مطالب علمی و فن آوری نوین

سیستمی برای تولید همزمان آب و برق با قابلیت به صفر رسیدن ردپای کربن

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نوعی سیستم آب شیرین‌کن را برای تولید همزمان آب و برق عرضه کردند که به گفته آنها از پسماند این سیستم می‌توان برای حذف فلزات سنگین در تولید باتری‌های لیتیومی بهره برد.
 

وی ادامه داد: بر این اساس در این پروژه تحقیقاتی از ایده‌ای پیروی کردیم که پیاده‌سازی آن موجب به صفر رساندن ردپای کربن خواهد شد، به این صورت که در طی مطالعات با استفاده از آینه‌های مقعر، نور خورشید را بر روی یک منبع حاوی نمک متمرکز کردیم که از این طریق نمک موجود شروع به ذوب شدن می‌کند و بعد از آن آب دریا وارد این سیکل می‌شود، به دلیل بالا بودن دمای نمک، آب وارد شده بخار خواهد شد.

حسین‌پور با بیان اینکه بخار ایجاد شده به داخل توربین‌ها هدایت می‌شود، اظهار کرد: با حرکت توربین، برق تولید می‌شود و از سوی دیگر این بخار به دستگاه تقطیر وارد می‌شود و با فرآیند میعان، آب قابل مصرف در صنایع و کشاورزی تولید خواهد شد.

مجری‌ طرح با بیان اینکه این سیستم نوعی آب‌شیرین‌کن است، یادآور شد: اکثر دستگاه‌های آب شیرین‌کن، پساب آنها وارد آب دریا می‌شود که موجب می‌شود آب دریا از توازن خارج شده و شوری آن افزایش یابد. افزایش شوری آب موجب افزایش دمای محیط‌های آبی خواهد شد، ولی در این سیستم پساب وارد دریا نخواهد شد؛ بلکه از این املاح برای ساخت باتری‌های لیتیومی استفاده می‌شود.

این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای تولید باتری‌های لیتیومی از فلزات سنگینی چون کبالت و نیکل استفاده می‌شود که برای محیط زیست مضر هستند؛ ولی در این طرح، از املاح موجود در نمک برای ساخت باتری‌های لیتیومی استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت جایگزین کردن انرژی‌های پاک با سوخت‌های فسیلی در حرکت است، خاطر نشان کرد: در این مسیر دنیا نیاز مبرم به انرژی برق و باتری‌های لیتیومی دارد و در تلاش هستند که در هواپیماها از باتری‌های لیتیومی استفاده شود که این طرح می‌تواند در این راستا توسعه یابد.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه سیستم ارائه شده قادر به تولید همزمان آب و برق است، اظهار کرد: نمونه ساخته شده در دنیا تنها برای تولید برق است، ولی این سیستم ارائه شده، چند کاربردی است.

امیرحسین حسین‌پور، مجری طرح در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با بیان اینکه این طرح، پروژه جامعی است که دستاوردهای آن می‌تواند کشور را به توسعه پایدار برساند، گفت: برای اجرای این طرح اقدام به بررسی نیازهای کشور کردیم و مشاهده کردیم در پی خشکسالی‌های اخیر، نیاز مبرمی به آب و منابع آبی و همچنین نیاز به برق برای صنایع و مصارف شهری احساس می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829