اخبار

رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق:
ایران به‌دنبال توسعه تبادلات با عراق در حوزه انرژی است

رئیس‌جمهوری با تأکید بر عزم ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با عراق در همه عرصه‌ها گفت: تهران به‌دنبال توسعه تبادلات با بغداد در عرصه‌های مختلف تجاری و انرژی است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه (هشتم آبان‌ماه) در نشست خبری مشترک با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با ابراز خرسندی از ثبات سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند.

وی با تأکید بر عزم ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با عراق در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی افزود: ایران به‌دنبال توسعه تبادلات با عراق در عرصه‌های مختلف تجاری و انرژی است و برگزاری نشست‌های منظم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند نقش مؤثری در تحقق این هدف داشته باشد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: روابط ایران با عراق، روابطی متفاوت و ممتاز است و تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی برای استقرار هرچه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بینجامد.

رئیسی، روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق را دارای ریشه‌های عمیق و تاریخی و برآمده از اعتقادها و باورهای مشترک دو ملت توصیف کرد و گفت: اوج این روابط در مراسم شکوهمند اربعین حسینی و میزبانی بسیار عالی دولت و ملت عراق از زائرین امام حسین (ع) به‌ویژه زائران ایرانی متجلی شده که شایسته قدردانی و تشکر صمیمانه است.

وی با بیان اینکه آغاز به‌کار آقای السودانی در سمت نخست‌وزیری عراق حاصل توافق و تفاهم گروه‌های مختلف سیاسی این کشور است، ابراز امیدواری کرد که حاصل کار دولت تازه عراق خدمتی متفاوت برای ملت عراق و همراهی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه باشد.

رئیس جمهوری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه امروز ایران و عراق در گستره‌ وسیعی از مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و علمی و فناوری همکاری بسیار خوب و نزدیکی دارند و امیدواریم در دوره جدید این همکاری‌ها ارتقا یابد.

رئیسی امنیت، صلح و ثبات در منطقه را مورد تأکید دو کشور دانست و اظهار کرد: از این منظر مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرائم سازمان‌یافته، مواد مخدر و هر خطری که منطقه را تهدید کند، مورد توافق و تأکید دو کشور است.

وی افزود: امنیت و صلح و ثبات در منطقه باید به‌دست کشورهای منطقه تأمین شود و حضور بیگانگان به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نبوده، بلکه عامل مشکلات پرشمار برای منطقه است.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود حضور آقای السودانی در ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: مذاکرات ما گام بلندی در مسیر ارتقای روابط، همچنین پیشبرد مسائل دو کشور از جمله مسائل تجاری و اقتصادی، پولی و بانکی و صادرات برق و گاز خواهد بود.

رئیسی همچنین با اشاره به دیدگاه‌های مشترک دو کشور درباره مسائل دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز امیدواری کرد که سفر هیئت عالی‌رتبه عراقی به تهران تثبیت‌کننده حسن روابط میان دو کشور و گامی مؤثر برای مسائل مشترک منطقه‌ای باشد.

انتقال نفت خام و تصفیه در پالایشگاه‌ها محور گفت‌وگوهای آینده ایران و عراق

نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست مطبوعاتی با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهوری ایران برای سفر به تهران گفت: امروز در تهران هستیم تا درباره روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی به گفت‌وگو بپردازیم و آخرین تحولات بین‌المللی را بررسی کنیم.

وی در ادامه سفر هیئت عراقی به تهران را در راستای تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق هیچ‌گاه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را به‌ویژه از زمان آغاز حملات تروریست‌های داعش علیه این کشور و جانفشانی برادران ایرانی در کنار برادران عراقی در نبرد حق علیه باطل فراموش نخواهند کرد.

نخست‌وزیر عراق همچنین با تأکید بر اهمیت همکاری‌های اقتصادی و تأثیر آن بر ارتقای امنیت منطقه تصریح کرد: در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران توافق کردیم نشست‌های کمیته‌های اقتصادی دو کشور فعال‌سازی و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود.

السودانی در ادامه ضمن قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق به‌ویژه در زمینه صادرات برق خواستار ادامه این حمایت‌ها تا تکمیل پروژه‌های عراق در تولید برق و گاز شد و تأکید کرد: عراق برای پرداخت طلب‌های ایران با مکانیسم‌های خاص در تلاش است و امروز نیز در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شد و از طریق کارگروه‌های دوجانبه این مسئله دنبال خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این سفر و سفرهای آتی گفت‌وگوهایی میان وزیران نفت دو کشور انجام خواهد شد، گفت: در این گفت‌وگوها پروژه‌های مربوط به انتقال نفت خام و تصفیه آنها در پالایشگاه‌ها برای استحصال مشتقات نفتی و دیگر پروژه‌ها بحث و بررسی خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829