گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر/سهم آیندگان از منابع طبیعی محفوظ می‌ماند

چاپ

انرژی‌های تجدیدپذیر را ناجی نسل آینده می‌دانند. منابع کاربردی که مصرف انرژی‌های فسیلی را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،چشم نسل آینده به دستان ما است و نتیجه گام‌هایی که ما امروز بر می‎داریم، در آینده آنها نمایان خواهد شد. اگر قدم‌های اشتباه برداریم؛ زندگی آنها را با مخاطرات جدی روبرو خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که باید در آن آهسته‌تر قدم برداریم و نگاهمان به آینده باشد، حوزه مصرف انرژی در کشور است. چون منابع انرژی در دنیا و کشور بسیار محدود است و اگر از آنها درست استفاده نکنیم، مشکلات و چالش‌های زیادی برای نسل آینده به وجود خواهد آمد.

با افزایش جمعیت و تغییر ساختار زندگی بشر، مصرف انرژی روز به روز در حال افزایش است. این موضوع، آثار مخربی بر روی زندگی موجودات دارد. آمارها گواهی می‌دهد که استفاده از انرژی‎های فسیلی مشکلات بسیار زیادی از جمله آلودگی‎های شدید هوا، آب و خاک و نیز هزینه‎های درمانی پنهان و یا آشکاری را به کشورهای برداشت‎کننده این منابع انرژی تحمیل می‎کند. بررسی‎های انجام شده در سال‎های اخیر حاکی از آن است، که در صورت عدم اقدام جدی به منظور کنترل و اصلاح الگوی مصرف انرژی، قطعا خیلی زود با چالشی جدی در حوزه انرژی، محیط‎زیست و درمان کشور مواجه خواهیم شد.

یکی از اولین اقدامات لازم در این حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی است که نقشی اثرگذار در پایایی مصرف انرژی و کند شدن و حتی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی دارد. اما در کنار آن باید راه‌های بلندمدت و متنوع دیگری را نیز جستجوکرد. از آن جمله می‎توان به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزین اشاره کرد. کاری که در چند سال اخیر کلید حل مشکلات انرژی و اقلیمی در بسیاری از کشورهای دنیا است.

ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که به دنبال یافتن و به کارگیری روش‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی و به‎ویژه سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی در کشور است. سوخت‌هایی که در ایران به وفور یافت می‌شود؛ اما سوزاندن بیش از حد این منابع برای دریافت انرژی به هیچ عنوان راه‌کاری بهینه بهره‎برداری از آن‎ها نخواهد بود. به همین دلیل باید به این موضوع توجهی جدی و همه جانبه داشت.

برای این منظور، این ستاد در راستای اهداف تعیین شده خود، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها طرح‎هایی با محوریت انرژی را در دستور کار قرار داده است. «استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر»، «تامین برق از منابع تجدیدپذیر» و «تعیین مشوق برای مصرف‌کنندگان از انرژی‌های تجدیدپذیر» از جمله اقداماتی است که در این برنامه مدنظر است.

اقداماتی که در تلاش است تا مصرف انرژی‌های نو در کشور را گسترش دهد. علاوه بر این، در این طرح‎ها، سه اقدام فناورانه «ارتقای بازدهی زنجیره برق»، «ارتقای بازدهی زنجیره عرضه گاز طبیعی» و «ارتقای بازدهی در منابع بزرگ انرژی‌بر» ارائه شده است تا از این مسیر، روند مصرف انرژی در کشور بهینه و دریچه‌ای نو به روی آیندگان باز شود.