اخبار

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده:
فرهنگ‌سازی مصرف انرژی از بطن خانواده آغاز می‌شود

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به اینکه بخش خانگی سهم زیادی در مصرف انرژی دارد، امور زنان و خانواده وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان مشاور بر آن شدند تا بانوان را به عنوان جامعه هدف با راهکارهای مصرف بهینه انرژی آشنا کنند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، زینب قیصری دیروز (دوشنبه ۱۴ آذرماه) در نشست هم‌افزایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانواده که برای مشاوران امور زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی و به میزبانی شرکت ملی نفت ایران در مرکز همایش‌های کوشک برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف انرژی  اظهار کرد: فرهنگ‌سازی مصرف انرژی را باید از خانه و خانواده آغاز کرد که در این راه، زنان نقش بسیار تأثیرگذاری دارند. در مرحله بعد باید آموزش‌وپرورش با برنامه‌ریزی و ارائه بسته‌های آموزشی در ترویج این فرهنگ اقدام کند.

وی به تشکیل کارگروه انرژی و محیط‌زیست در امور زنان و خانواده وزارت نفت اشاره کرد و افزود: این کارگروه متشکل از اعضای فنی و تخصصی، کارشناسان حوزه‌های مختلف آموزشی و جامعه‌شناسی، تیم‌های رسانه‌ای و... است که با همکاری شرکت ملی گاز ایران تلاش می‌کند ضمن تهیه بسته‌های آموزشی، فرهنگ صحیح مصرف را ترویج دهد.

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بهینه‌سازی مصرف انرژی با امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که با کمک و همراهی کمیسیون انرژی، کمیسیون اجتماعی و آموزشی مجلس شورای اسلامی بتوان فرهنگ بهینه مصرف در کشور را پیاده‌سازی کرد.

لزوم مدیریت مصرف انرژی

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست، انرژی را از مؤلفه‌های مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواند و گفت: خوشبختانه این موهبت الهی به وفور در ایران یافت می‌شود و ما از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز رتبه برتری جهانی داریم، اما اینکه چطور از این منابع استفاده و تولید ارزش کنیم به ما بستگی دارد.

وی گفت: از گاز تولیدی کشور که وارد خط سراسری می‌شود ۶۵ درصد سهم بخش خانگی و تجاری است، ۱۵ درصد مربوط به صنایع عمده، ۱۵ درصد سهم نیروگاه‌ها و ۵ درصد باقی‌مانده نیز سهم پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های انتقال گاز، تلمبه‌خانه‌ها و... است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با برودت هوا سهم بخش خانگی از ۷۰ درصد هم فراتر می‌رود و با توجه به مصرف بالای انرژی در کشور نسبت به نرم جهانی اگر این روند مصرف کشور ادامه داشته باشد به‌طور قطع دچار مشکل خواهیم شد، از این رو باید بهینه‌سازی مصرف در رأس برنامه همه ارگان‌ها قرار گیرد و از ظرفیت‌های نیروی انسانی در حوزه فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف استفاده شود.

چگنی با اشاره به گازرسانی به شهرها و چند هزار روستا اظهار کرد: امسال نسبت به پارسال حدود ۶ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم، این در حالی است که شاهد ناترازی تولید و مصرف هستیم. وظیفه شرعی همه ما این است که با همکاری و فرهنگ‌سازی این مسئله را مدیریت کنیم.

وی بانوان را پیشران فرهنگ‌سازی الگوی مصرف معرفی کرد و گفت: بانوان می‌توانند این فرهنگ را از خانه و خانواده آغاز کنند و سپس در جامعه گسترش دهند.

مصرف بهینه در گرو فراهم‌سازی شرایط و بستر مناسب

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به آمار بالای مصرف انرژی در کشور به‌ویژه در فصول سرد گفت: لازمه بهینه کردن مصرف انرژی فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، ابزارها، شرایط لازم و امکانات اولیه برای مردم است.

وی با بیان اینکه مردم مصرف صحیح انرژی را به‌خوبی می‌دانند، اما شرایط و امکانات عملی کردن آن را ندارند، افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیون خانوار در کشور برای گرم کردن محیط از بخاری استفاده می‌کنند و بیشتر بخاری‌ها بازده کم و مصرف انرژی بالایی دارند. باید در مرحله نخست بخاری‌هایی با بازدهی بالا تولید کنیم. اگر بتوانیم مصرف این خانوارها را یک مترمکعب کاهش دهیم می‌توانیم به اندازه یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر فراهم‌سازی امکانات و شرایط لازم برای مصرف بهینه گفت: حتی در بخش سوخت و مصرف بنزین هم شرایط مناسب نیست و خودروهایی که تولید می‌شوند مصرف بنزین بالایی دارند. در بخش منابع آبی هم همین‌طور، هم‌اکنون از آب شرب برای همه نوع مصارفی استفاده می‌شود از این رو مجدداً تاکید می‌کنم که مصرف بهینه، بستر مناسب می‌طلبد.

ضرورت اجرایی کردن قوانین بهینه‌سازی در کشور

 شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: بحث ما در مورد بهینه‌سازی مصرف انرژی کم‌ مصرف کردن یا مصرف نکردن نیست، بلکه استفاده صحیح و جلوگیری از هدررفت آن است.

وی علت اصلی مصرف فراتر از نرم جهانی انرژی در ایران را ارزانی حامل‌های انرژی خواند و گفت: قیمت سوخت در کشورهای همسایه چند برابر ایران است آن هم با کیفیت پایین‌تر، از این رو مصرف آن در کشور ما بالاتر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: تمامی دستگاه‌ها باید عزم خود را برای اجرای دقیق قوانین بهینه‌سازی جزم کنند و این امر منوط به دستگاه خاصی نیست، بلکه همه دستگاه‌های اجرایی باید به همراه مردم به میدان بیایند و برای حفظ این سرمایه ملی از هیچ کوششی دریغ نکنند، چراکه نسل آینده هم از این ذخایر سهم دارند.

قاسمی‌پور خانواده را نقطه آغاز اصلاح مصرف خواند و اظهار کرد: بانوان می‌توانند از طریق الگو قرار دادن خود در فرهنگ مصرف تغییر ایجاد کنند و این تغییر از خود به فرزند، خانواده و سپس جامعه سرایت می‌کند. در ضمن ضرورت آموزش از طریق مدرسه به‌ویژه از سنین پایین و پیش‌دبستانی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

وی ادامه داد: از بستر رسانه و فضای مجازی هم نمی‌توان غافل ماند، چراکه اکنون نقش رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار پررنگ است از این رو باید از این بستر برای آموزش و فرهنگ‌سازی نهایت استفاده را داشته باشیم.

ضرورت قانون‌گذاری اصولی و نظارت بر نحوه مصرف انرژی

پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به میانگین بالای مصرف انرژی در کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان گفت: به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی باید از همان مراحل اولیه در سیستم تولید، انتقال و توزیع انرژی به مصرف بهینه توجه کنیم و ضمن توجه به سلامت و بازدهی تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده سعی در کاهش مصرف انرژی داشته باشیم.

وی با اشاره به بحران کمبود گاز در کشور افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده فشارافزایی و نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی بسیار مهم است و در صورت توجه نکردن به این موضوع تا سال ۱۴۰۶ مقدار تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی کاهش می‌یابد، از این رو ضروری است که از همین امروز به فکر فرهنگ‌سازی باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بدون شک با همراهی مجلس شورای اسلامی و با قانونگذاری‌های درست و اصولی در این حوزه می‌توان شاهد الگوسازی بهینه مصرف بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829