استمرار جهش انرژی خورشیدی در کرمان به همت دولت

چاپ

کرمان - ایرنا - گام‌های اولیه در حوزه تولید انرژی های تجدیدپذیر و تابش نور خورشید در استان کرمان طی سال ‌های گذشته با حمایت دولت تدبیر و امید برداشته شده و انتظار می رود جهش تولید در این حوزه راهبردی همچنان استمرار داشته باشد.

تابش ۳۰۰ روزه خورشید در کرمان که مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور محسوب می شود، مزیت و ظرفیت بی نظیری برای استفاده و سرمایه گذاری در  انرژی پاک فراهم کرده که زیرساختها و برنامه های متنوعی در این حوزه اجرا شده و یا در دست اقدام است.

 مزایایی از جمله تابش طولانی مدت و قوی خورشید، بالا بودن ارتفاع و پاکی هوا عامل جلب سرمایه گذاران به استان کرمان است که جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی انرژی های پاک فراهم کرده است.

انرژی خورشیدی و پاک علاوه برکاهش آلاینگی و سوختهای فسیلی، فرصت بسیار خوبی برای اشتغالزایی و در آمدزایی بویژه برای خانوارها است تا برق مازاد تولیدی خود را به دولت بفروش برسانند.

در این راستا سه حوزه برق منطقه ای و شرکت های توزیع برق شمال و جنوب کرمان، ایجاد و گسترش نیروگاههای خورشیدی را در اولویت برنامه های خود قرار داده اند که با وجود مشکلات و محدودیت ها نتایج خوبی در چند سال گذشته بدست آمده است.

۲۵مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال جهش تولید وارد مدار کرمان می شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان با اشاره به تابش بسیار مناسب خورشید در این استان گفت:اینک در ۴۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کرمان در مدار است و امسال که سال جهش تولید است ۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز به مدار خواهد آمد.

حمیدرضا حبیبی با بیان اینکه  در حال حاضر قابلیت خرید تضمینی حدود ۲۰۰ مگاوات برق از نیروگاه های خورشیدی استان وجود دارد افزود: نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های خورشیدی برای سرمایه گذارانی که در حوزه خورشیدی از پنل و تولیدات داخلی استفاده کنند می تواند تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و این کمک کننده به تولیدکنندگان داخلی در راستای جهش تولید است.

وی تصریح کرد: ظرفیت  استان کرمان در این بخش تقریبا ۴۶ مگاوات و تقریبا معادل مصرف ۱۶۰ هزار خانوار است که در تامین برق مطمئن در استان و کمک به پیک بار تابستانی و کاهش خاموشی ها تاثریرگذار می تواند باشد.

مدیرعامل برق منطقه ای استان کرمان اظهار داشت: استقبال از سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی چه در بخش خانگی که از طریق شرکت توزیع و چه در بخش شبکه انتقال و فوق توزیع که توسط برق منطقه ای کرمان پیگیری می شود، خوب است، البته به دلیل تحریمها موانعی هم هست که در صورت بر طرف شدن شرایط برای سرمایه گذاران بهتر هم می شود.

وی تاکید کرد: نیروگاههای خورشیدی به علت مصرف نکردن سوخت فسیلی باعث کاهش آلایندههای زیست محیطی می شوند و کاهش تلفات به دلیل نزدیک شدن تولید کننده به مصرف کننده از دیگر مزایای این نیروگاه ها است و با تولیدی که تاکنون در استان داشتیم ۴۵ میلیون متر مکعب گاز مصرفی و حدود ۱۷ میلیون کیلووات ساعت تلفات انرژی نسبت به استفاده مرسوم از سوخت فسیلی، کاهش پیدا کرده است.

۱۵۴ کیلو وات انرژی خورشیدی در مراکز اداری شمال کرمان تولید می شود

معاون برنامه ریزی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: در بحث انرژی خورشیدی و پاک، طرحهای خوبی در این شرکت در دست انجام است که در حال حاضر ۲۰ مگاوات از برق شمال استان توسط نیروگاه های خورشیدی تامین می شود و دولت برای ترویج این انرژی تسهیلات مناسبی برای متقاضیان در نظر گرفته است.

احمد گنجعلیخانی افزود: این شرکت از سال ۹۴ تاکنون گام‌های موثری در خصوص انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق سامانههای خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب برداشته که از میان قریب به ۸۰۰ قرارداد با توان بیش از ۱۰ مگاوات تاکنون ۲۸۲ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۴.۲۴ مگاوات به بهره برداری رسیده و اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی سالانه بیش از هشت هزار و ۵۲۵ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه داشته است.

وی بیان کرد: این شرکت طی سالهای ۹۲ تا ۹۴ نیز از طریق ۱۵ هزار و ۹۵۰ میلیون ریال اعتبار، ۱۴۵ کیلووات سامانه خورشیدی در مساجد و مدارس شهرستان‌های رفسنجان، زرند و کرمان نصب و راه اندازی نموده که نصب این ظرفیت سالانه بیش از ۲۹۱ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان اظهار داشت: احداث ۱۵۴ کیلووات سامانه خورشیدی در ساختمان‌های اداری و با مشارکت مشترکان با اعتبار هشت هزار و ۴۷۰ میلیون ریال از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه برق شمال استان بشمار می‌رود.

وی اشاره به امضا تفاهم نامه همکاری تحت عنوان طرح کرامت خورشید با کمیته امداد امام استان گفت: از سال ۹۵ جهت انعقاد قرارداد خرید تضمینی با مددجویان تحت پوشش، گام بلندی در راستای اعتلای شان و منزلت این خانواده ها و امکان ایجاد درآمد و کمک به اقتصاد تعداد بیش از ۷۰ خانواده نیز فراهم شده است که تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۱۰۵ نیروگاه بهره برداری شد.

قرار داد خرید ۲۰ ساله برای برق خورشیدی از متقاضیان منعقد می شود

کارشناس دفتر تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق جنوب کرمان گفت: برنامهها و اقادامات این شرکت در حوزه انرژی های تجدید پذیر از سال ۹۵ آغاز شده است و در حال حاضر ۶۲۰ نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰۰ کیلو وات در حوزه عملیاتی این شرکت در مدار قرار گرفته است.

مرتضی رضایی نژاد افزود: همچنین نیروگاههای خورشیدی ۱۰ مگاواتی بافت، ۲.۵ مگاواتی بردسیر و یک مگاواتی قلعه گنج در ۲ سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان ۹.۴ مگاوات برق حوزه جنوب کرمان از انرژی خورشید تولید می شود تصریح کرد: سرمایه گذاری در این بخش بسیار سود آور و مقرون به صرفه است و با متقاضیان سرمایه گذاری قرارداد خرید ۲۰ ساله منعقد می شود.

کارشناس دفتر تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق جنوب کرمان اظهار داشت: مبلغ خرید برای هر کیلو وات ساعت برای نیروگاه زیر ۲۰ کیلو وات ۱۴۰ تومان، بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلو وات ۹۱۰ تومان و ۱۰۰ کیلو وات ۶۴۰ تومان در نظر گرفته شده که برای هر دوره ضریب تعدیل می خورد.

وی با اشاره به خدمات مشاوره ای شرکت توزیع برق جنوب کرمان به متقاضیان سرمایه گذاری برق خورشیدی اظهار داشت: نوسانات ارزی و تحریم ها ۲ مشکل بزرگ در راه سرمایه گذاری این بخش است که امیدواریم در آینده رونق بیشتری به این حوزه برگردد.

وزش باد اگر چه در مناطقی از استان کرمان مشکلاتی را برای مردم به همراه دارد، اما بروز این پدیده فرصت بسیار خوبی برای تولید انرژی برق توسط نیروگاه های بادی بوجود آورده که استفاده از این انرژی پاک و تجدید پذیر فراهم کرده است.

کرمان ظرفیت نیروگاه های ترکیبی انرژی پاک را دارد

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق جنوب کرمان گفت: با توجه به قرار گرفتن حوزه خدمات رسانی شرکت توزیع برق جنوب کرمان در کریدور بادی حوزه شرق ایران، پیش بینی بزرگترین ظرفیت بادی جهان در این منطقه را داریم.

محمد سلیمانی ساردو افزود: این شرکت اقدام به نصب پنج ایستگاه بادسنجی با دکل هایی به ارتفاع ۸۱ متر در شهرستان های ریگان، نرماشیر، قلعه گنج، بردسیر و سیرجان نموده است.
وی بیان کرد: در این راستا سرعت باد در ارتفاع های ۴۰، ۶۰ و ۸۰ متری اندازه گیری و ثبت شده و از طریق مشاور مربوطه نسبت به تهیه بسته های سرمایه گذاری با سناریوهای مختلف از جمله طرح های نیروگاه بادی ۱۰ و ۱۰۰ مگاواتی اقدام نموده و این بسته های سرمایه گذاری به اتاق بازرگانی استان، مراکز و شرکت های سرمایه گذاری مرتبط، ارسال شده و همچنین در پورتال شرکت برق جنوب کرمان نیز چکیده آن ها قرار داده خواهد شد.
معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق جنوب کرمان تاکید کرد: در همه ایستگاه های نصب شده سرعت متوسط باد در ارتفاع ۸۰ متری بیش از شش متر بر ثانیه ثبت گردیده که توجیه فنی ایجاد نیروگاه های بادی را دوچندان می کند.
وی ادامه داد: با توجه به استفاده از سایر سنسور های دیگر غیر ار سرعت سنج باد، بانک اطلاعات کاملی از جهت باد، تابش، دما و غیره بدست آمده که می توان گفت اطلس بادی شرکت توزیع برق جنوب کرمان تهیه شده و امیدواریم در اطلس بادی کشور که توسط ساتبا و شرکتهای مشاور دانمارکی و آلمانی تکمیل و رصد می شود به طور موثر، استفاده گردد.
سلیمانی ساردو اظهار داشت: نیروگاه های بادی از دسته نیروگاه های تجدید پذیر بوده که شامل قراردادهای خرید تضمینی ۲۰ ساله ( PPA) می شوند.

وی گفت از چالش های سرمایه گذاری در این حوزه، قیمت دلاری تجهیزات می باشد که دوره بازگشت سرمایه این طرح ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق جنوب کرمان تصریح کرد: با توجه به رویکرد نوین در انرژی های نو، استفاده از نیروگاه های ترکیبی بخصوص نیروگاه های بادی خورشیدی با توجه به قرارگیری استان روزانه ظرفیت فوق العاده ای را  برای استان ایجاد کرده است.

 وی با بیان اینکه کرمان موقعیت احداث نیروگاه های هیبریدی تجدید پذیر بادی خورشیدی دارد افزود: طبق مطالعات انجام شده قبل از موضوع کرونا، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ تقاضای جهانی انرژی الکتریکی به دو برابر افزایش یافته و دو سوم آن توسط مزارع بادی و خورشیدی تامین خواهد شد بدین ترتیب تنها یک دهه دیگر شاهد پایان عمر اقتصادی سوخت های فسیلی و آغاز توسعه چشمگیر انرژی های تجدید پذیر در سبد صنعت انرژی جهان و کاهش قابل توجه تلفات حرارتی و تولید کربن و مثبت شدن نقش شدت مصرف انرژی در GDP کشورها خواهیم بود.