به گزارش سایپانیوز، در حالی که ۴ ماه از توفان و یخبندانی که در تگزاس باعث قطعی برق شده بود می‌گذرد، مسوولان این ایالت می‌گویند تابستانی بسیار سخت در راه است و امکان آن زیاد است که برق برخی نواحی قطع شود. شاید ایالت تگزاس بیشتر از بقیه ایالت‌ها در مرکز توجه قرار گرفته است اما موضوع نیروگاه‌ها و شبکه توزیع برق زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که صحبت از گسترش بسیار سریع خودروهای برقی است و در صورتی که زیرساخت‌های لازم در این زمینه ایجاد نشود، در دو فصل زمستان و تابستان، ظرفیت نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع با این گسترش مطابقت نخواهد داشت.

 مری بارا، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره جنرال موتورز می‌گوید: امسال در ایالات متحده تقاضا به نقطه سرریز رسیده است. درست است که تقاضا برای خودروها با قوای محرکه برقی و باتری رو به افزایش گذاشته اما تقریبا همه به حرف مدیرعامل جنرال موتورز رسیده‌اند و نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد مردم تمایل زیادی به خرید خودروهای برقی نشان نمی‌دهند. حتی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از هر ۵ صاحب خودروی برقی در کالیفرنیا، یک نفر به خودروی بنزینی بازگشته است چون شارژ این خودروها پرزحمت است. دلیل این ماجرا قیمت بالاتر خودروهای برقی در مقایسه با بنزینی، نبود شبکه سراسری در کشور و حالا هم دغدغه‌ها در مورد کشش و توان شبکه‌های توزیع برقی سراسری است. اینها نگرانی‌هایی است که قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پاسخگو باشد و برای همین هم است که دولت او پیشنهاد صرف بودجه ۱۷۰ میلیارد دلاری برای زیرساخت‌های لازم را مطرح کرده است. ۱۰ درصد از این بودجه در نظر گرفته شده، باید صرف ساخت یا ایجاد جایگاه شارژ خودروهای برقی از شرق تا غرب آمریکا و جایگزین جایگاه‌های فعلی پمپ بنزین شود که در حال حاضر شبکه‌ای بی‌نظیر در سرتاسر این کشور دارند. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی این کشور هم که می‌گوید «باید پدال گاز را بفشاریم»، طرفدار گسترش خودروهای باتری‌دار است و روی طراحی، مهندسی و تولید داخلی تاکید دارد. او که فرماندار سابق میشیگان بوده می‌گوید: «ما سرمایه‌گذاری روی فناوری‌ها و تحقیق و توسعه را دوبرابر می‌کنیم تا ساخت خودروهای برقی آسان‌تر شود و دسترسی مردم راحت‌تر باشد.» دلایل زیادی وجود دارد که دولت‌ها روی گسترش خودروهای برقی تاکید دارند. دلیل اول نیاز به کاهش آلاینده‌های کربنی برای کاهش آثار گرمایش زمین است. دلیل دیگر، نیاز به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و واردات بنزین و نفت است. یک دلیل دیگر هم وجود دارد و آن نگرانی آمریکا از چین و برتری این کشور در زمینه صنعت خودرو است، چون علاوه بر رقابت‌های اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی و دفاعی آمریکا را نیز تشدید خواهد کرد.

در حال حاضر چین علاوه بر آنکه بزرگ‌ترین بازار و تولیدکننده خودروهای برقی است، بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید باتری از نوع لیتیوم-آیون را در اختیار دارد. به بیان دقیق‌تر بر اساس «اطلاعات بهینه‌کاوی معدنی» آمریکا فقط ۴ کارخانه تولید باتری دارد در حالی که تعداد کارخانه‌های باتری‌سازی در چین ۹۳ کارخانه است. این موسسه پژوهشی همچنین پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۳۰ تعداد گیگافکتوری‌های چین به ۱۴۰ عدد می‌رسد در حالی که آمریکا فقط به ۱۰ کارخانه خواهد رسید. در لایحه پیشنهادی به سنا، تقاضا شده برای تشویق ساخت کارخانه‌های ساخت و مونتاژ باتری، به جای ۷۵۰۰ دلار معافیت مالیاتی برای خودروهای الکتریکی ۱۲هزار و ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شود؛ با این شرط که این معافیت فقط به خودروهای تولید داخل تعلق بگیرد.

به نظر می‌آید که سازندگان هم این علائم را دریافت کرده‌اند، چه آنکه به عنوان مثال جنرال موتورز تصمیم گرفته تا پایان امسال در لوردزتاون اوهایو کارخانه تولید باتری احداث کند. البته اخیرا اعلام کرده که برای اسپرینگ هیل تنسی هم برنامه دارد. جنرال موتورز گسترش خودروهای برقی و باتری را جدی گرفته و این را می‌توان از برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۳۵ دریافت. جیم فارلی مدیرعامل فورد، مقام دوم بزرگ‌ترین خودروساز داخلی در آمریکا هم خبر از ایجاد و احداث کارخانه باتری در آمریکا داده است. شرکت خودروسازی نوظهور تسلا هم در ایالت نوادا کارخانه گیگافکتوری دارد که یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید باتری‌های لیتیوم-آیون در دنیاست و قرار است در ایالت تگزاس هم یک کارخانه مونتاژ باتری تاسیس کند. اما به جز خودروی برقی و کارخانه باتری، یک حوزه مهم دیگر نیز وجود دارد که نباید مغفول باقی بماند و به همان اندازه نیاز به گسترش زیرساخت دارد که شبکه‌های توزیع برق و نیروگاه‌های برق هستند.

 اسکات هینسُن، مدیر فناوری پیکان استریک در آستن تگزاس می‌گوید: «باید این حقیقت را به رسمیت شمرد که زیرساخت‌های تولید و توزیع برق در این بخش از کشور نسبت به سایر بخش‌ها عقب مانده است.» با اینکه اعتقاد دارد هنوز وقت باقی است اما می‌گوید عادت شده که مشکلات را در دقیقه نود می‌بینیم و زمانی کار را شروع می‌کنیم که به معضل بزرگی تبدیل شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تولید و توزیع برق در آمریکا تا سال ۲۰۵۰ باید ۴۰ درصد افزایش یابد تا بتواند خود را با گسترش خودروهای برقی وفق دهد.

پت رومانو، مدیرعامل چارجپوینت (ChargePoint)، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های شارژ برقی می‌گوید: تردیدی نیست که افزایش خودروهای برقی بار مضاعفی روی شبکه‌های تولید و توزیع برق برجای خواهد گذاشت اما این دوران ‌گذار بسیار کند است. تقریبا ۸۰ درصد از دارندگان خودروهای برقی، خودروهای خود را در طول شب و در منزل شارژ می‌کنند که اتفاقا زمانی است که ظرفیت‌ها خالی است. با این حال شبکه تولید و توزیع برق نیاز به روزآمدی و بهبود دارد تا مردم با قطعی برق مواجه نشوند.