اخبار

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران: پاکستان مصمم به دریافت گاز از ایران است

  • مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که پاکستان مصمم به دریافت گاز از ایران است،گفت: اسلام آباد هیچگاه از خرید گاز ایران منصرف نشده است.
  • علیرضا کاملی در گفتگو با خبرنگار شانا به قرارداد اخیر پاکستان با قطر برای خرید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) اشاره کرد و با بیان این که حجم واردات ال ان جی از سوی پاکستان زیاد نخواهد بود، تصریح کرد: واردات ال ان جی از سوی پاکستان پاسخگویی نیازهای این کشور نخواهد بود و به طور طبیعی این کشور گزینه های دیگری همانند واردات گاز با خط لوله تاپی را نیز در نظر دارد.

    وی با تاکید بر این که ایران، ارزانترین مسیر برای دریافت گاز ازسوی پاکستان است، یادآورشد: وجود مرز مشترک با ایران می تواند به دریافت ارزانتر گاز از سوی پاکستان کمک کند ضمن این که در تمام دنیا صادرات گاز از طریق خط لوله مقرون به صرفه تر از راههای دیگراست بویژه آن که در فاصله کمی انجام شود.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران سپس به خط لوله تاپی بعنوان یکی دیگر از گزینه های دریافت گاز از سوی پاکستان اشاره کرد و گفت: پاکستان برای دریافت گاز از طریق این خط لوله باید هزینه زیادی را به دلیل بعد مسافت بپردازد و در نتیجه هزینه نهایی گاز برای پاکستان گرانتر از دریافت گاز از ایران خواهد بود.

    امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز چندی پیش به شانا گفته بود: پاکستان به دلیل کمبود شدید انرژی به حجم بالایی از گاز طبیعی نیاز دارد و ما از این که اسلام آباد سبد واردات گاز خود را متنوع کند استقبال می کنیم، پاکستان در هرصورت نیازمند تکمیل پروژه خط لوله گاز آی پی و دریافت گاز از این خط لوله است.

    وی درباره این که خرید ال ان جی قطر از سوی پاکستان به معنی پشت کردن به ایران نیست، تاکید کرده بود: در تجارت این بحثها مطرح نیست؛ ما خوشحالیم که پاکستان می تواند سبد تامین منابع انرژی مور نیاز خود رامتنوع کند، ایران نیز موقعیت بسیار خوبی برای کمک به این کشور دارد، ضمن این که نیاز گازی پاکستان فراتر از حجم توافق شده برای خرید ال ان جی از قطر است.

    در همین باره شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با بیان این که کار روی پروژه دو میلیارد دلاری خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در بخش پاکستانی بزودی آغاز می شود، گفته بود: واردات ال ان جی با اجرای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان ارتباطی ندارد.

    به گزارش شانا، بخش ایرانی خط لوله آی پی (IP) به طول ٩٠٠ کیلومتر با هزینه ٢,٥ میلیارد دلار ساخته شده و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری شود، اما بخش دوم این خط لوله در خاک پاکستان به طول ٧٨٠ کیلومتر هنوز ساخته نشده است.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829