مطالب علمی و فن آوری نوین

کاهش اتلاف انرژی در لوکوموتیوها با رنگ‌های نانو

نانوفناوری با ایجاد خواص جدید برای رنگ‌ها، باعث افزایش کیفیت و مقاومت و کاهش میزان مصرف رنگ‌ شده است.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نانوفناوری در رنگ‌دانه‌ها به عنوان ماده اولیه تولید رنگ اثر گذاشته و محصولات جدید و کاربردی‌تری را به بازار عرضه کرده است. یکی از این خواص، عایق صوت و حرارت شدن رنگ‌های کاربردی است که مصارف گوناگونی در صنایع مختلف دارند.

شرکت دانش بنیان مهندسین شیمیایی و رنگ‌سازی نیلی‌فام ری یکی از مجموعه‌هایی است که با استفاده از فناوری نانو؛ رنگ‌های عایق حرارت و صوت تولید کرده است.

رنگ‌هایی که در بدنه واگن ها، بدنه کشتی، بدنه هواپیما موتورخانه ها مانند موتورخانه کشتی کانکس‌های فلزی، دودکش‌های حرارتی، اتاق های ماشین‌آلات و تجهیزات لوله های تاسیساتی و تجهیزات سازه‌ای و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این محصول، رنگ عایق حرارت و صوت در محدود 1000 هرتز است که برای عایق کاری سطوح مختلف، جلوگیری از اتلاف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه ها در محل هایی نظیر بدنه لوکوموتیو و موتورخانه کشتی استفاده می شود.

این رنگ به گونه ای طراحی شده که با وجود ضخامت کم، ضمن کاهش هدایت حرارتی و جلوگیری از اتلاف انرژی، عایق صوت نیز بوده و دامنه وسیعی از ارتعاشات را مستهلک می کند. مزیت دیگر این نوع پوشش‌ها؛ ضخامت کم پوشش است که موجب می شود بار مرده کمتری بر سازه اعمال می شود و ضمن حفاظت از سازه های فلزی قطار یا کشتی، فضای کمتری را اشغال می‌کند.

این محصول با حمایت ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانسته محصول خود را تجاری سازی و به بازار عرضه کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829