میزان خود در سه سال اخیر رسید و در کوتاه مدت کربن نیز به جمع آنها افزوده خواهد شد.

چهار ماده اولیه‌ای برای زیرساخت‌های نظام تولید که با سیر صعودی قیمت خود اقتصاد جهان را در وضعیت بحران انرژی قرار می دهد.

 مساله این است که رقابت جنون‌آمیز چین و اروپا برای تامین ذخیره زمستانی خود در نیمکره شمالی، دلیل روشنی برای ادامه روند افزایش قیمت انرژی است.

بهای هر بشکه نفت خام دریای شمال (۱۵۹ لیتر) دیروز بالغ بر ۸۰ دلار معامله شد که بالاترین قیمت طی سه سال اخیر بوده و افزایش ۵۰ درصدی را در سال نشان می‌دهد. در حالیکه گاز در بازار روزانه بورس انرژی اروپا (EEX) به ۷۶.۱ یورو در هر مگاوات ساعت(واحد شمارش اروپا) رسید که این میزان نیز افزایش ۷۳ درصدی را نسبت به ۱۵ اوت سال گذشته (۲۰۲۰) نشان می دهد.

بهای برق نیز به نوبه خود در بازار عمده فروشی ایبری(شبه جزیره ایبِری در جنوب غربی اروپا قرار دارد و کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق را در بر می‌گیرد.)، از محدوده روانی ۲۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت در ساعات خاصی از روز فراتر رفته است.

به این ترتیب، طوفانی همه جانبه در افزایش قیمت‌ها رخ داده که در بحبوحه احیای مجدد اقتصادی، فرآیند بهبود را به خطر می‌اندازد.

جریان افزایش بهای انرژی، حتی برنامه بلندپروازانه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا را به دلیل تاثیر آن بر جیب مردم در قالب تورم، به چالش می‌کشد. در کنفرانس گلاسکو (COP ۲۶) که تا یک ماه آینده موضوع مطرح روز خواهد شد، تا کنون اثرات مبارزه با تغییرات اقلیمی بر اقتصاد داخلی به این وضوح مجسم نشده بود.

از سوی دیگر، پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم ۲ نیز هنوز با ابهاماتی روبروست و برخی تحلیلگران بر آنند که پوتین با کاهش صادرات گاز برای تسریع روند مجوزهای اداری، به تنظیم کننده بازار فشار وارد خواهد آورد.

همچنین سطح پایین موجودی‌ها به طرز تعیین کننده‌ای بر وقوع تنش‌های کنونی تاثیرگذار است به دلیل اینکه صنعت به اندازه کافی در سال‌های اخیر برای شرایط افزایش تقاضا در دوره پساکرونا، سرمایه گذاری کافی نکرده تا پس از رفع محدودیت‌های کرونایی از عهده آن برآید.

فرا رسیدن فصل وسایل گرمایشی

داده های AGSI+ که تمام اطلاعات موجودی و ذخیره سازی گاز در اروپا را گردآوری می کند، نشان می‌دهد که اگر سال گذشته در همین تاریخ، موجودی گاز برابر ۹۴.۸ درصد ظرفیت کلی بود، امروز به ۷۳.۹ درصد می رسید که حاکی از تامین نیاز قبل از فرارسیدن زمستان بود. این در حالی است که به طور مثال در اسپانیا، سطح موجودی ۷۲.۸ درصد ظرفیت را نشان می دهد که بسیار کمتر از میانگین پنج سال گذشته است.

همچنین بحران کمبود سوخت در انگلیس برخلاف تلاش دولت محافظه‌کار بوریس جانسون برای عادی جلوه دادن اوضاع، با افزایش قیمت و سهمیه بندی سوخت، تشدید شده و ارتش برای کمک به حل بحران در حالت آماده باش درآمده است.

به این ترتیب، پیش بینی‌های «گلدمن ساکس» یکی از فعالترین اپراتورهای جهان در زمینه مواد اولیه در حال محقق شدن است. ساکس در پایان سال گذشته پیش‌بینی کرد که مشابه نخستین سالهای دوهزاره (قرن ۲۱) سیاره به یک ابرسیکل جدید نزدیک می شود به همین دلیل او به مشتریان خود توصیه کرد که بر وزن سبد سهام خود اضافه کنند.

همچنین بانک سرمایه گذاری برآورد کرد که نفت تا پایان سال حدود ۹۰ دلار یعنی ۱۰ دلار بیشتر از برآورد چند ماه پیش، خواهد شد.

بحران کنونی باعث تقویت ارتباط بین بهای انرژی و قیمت گاز در بازار مبارزه با تغییرات آب و هوایی شده است. گاز یک ابزار اساسی برای تنظیم عرضه و تقاضا در بازار برق محسوب می شود، زیرا زمانی که پوشش کافی انرژی های تجدیدپذیر میسر نباشد، به عنوان یک فناوری پشتیبان است.

به این ترتیب، جهان همچنان برای ادامه حیات خود به مشتقات نفتی و انرژی حاصل از آن وابسته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829