امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

انرژی های تجدیدپذیر

تجدیدپذیرها مهمان پرمصرف ها می شوند

در حال حاضر پنج میلیون مشترک پرمصرف در کشور وجود دارد که بر اساس طرح امید قرار شده به این مشترکان برای احداث پنل خورشیدی وام های کم بهره داده شود.

به گزارش ایسنا، طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و فرهنگسازی از دوماه دیگر رسما وارد مرحله اجرا خواهد شد که با اجرای آن کم مصرف ها دیگر از پرداخت قبض برق معاف می شوند حتی برای پرمصرف ها نیز این امکان وجود دارد که با کاهش مصرف از پرداخت قبض رهایی یابند.

وزارت نیرو در سه سال گذشته طرح‌های تشویقی مختلفی برای عبور از پیک بار اجرا کرده است، چرا که در تابستان مصرف برق افزایش بسیاری می‌یابد و نیروگاه ها با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کنند و ممکن است همچون سال ۱۳۹۷ خاموشی های برنامه ریزی شده نیز مهمان خانه ها شود. از این رو برای جلوگیری از این مساله و تامین برق پایدار، وزارت نیرو فرهنگ سازی را مهم دانسته و در سال های اخیر نیز برنامه هایی را برای آن در نظر گرفته که تازه ترین آن طرح برق امید است.

در حال حاضر ۳۰ میلیون مشترک خانگی در کشور وجود دارد که در دو دسته "زیرالگو" و "بیش ازالگو" تقسیم بندی شده اند که برای هر کدام تعرفه خاصی تعریف شده است. در این بین ۸۵ درصد از مشترکان زیرالگو برق مصرف می‌کنند و تنها ۱۵ درصد بالاتر از الگوهای تعیین شده مصرف دارند، در طرح برق امید مشترکان زیرالگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می‌شوند.

۳۰ میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد که حدود ۸ و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره‌مند خواهند شد. البته مشترکان خوش مصرف هم می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف‌ها رسانده و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهره‌مند شوند چراکه تعرفه‌های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوارها دارد.

به طور مثال اگر مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق خود را کم کنند، ۲۰ درصد از هزینه برقشان کم می‌شود و اگر ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه برق مصرفی خواهند بود.

در این بین پرمصرف‌ها با راهکارهای بسیار ساده ای می توانند مصرف برق خودشان را کم کنند و در قالب این طرح پنل های کوچک خورشیدی هم با وام کم بهره در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق - به ایسنا گفت: در حال حاضر خرید برق تضمینی از نیروگاه های برق تجدیدپذیر انجام می شود و متوسط قیمت خرید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر حدود ۱۲۰۰ تومان است، این رقم برای مشترکان صرفه اقتصادی به دنبال دارد اما به دلیل اینکه اکنون قیمت برق پایین است مشترکان استقبال زیادی از این طرح نمی کنند.

وی افزود: این در حالی است که برای دو درصد مشترکان پر مصرف که قیمت واقعی برق را می‌پردازند، برایشان به صرفه است که از نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی استفاده کنند چراکه این مشترکان اگر یک نیروگاه خورشیدی یک یا دو کیلوواتی داشته باشند می‌تواند هزینه های برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

سخنگوی صنعت برق در خصوص قیمت نصب پنل خورشیدی در کشور گفت: قیمت هر یک کیلووات نصب تجهیزات انرژی خورشیدی ۱۰ میلیون تومان تخمین زده شده که این قیمت با توجه به مزیت های اقتصادی به صرفه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در این دولت از ۱۰۰ مگاوات به ۸۲۰ مگاوات رسیده است، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی صورت گرفته تاپایان سال ۱۴۰۰ این مقدار به ۱۷۰۰ مگاوات افزایش می یابد؛ یعنی ظرفیت فعلی به دو برابر خواهد رسید.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان خردادماه امسال به ۸۲۵ مگاوات رسیده و ۸۲۱ مگاوات ظرفیت جدید نیز در حال احداث است، علاوه بر این اجرای طرح امید نیز می تواند موجب توسعه بیشتری انرژی های پاک شود.

تا پایان اردیبشهت ماه امسال سهم انرژی‌های خورشیدی در تولید برق کشورمان با ۶۳ نیروگاه ۴۴ درصد، انرژی بادی با ۲۰ نیروگاه سهمی ۳۴ درصدی، نیروگاه‌های برق آبی سهمی ۱۲درصدی، تولید برق از بازیافت حرارتی توربین‌های انبساطی دو درصد و زیست توده یک درصد است.

میزان برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تا پایان خردادماه امسال به چهار میلیارد و ۸۷۶ میلیون کیلووات ساعت رسیده، استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تا پایان خردادماه صرفه جویی ۱۰۷۶ میلیون لیتری در مصرف آب به همراه داشته است.

تا پایان خردادماه امسال سهم انرژی‌های خورشیدی در تولید برق کشورمان با ۶۳ نیروگاه ۴۴ درصد، انرژی بادی با ۲۰ نیروگاه سهمی ۳۴ درصد، نیروگاه‌های برق آبی ۱۲ درصد، تولید برق از بازیافت حرارتی توربین‌های انبساطی دو درصد و زیست توده یک درصد است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829