خودکفایی در تامین انرژی با ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر

چاپ

پژوهشگران سوئدی، برای افزایش خودکفایی در زمینه تامین انرژی، پژوهش‌های بسیاری را در زمینه ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، انرژی تجدیدپذیر(Renewable energy) یا انرژی برگشت‌پذیر، به انواعی از انرژی گفته می‌شود که امکان تجدید منبع آنها توسط طبیعت در مدت زمان کم وجود داشته باشد.

پژوهش جدیدی که در ماه جاری، در "دانشگاه اوپسالا"(Uppsala University) سوئد انجام شد، نشان می‌دهد که ممکن است کشورهای نوردیک موفق شوند با گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، نیازهای خود را برآورده کنند.

"کشورهای نوردیک" (Nordic countries)، به مجموع کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) و اقیانوس اطلس گفته می‌شود که قرابت فرهنگی بسیاری دارند. این سرزمین‌ها، کشورهای ایسلند، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار جزایر الند، گرینلند و فاروئه را شامل می‌شوند.

"مایکل برگویست"(Mikael Bergkvist) از پژوهشگران این پروژه، در مصاحبه‌ای گفت: ما در این پژوهش موفق شدیم ثابت کنیم که استفاده گسترده از انرژی‌های تجدیدپذیر، اگرچه دشوار است اما غیرممکن نیست.

دشواری تولید الکتریسیته به این دلیل است که این فرآیند در زمان حقیقی اتفاق نمی‌افتد. به این معنی که، الکتریسیته مورد نیاز در زمان مورد نظر، همان موقع تولید نمی‌شود. مصرف الکتریسیته ما در هر ساعت از روز، متفاوت است. وابستگی بیشتر به منابع جایگزین مانند نیروی باد، تقاضاهای بیشتری را در این مورد به دنبال خواهند داشت.

برگویست ادامه داد: در سوئد، نیروگاه‌های آبی بسیاری در اختیار داریم که می‌توان از آنها برای تنظیم سریع این تفاوت استفاده کرد و همچنین، به خاطر وجود ذخایر بزرگ آب، هنگام تولید بالای انرژی باد و تقاضای کم برای نیروی برق، امکان ذخیره این نیروها وجود دارد. در هر حال، این کار، نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است. در سیستم امروز، امکانات خوبی برای تعادل بخشیدن به تفاوت‌های روزانه و فصلی وجود دارد اما این کار، در برخی شرایط مانند زمانی که برای هفته‌ها وزش باد وجود نداشته، دشوار است.

انرژی خورشیدی، در این عرض جغرافیایی، غیرمعمول‌تر است اما پژوهش‌ها و پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. برای مثال، ساختمان مسکونی " Frodeparke" در اوپسالا، طوری ساخته شده که نمای شیشه‌ای آن، الکتریسیته تولید می‌کند. این ساختمان، از سلول‌های خورشیدی باریکی پوشیده شده که در یکی از پژوهش‌های این دانشگاه ابداع شده‌اند.

این پژوهش، یکی از پژوهش‌های بین‌المللی دانشگاه اوپسالا است که نشان می‌دهد می‌توان فناوری سلول خورشیدی را در ساختمان‌ها به کار برد و تمرکز آن، بر سلول‌های باریک خورشیدی، چگونگی کارآمد ساختن آنها و کاربرد آنها در ساختمان‌ها است.

پژوهش دیگر این دانشگاه که انرژی باد را در نظر می‌گیرد و از منابع باد در سراسر اروپا نقشه‌برداری می‌کند، به سرپرستی "استفان ایوانل"(Stefan Ivanell)، مدیر این پروژه صورت گرفته است. پژوهشگران این پروژه، مدل‌های آب و هوایی را در مقیاس بزرگ تنظیم کردند و جزئیاتی را در مورد جریان دقیق یک نیروگاه بادی ارائه دادند.

اگر این دو مدل پژوهشی، به یکدیگر مرتبط شوند، می‌توان محاسبات بزرگ‌ مقیاس را در بررسی بهترین محل برای ساخت نیروگاه بادی انجام داد. ایوانل در مصاحبه‌ای گفت: هنگام بررسی تعامل میان نیروگاه‌های بادی، محاسبات رایانه‌ای، چندین روز یا هفته زمان می‌برد؛ بنابراین این محاسبات، واقعا سنگین هستند. این موضوع، همان دلیل نیاز به روش‌های محاسباتی گسترده‌تر است.

در این پروژه، پژوهشگران، جریان باد در جنگل‌ها و امکان گسترش این نیرو در جنگل را مورد بررسی قرار دادند. آنها، علاوه بر کل نیروگاه بادی، نصب دستگاه‌ها و توربین‌ها و تعامل آنها با یکدیگر را نیز بررسی می‌کنند. برای این کار، پژوهشگران، شبیه‌سازی‌هایی انجام می دهند که تاثیر نصب را بر جریان باد و حرکات آن نشان می‌دهند.

ایوانل ادامه داد: ما مدل‌هایی را برای چگونگی استخراج انرژی ابداع کرده‌ایم که با کاهش بار روی توربین‌ها، روش هوشمندانه‌تری پیش می‌گیرند و بدین ترتیب، توربین‌ها مدت بیشتری کار می‌کنند.

پژوهش دیگر دانشگاه اوپسالا، در مورد خودکفایی شهر گوتلاند سوئد در تامین انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، نیروی باد و سوخت زیستی است. ایوانل در این مورد گفت: امروزه، 50 درصد انرژی شهر گوتلاند از نیروی باد تامین می‌شود. این شهر برای خودکفا شدن در زمینه تامین انرژی، باید روی زمین، در دریا و در پارک‌های خورشیدی، مقیاس‌بندی شود.

به گفته ایوانل، بررسی گوتلاند به عنوان یک سیستم تجدیدپذیر، انتخاب مناسبی است. در رابطه با این ناحیه، امکانات بسیاری از جمله وسایل نقلیه الکتریکی و چگونگی ذخیره انرژی در باتری و یا به شکل گاز، در دست بررسی هستند.

همچنین، پژوهشگران اشاره کردند که در این زمینه، یافتن ترکیب درستی از منابع تجدیدپذیر انرژی، مهم است.

برگویست افزود: اگر موفق شویم ترکیب درستی از نیروی موج، باد و انرژی خورشیدی پیدا کنیم، تامین انرژی ساده‌تر خواهد بود. درهر حال، کنترل این موضوع، بسیار دشوار است. یافتن راه‌هایی برای ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر، اگرچه دشوار اما ممکن خواهد بود.