اخبار

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:
تأمین گاز در فصل سرما اولویت نخست وزارت نفت است

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تأمین نیاز گاز به‌ویژه برای بخش خانگی در فصل سرما را اولویت اصلی وزارت نفت دانست و اعلام کرد: فرآیند ذخیره‌سازی سوخت مایع برای تحویل به‌موقع سوخت جایگزین گاز در حال انجام است.

به گزارش شانا به نقل از رادیو گفت‌وگو، علی فروزنده در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی و سومین تولیدکننده بزرگ جهان است، گفت: ایران در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و در عین حال مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در جهان است، زیرا رقم صادرات این سوخت پاک نسبت به مصرف داخلی آن بسیار ناچیز است و بخش بزرگی از گاز تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان این موضوع که عمده مصرف گاز به بخش خانگی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: مقدار عمده‌ گاز تولیدی در کشور به خانه‌ها و پس از آن به نیروگاه‌ها تخصیص می‌یابد، در حالی که صنایع (کارخانه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی) سهم حداقلی از تولید این حامل انرژی دارند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره دلایل افزایش مصرف گاز در کشور تصریح کرد: بی‌توجهی به طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال‌های گذشته، اجرا نشدن مقررات مربوط به طرح‌های تنبیهی برای پرمصرف‌ها، بی‌توجهی به رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و گسترش شبکه گازرسانی همگی سبب افزایش مصرف انرژی شده است.

فروزنده، تأمین نیاز گاز کشور را اولویت اصلی وزارت نفت دانست و اعلام کرد: اکنون روند ذخیره‌سازی کافی سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه‌ها در حال انجام است تا بتوانیم در زمستان به‌موقع سوخت جایگزین گاز را تحویل آنها دهیم.

وی یادآور شد: صنایع و نیروگاه‌های کشور برای سال‌های متمادی از سوخت مایع به‌عنوان خوراک استفاده می‌کردند، اما با توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی موفق شدیم از گاز طبیعی که سوخت پاک‌تری است در این بخش‌ها بهره بیشتری ببریم، اما متأسفانه به‌دلیل بالا رفتن مصرف گاز اکنون مشکلاتی برای تحویل گاز به این دو بخش در فصل سرما وجود دارد و به ناچار باید دوباره به استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌های کشور روی آوریم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره برنامه‌های آینده این وزارتخانه گفت: وزارت نفت به‌دلیل فعالیت هم‌زمان در بخش‌های مختلف، برنامه‌های پرشماری را در نظر گرفته است، در حوزه تولید و تجارت نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی برنامه‌های کاربردی دارد، یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت نفت افزایش صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی با هدف دور کردن سایه تحریم‌ها از کشور است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829