تشریح جزئیات سوخت‌رسانی به بخش‌های مختلف کشور
دلایل افزایش مصرف بی‌رویه انرژی چیست؟

چاپ

معاون وزیر نفت مقدار استفاده گاز و نفت‌گاز در بخش‌های مختلف کشور را تشریح و با مطلوب ارزیابی کردن مقدار تولید این سوخت‌ها عنوان کرد: ارزان بودن حامل‌های انرژی، رفتار مصرفی مردم، نوع ساخت‌وساز و ... به افزایش بی‌رویه انرژی منجر شده است.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره آخرین وضع گازرسانی به بخش‌های مختلف کشور اظهار کرد: خوشبختانه امسال کل گاز تحویلی به خطوط کشور نسبت به پارسال بهتر بوده است. کل گاز تحویلی به شبکه ۱۹ دی‌ماه (۱۴۰۰) معادل ۸۴۴.۱ میلیون مترمکعب در روز ثبت شده که رقم بسیار خوبی است و در آستانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز قرار گرفته است.

وی مقدار گاز مصرفی در بخش‌های نیروگاهی، صنایع عمده، خانگی و تجاری در ۱۹ دی‌ماه را ۷۸۸.۹ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: در ۱۹ دی‌ماه ۱۱۶.۱ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها و ۱۰۶.۵ میلیون مترمکعب به صنایع عمده کشور تحویل شد و سهم بخش خانگی و تجاری از این مقدار ۵۶۶.۳ میلیون مترمکعب گاز بوده که عدد بسیار قابل‌توجهی است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در بیان جزئیات سهم صنایع عمده هم عنوان کرد: در روز ۱۹ دی‌ماه ۵.۵ میلیون مترمکعب به کارخانه‌های سیمان، ۲۳ میلیون مترمکعب به بخش فولاد، ۵۵.۵ میلیون مترمکعب به بخش پتروشیمی و ۲۲.۵ میلیون مترمکعب به پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها، بخش مس و آلومینیوم کشور اختصاص یافته است.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف سوخت معادل در نیروگاه‌ها

فلاحتیان با بیان اینکه مصرف گاز در بخش‌های مختلف امسال نسبت به پارسال افزایش یافته است، تصریح کرد: برای نمونه، پیش‌بینی شده بود که در بخش نیروگاهی به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب سوخت معادل مصرف شود، اما مقدار مصرف این بخش در آذرماه امسال از ۱۸۷ میلیون مترمکعب در مدت زمان مشابه پارسال به ۲۰۶ میلیون مترمکعب رسید؛ یعنی بیش از ۱۰ درصد مصرف سوخت معادل نیروگاه‌ها در آذرماه امسال نسبت به پارسال افزایش یافته است.

وی رشد مصرف در بخش نیروگاه‌های حرارتی کشور را در ۱۱ روز نخست دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲.۳ درصد عنوان کرد و گفت: کل سوخت معادل نیروگاه‌ها به‌طور میانگین از ابتدای آبان‌ماه تا ۱۱ دی‌ماه پارسال ۱۹۰ میلیون مترمکعب بوده که امسال به ۲۰۹ میلیون مترمکعب افزایش یافته که رشد ۱۰.۱ درصدی نشان می‌دهد، به همین ترتیب میانگین مصرف سوخت معادل نیروگاه‌ها از ابتدای آذر تا ۱۱ دی‌ماه امسال با ۱۰.۷ درصد رشد روبه‌رو شده است.

رشد بیش از ۸۲ درصدی مصرف گازوئیل در آبان‌ماه

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت روند مصرف نفت‌گاز (گازوئیل) در نیروگاه‌ها را هم صعودی عنوان کرد و افزود: مصرف نفت‌گاز در نیروگاه‌های کشور به‌دلیل سرمای زودرس از روزانه ۲۸ میلیون لیتر در آبان‌ماه ۱۳۹۹ به ۵۱.۲ میلیون لیتر رسیده که با رشد ۸۲.۲ درصدی مواجه شده است.

فلاحتیان ادامه داد: خوشبختانه در آذرماه وضع معکوس شد و مقدار مصرف نفت‌گاز در نیروگاه‌ها به ۴۵ میلیون لیتر کاهش پیدا کرد و وضعیت بهتر شد و به همان ترتیب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

وی از کاهش ۳۶ درصدی مصرف نفت‌گاز در سال جاری در بازه زمانی ابتدای آبان‌ماه تا ۱۱ دی‌ماه نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: میانگین مصرف نفت‌گاز در سال ۱۳۹۹ در بازه زمانی یادشده ۸۴.۷ میلیون لیتر در روز بوده که این رقم امسال به ۵۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

افزایش ۴ درصدی موجودی مخازن نفت‌گاز

معاون وزیر نفت با بیان اینکه موجودی مخازن نفت‌گاز در پایان ۱۱ دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ درصد افزایش یافته است، یادآوری کرد: موجودی مخازن نفت‌گاز در شروع کار دولت جدید نسبت به پارسال کمتر بود، اما با وجود مصرف قابل‌توجه به‌تدریج این وضع بهبود یافت.

فلاحتیان درباره مقدار تولید نفت‌گاز هم اظهار کرد: امسال تولید نفت‌گاز در بازه زمانی اول آذرماه تا ۱۱ دی‌ماه با ۸.۵ درصد رشد نسبت به پارسال به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. مقدار تولید پارسال ۹۹.۳ میلیون لیتر در روز بود.

وی به تولید نفت‌کوره در پالایشگاه‌ها هم اشاره کرد و گفت: مقدار تولید نفت‌کوره در پالایشگاه‌های کشور نیز در همین بازه زمانی با رشد ۱۶.۳ درصدی از ۵۸ میلیون لیتر به ۶۷.۵ میلیون لیتر رسیده است.

رشد ۱۰ درصدی مصرف خبر خوبی نیست

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هنگامی که می‌گوییم مصرف سوخت معادل نیروگاه‌ها در این بازه زمانی ۱۰ درصد رشد کرده، بدان معناست که برق مصرفی مردم نیز به همین مقدار افزایش یافته که این برق ممکن است در بخش‌های صنعتی، خانگی، تجاری و کشاورزی مورد مصرف قرار گرفته باشد، تصریح کرد: اینکه ما هرسال با ۵ تا ۱۰ درصد رشد مصرف در این بخش مواجه هستیم اصلاً خبر خوبی نیست.

فلاحتیان با اشاره به اینکه پارسال نیز سوخت معادل در نیروگاه‌ها به‌صورت متوسط بیش از ۴ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: بخشی از این رشد به مسائل توسعه‌ای صنایع و بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید، خانه‌های تازه و... برمی‌گردد و بخشی نیز به دلیل مصرف بی‌رویه است که ناشی از ارزان بودن حامل‌های انرژی، رفتار مصرفی مردم، نوع ساخت‌وساز و ... است.

وی با یادآوری اینکه در آذرماه پارسال به‌طور متوسط ۸۲ میلیون مترمکعب گاز در روز در اختیار نیروگاه‌های حرارتی قرار می‌گرفت که این مقدار امسال با رشد ۶۳ درصدی به ۱۳۳.۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، اظهار کرد: همچنین در بازه زمانی اول دی‌ماه تا ۱۱ دی‌ماه ۹۵.۴ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌های حرارتی قرار گرفته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴.۸ درصد رشد داشته است. مقدار گازی که پارسال در اختیار نیروگاه‌های حرارتی قرار گرفت ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون وزیر نفت متوسط گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی را از ابتدای آذرماه تا ۱۱ دی‌ماه پارسال ۷۷.۶ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: این مقدار امسال با رشد ۵۸.۸ درصد به ۱۲۳.۳ میلیون مترمکعب در روز رسیده که آمار شاخص و قابل قبولی است.

فلاحتیان تصریح کرد: متوسط تولید گاز خام هم امسال در بازه زمانی آذر تا ۱۱ دی‌ماه ۳.۵ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته و تولید گاز سبک تحویلی به خطوط با اندک وارداتی که داشتیم ۲.۲ درصد رشد داشته است.