اخبار

ممیزی جامع انرژی در شرکت مناطق نفتخیزجنوب اجرایی می‌شود

معاون مدیرتولید ( بهینه سازی مصرف انرژی) شرکت مناطق نفتخیزجنوب با اشاره به بالا بودن شدت مصرف انرژی در این شرکت، گفت: پروژه ممیزی جامع انرژی در همه ساختمانهای اداری، مسکونی، فرهنگی و ورزشی و محوطه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین رجبعلی پور با بیان این‌که مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین و با سابقه ترین شرکت تولیدکننده نفت در ایران دارای شدت مصرف انرژی بالایی است، اظهارکرد: به همین دلیل این شرکت دارای فرصتهای بسیاری برای اعمال سیاستهای اصلاح الگو و بهینه سازی مصرف نیز است.

وی تصریح کرد: از آنجا که سیاستها و راهبردهای کلی کشور، گسترش و توسعه زیرساختهای انرژیهای نو کاهش استفاده از منابع فسیلی است، بنابراین معاونت بهینه سازی مصرف انرژی در راستای اجرایی کردن سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف ( ابلاغی مقام معظم رهبری) و همچنین سیاستهای ٢٤ گانه اقتصاد مقاومتی و ماده ١٩٠ (مدیریت سبز) پروژه‌ها و اقدامات اجرایی در بخشهای مختلف صنعت، ساختمان، حمل و نقل و مطالعات و پژوهشهای علمی انجام داده است.

معاون مدیر تولید(بهینه سازی مصرف انرژی) مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: انجام این پروژه‌ها از سوی معاونت بهینه سازی مصرف انرژی با رویکرد شناسایی وضع موجود و اجرای راهکارهایی در جهت بهبود شدت مصرف انرژی و نزدیک شدن به وضع مطلوب و استاندارد جهانی است.

رجبعلی پور اظهارکرد: از جمله اولین پروژه‌های تاثیرگذار در این خصوص انجام پروژه ممیزی جامع انرژی در همه ساختمانهای اداری، مسکونی، فرهنگی و ورزشی و محوطه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با وسعت ( بیش از ١میلیون متر مربع) است.

وی گفت: این پروژه در فازهای مختلف ستاد مناطق نفتخیزجنوب و ٨ شرکت تابعه تعریف و فازهای اول، دوم و سوم آن در ستاد و دو شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و گچساران پایان یافته و در مرحله اجرای راهکارهاست.

رجبعلی پور ادامه داد: در این خصوص برخی از راهکارها در قالب زیر پروژه‌ها تعریف و اجرا شده است، مانند استفاده از سلولهای خورشیدی در جهت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، تعویض پنجره‌های موجود فضاهای اداری و منازل سازمانی با پنجره‌های دو جداره upvc و همچنین استفاده از لامپهای کم مصرف LED ، در بخش صنعت نیز پروژه‌ای برای ممیزی جامع انرژی کارخانه‌ها، تاسیسات و فرایندها و تجهیزات مربوطه مصوب شد.

معاون مدیر تولید(بهینه سازی مصرف انرژی) مناطق نفت خیز جنوب افزود: فاز اول این طرح در اسفندماه سال ١٣٩٣ در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون تعریف و هم اکنون در حال انجام است. فازهای بعدی این پروژه نیز در دیگر شرکتهای بهره‌بردار برنامه‌ریزی شده که در مرحله تشریفات مناقصه است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال فاز دوم آن در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان اجرایی شود.

وی با اشاره به پروژه سیستم پایش مستمر جریان انرژی در کارخانه گاز و گاز مایع ١٥٠٠ اظهارکرد: هدف از اجرای این پروژه مطالعه وطراحی یستم مانیتورینگ مناسب برای پایش مستمرجریان انرژی(online monitoring system )در واحدهای فرایندی تولید نفت و گاز در راستای ایجاد سیستم مدیریت انرژی وتدوین ترازنامه انرژی و دسترسی به مصارف انرژی برای تصمیم گیری درخصوص پروژه‌های بهینه سازی مصرف انرژی است.

رجبعلی پور با بیان این که این پروژه در مرحله اجرای مناقصه است، افزود: کارخانه‌های گازوگازمایع به دلیل تنوع تجهیزات انرژی به خصوص کارخانه گازوگازمایع ١٥٠٠ به دلیل داشتن زیرساختها و سیستمهای کنترلی و ابزاردقیقی مناسب انتخاب شده است. بااستفاده از این سیستم درهرفرایندی امکان تعیین، کنترل و پایش مستمر و لحظه‌ای مصرف سوخت، برق، بخار، هوای فشرده و .. میسر می شود.

وی با اشاره به اجرای مدیریت سبز ( ماده ١٩٠ ) در سطح شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، تصریح کرد: مهمترین اقدامات مدیریت سبز شامل، مدیریت مصرف انرژی، بهینه‌سازی مصرف آب، هوشمندسازی ساختمانها، مواد اولیه، تجهیزات، آموزش، مدیریت پسماندها، استفاده از فناوریهای پاک و سازگار با محیط زیست، استفاده از تکنولوژی نانو، اصلاح سیستمهای روشنایی و سرمایشی و گرمایشی، حمل و نقل است.

معاون مدیر تولید(بهینه سازی مصرف انرژی) مناطق نفت خیز جنوب گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی و زمانبندی لازم برای عملیاتی سازی پروژه انجام گرفته و پس از تأمین منابع مالی و در اختیار قرار دادن اعتبارات تعیین شده، اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت.

معاون مدیر تولید (بهینه سازی مصرف انرژی) مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: مزایده گازهای مشعل نیز در راستای صیانت و حفظ ثروت ملی، جلوگیری از هدررفت و سوزاندن گازهای مشعل و استفاده بهینه از این گاز ها با رویکرد کاهش آلودگیهای زیست محیطی در حال پیگیری و نهایی سازی با متقاضیان سرمایه گذاری در این زمینه است.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829