تشریح توافق اعضای اوپک پلاس در پانزدهمین نشست وزارتی:
زنگنه: تقاضای نفت دنیا هنوز به رقم سال ۲۰۱۹ نرسیده است

چاپ

وزیر نفت با تشریح توافق پانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس گفت: تقاضای نفت دنیا هنوز به سال ۲۰۱۹ نرسیده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه روز (پنجشنبه، ۱۲ فروردین‌ماه) پس از پایان پانزدهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این سومین نشستی است که در سال میلادی جدید (۲۰۲۱) برای بررسی وضع بازار نفت برگزار شده است، اظهار کرد: اعضای اوپک پلاس در مجموع بسیار خوب به تعهدهای خود عمل کردند، گرچه مراعات بعضی کشورها مطلوب نبوده و این موضوع سبب اعتراض بعضی دیگر از اعضا شده است.

وی با بیان اینکه برآوردها از وضع توسعه اقتصادی دنیا حاکی از رشد ۵ درصدی است، تصریح کرد: بر مبنای این برآورد، تقاضا برای نفت خام با توجه به احیای کسب‌وکارها حدود ۵.۶ میلیون بشکه افزایش می‌یابد، گرچه با توجه به اینکه ۹.۶ میلیون بشکه از تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کم شده بود هنوز هم سطح تقاضای نفت به سال ۲۰۱۹ نرسیده است، احتمال دارد  تقاضای نفت دنیا  در سال ۲۰۲۲ به سطح سال  ۲۰۱۹ برسد.

وزیر نفت ادامه داد: اعضای اوپک پلاس در نشست امروز با توجه به موفق بودن واکسیانسیون از یک سو و اختصاص ۱۹۰۰ میلیارد دلار از طرف دولت آمریکا به‌عنوان محرک اقتصاد ازسوی دیگر، ضمن نگرانی در زمینه شکنندگی وضع بازار نفت تصمیم گرفت در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه به ترتیب ۳۵۰ هزار بشکه در روز، ۳۵۰ هزار بشکه در روز و بیش از ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود بیفزاید.

زنگنه با بیان اینکه بر اساس تصمیم نشست امروز نشست‌های اوپک پلاس همچنان به‌صورت ماهانه برای بررسی بازار نفت برگزار می‌شود، افزود: این تصمیم‌ها پس از چهار ساعت نشست گرفته شده است.

وی درباره کشورهای متخلف هم با بیان اینکه تعهد چند کشور به سهمیه کاهش تولید کم بوده است، اظهار کرد: ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از توافق کاهش تولید به‌دلیل اینکه کمتر از توان سنتی و حق تاریخی خود با توجه به فشارهای آمریکا تولید می‌کنند، معاف هستند.

تهیه سند در صنعت نفت برای رفع موانع

وزیر نفت درباره اینکه شعار سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» چقدر می‌تواند برای صنعت نفت راهگشا باشد، افزود: در هفته جاری نشست و پیش‌نشست‌هایی در سطح کارشناسی و معاونت‌ها با هدف تهیه سندی به‌منظور اقدام برای رفع موانع تولید برگزار کردیم. شنبه هفته آینده نشستی در سطح وزیر و معاونان وزیر برای نهایی کردن و ابلاغ این سند خواهیم داشت.

زنگنه با بیان  اینکه باید از فرصت ایجادشده برای رفع موانع تولید استفاده کنیم، تصریح کرد: منتها باید به این نکته توجه کنید رفع همه موانع تولید در اختیار وزارت نفت نیست و دیگر اعضای دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه هم در این موضوع سهیم هستند، اما ما بیشتر می‌خواهیم بر مواردی تمرکز کنیم که اقدام‌های آن در اختیار وزارت نفت است تا بتوانیم از افزایش تولید و رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۰ پشتیبانی کنیم.

وی با بسیار سخت توصیف کردن سال ۱۳۹۹ عنوان کرد: البته موفقیت‌های ارزشمندی هم در این سال داشتیم. سال ۹۹، سال درخشانی در صنعت نفت بود، برای نمونه ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی ایران ۲۵ میلیون تن افزایش یافت و تولید گاز خام کشور به هزار میلیون مترمکعب رسید.