مطالب علمی و فن آوری نوین

راه حل هوآوی برای بحران گرمایش زمین، استفاده از هوش مصنوعی

فناوری iCooling@AI هوآوی یک راهکار کاهش مصرف انرژی در مراکز داده است. این راه‌کار موفق به کاهش 8 تا 15 درصدی مصرف انرژی می‌شود که با توجه به رشد سرسام‌آور مراکز داده اینترنتی اهمیت بالایی در حفظ سلامت محیط زیست ایفا می‌کند.

زمانی که گوشی هوشمند خود را به دست گرفته و به آسانی و فقط با چند لمس ساده وارد جریان عظیم اطلاعات در اینترنت می‌شوید، در واقع به یک یا چندین مرکز داده بسیار بزرگ متصل شده‌اید که حجم عظیمی از اطلاعات را در خود جای داده و کار مدیریت این اطلاعات را بر عهده دارد. اینترنت خدماتی تمام وقت است، پس مراکز داده‌ای که امکان اتصال شما به اینترنت را ممکن می‌کنند نیز باید به صورت 24 ساعته فعال باشند.

کسی نمی‌تواند به صورت قطعی از میزان اطلاعات موجود در فضای اینترنت صحبت کند اما قطعا این میزان بسیار زیاد است. در یک تخمین سرانگشتی و فقط برای چهار سرویس معروف اینترنتی نظیر گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیس‌بوک حجم اطلاعاتی معادل 1200 «پتابایت» (Petabyte) تخمین زده شده است. (پتابایت معادل حدودی 1 میلیون گیگابایت اطلاعات است) این در حالی است که روند افزایش اطلاعات اینترنت نیز به شکلی سرسام‌آور در حال رشد است.

عامل مهم دیگر در رشد میزان اطلاعات موجود در اینترنت رشد چشم‌گیر کاربران اینترنت است. در حال حاضر 4.4 میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد که نشان از میزان نفوذ زیاد این پدیده در میان نوع بشر دارد. علاوه بر آن و با یک نگاه دقیق متوجه خواهیم شد که با رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی، اینترنت اشیا و محبوبیت پلتفرم‌های ویدیویی چه میزان اطلاعات توسط این تعداد کاربر به صورت روزانه تولید شده و به شبکه جهانی اینترنت و در واقع مراکز داده اضافه می‌شود

مراکز داده اینترنت توان و انرژی زیادی برای مدیریت این حجم از اطلاعات و قرار دادن آنها در اختیار کاربر صرف می‌کنند. بخش عمده‌ای از این انرژی مصرفی، صرف خنک کردن سیستم می‌شود. اما شرکت هوآوی با ارائه راهکاری جدید موسوم به iCooling@AI قدم در راه بهینه‌سازی مصرف انرژی در مراکز داده اینترنت گذاشته است.

در گذشته کار مدیریت سیستم خنک‌کننده یک مرکز داده به صورت دستی انجام می‌شده که البته به دلیل تغییر میزان بار کاری مرکز داده و شرایط آب و هوایی منطقه تبدیل به کاری عذاب‌آور برای کارکنان این مراکز شده بود. هوآوی خود یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مخابرات، اینترنت 5G و مراکز داده در دنیا است. این شرکت با تشخیص این مشکل متوجه شد که هوش مصنوعی می‌تواند کمک زیادی به حل آن بکند.

هوش مصنوعی پیشرفته هوآوی یعنی iCooling@AI به کمک قابلیت یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌تواند میزان زیادی از اطلاعات گذشته را آنالیز کرده و با ترکیب این نتایج با اطلاعات به دست آمده از حجم کاری مراکز داده، محیط بیرون، شرایط آب‌وهوایی و غیره تغییراتی دقیق و کاربردی در تنظیمات سیستم خنک‌کننده مرکز داده انجام دهد.

تغییراتی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن شود. این سیستم یه صورت میانگین اطلاعات خود را از 700 نقطه جمع‌آوری اطلاعات مختلف دریافت می‌کند و برای بالا بردن دقت عملکرد هر 5 دقیقه اطلاعات دریافتی را مورد آنالیز و بررسی قرار می‌دهد. برای این سیستم 1.4 میلیون حالت مختلف تنظیم متغیرهای مختلف به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده که iCooling@AI در کمتر از یک دقیقه بهترین تنظیم ممکن با توجه به المان‌های مختلف را یافته و و روی سیستم خنک‌کننده مرکز داده اجرا خواهد کرد.

هواوی2

هوآوی موفق به ارتقای سیستم خنک‌کننده مراکز داده از حالت دستی به حالت هوشمند و بدون نیاز به دخالت انسان شده است. این فناوری به تعدادی از مراکز داده واقع در مرکز چین، کمک کرده تا به میزان 3.85 میلیون کیلو وات در میزان مصرف انرژی برق خود در هر سال صرفه‌جویی کنند. این میزان صرفه‌جویی باعث کاهش تولید 1829 تن ملحقات کربن شده که از اصلی‌ترین دلایل گرمایش بیش از حد کره زمین هستند. برای ایجاد تاثیری مشابه بر جو زمین باید 79500 تنه درخت در یک سال کاشته شود.

زمانی متوجه اهمیت بیشتر فناوری جدید هوآوی می‌شویم که بدانیم جهان در آستانه ورود به دوره اینترنت نسل پنجم همراه است که در آن سرعت ارتباط اینترنتی دستگاه‌های همراه و حجم اطلاعات جابه‌جا شده به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برای همگام شدن با این تغییرات جدید مراکز داده اینترنت باید تدابیری را در نظر بگیرند تا توان ارائه خدماتی بیشتر و با حجم و سرعتی چند برابر را داشته باشند و در عین حال اصول محافظت از محیط زیست را نیز نادیده نگرفته باشند.  

هوآوی به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در اینترنت 5G توان بالای خود در تحقیق و توسعه را معطوف کشف و اختراع راهکارها و ابزارهای جدید کرده تا نوع بشر را وارد عصری جدیدی از حمکرانی اطلاعات کند. با توجه به رشد پر سرعت فناوری و نیاز روزافزون بشر به مصرف انرژی، باید با استفاده از راهکارهای سبز و دوستدار محیط زیست در پی کاهش اثرات مخرب این پدیده‌ها بود تا بتوان سیاره زمین را هرچه بیشتر و برای آیندگان حفظ کرد. کاری که هوآوی به کمک فناوری هوش مصنوعی پیشرفته خود در صدد انجام آن است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829