در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد
آخرین نتایج پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور

چاپ

مجری پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و ساختمان، معتقد است که از ۴۰۰ ساختمان برنامه‌ریزی شده برای اجرای این طرح تاکنون ۱۹۴ ساختمان به ۱۵ فناوری این حوزه مجهز شدند که این میزان حدود ۵ هزار مگاوات صرفه جویی برق را در پی داشته است که معادل ۴۰ هزار بشکه نفت خام می‌شود.

 

دکتر علی وطنی مجری پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و ساختمان درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این طرح یک پروژه ملی است که با همکاری برنامه عمران ملل متحد (UNDP) اجرا شده و یک سال تا پایان آن باقی مانده است، گفت: اجرای این پروژه دارای چندین بخش است که یکی از بخش‌های آن شامل تدوین و بازنگری قوانین و مقررات بالا دستی بخش بهینه سازی انرژی است.

وی مهمترین قوانین در اجرای الگوی مصرف بهینه انرژی در کشور را سند مبحث ۱۹ دانست و اظهار کرد: این سند مورد بازنگری قرار گرفت و ابلاغ شد.

وطنی، بخش دیگر این طرح را تجهیز ساختمان‌ها به فناوری‌های موثر در بهینه سازی مصرف انرژی ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس در این طرح قرار است ۴۰۰ ساختمان در تهران به ۶۴ فناوری موثر در کاهش مصرف انرژی مجهز شوند که از این تعداد ۱۹۴ ساختمان بر اساس شرایط به ۱۵ فناوری در این زمینه مجهز شدند.

مجری طرح "معاینه فنی موتورخانه‌ها"، "تنظیم مشعل‌ها"، "نصب دستگاه ضد رسوب مغناطیسی"، "نصب دستگاه کنترل هوشمند موتورخانه‌ها"، "سرویس و شست‌وشوی بویلرها، "کویل‌ها، فن کوئل‌ها و رادیاتورها"، "عایق کاری" و "نصب مشعل‌های دمنده" را از جمله فناوری‌های استفاده شده در پایلوت این پروژه ملی دانست.

وطنی، تاکید کرد: قرار بر این بود که برای ساختمان‌های موجود تا ۲۵ درصد کاهش مصرف انرژی صورت گیرد که با اجرای این طرح در ۱۹۴ ساختمان ۳۴ درصد کاهش مصرف انرژی ایجاد شد که این امر جای امیدواری است.

به گفته وی از تعداد ۱۹۴ ساختمان، ۱۶۷ ساختمان مسکونی و مابقی اداری و عمومی هستند. ضمن آنکه با اجرای این طرح حدود ۱۰ شرکت استارتاپی و ارائه دهنده خدمات انرژی ایجاد شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای پایلوت این طرح یادآور شد: میزان صرفه جویی گاز از ابتدای سال جاری تاکنون معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب بوده و حدود ۵ هزار مگاوات صرفه‌جویی برق را در پی داشته است که این میزان صرفه‌جویی برق معادل ۴۰ هزار بشکه نفت خام می‌شود.

وطنی، کاهش انتشار دی اکسید کربن را از دیگر دستاوردهای این طرح ذکر کرد و ادامه داد: انتشار گاز در این ساختمان‌ها حدود ۱۰۲ هزار تن بوده که با اجرای آن بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن کاهش گاز دی اکسید کربن صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: هر چند که این طرح دارای مشاور خارجی بوده، ولی اجرای این پروژه از سوی متخصصان داخلی بوده است.

مجری پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و ساختمان، اجرای ساختمان سبز را از دیگر بخش‌های این پروژه نام برد و در این باره توضیح داد: در این راستا تفاهم نامه‌ای با ناحیه نوآوری شریف به منظور اجرای این طرح برای احداث ساختمانی با مصرف انرژی نزدیک به صفر به امضا رسید.

وی اضافه کرد: بر اساس مبحث ۱۹ قرار است ساختمان‌های موجود تا ۲۵ درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند، ولی این میزان برای ساختمان‌های جدید تا ۶۰ درصد است و این در حالی است که ایران بالاترین و بیشترین میزان یارانه و سوبسید انژری در دنیا را دارد.

به گفته این مقام مسوول، میزان یارانه انرژی کشور بعد از ایران یعنی چین ۳۰ درصد، عربستان سعودی ۲۵ درصد، روسیه ۲۲ درصد، اوکراین ۸ درصد و بنگلادش صفر درصد است.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از انرژی در کشور هدر می‌رود، خاطر نشان کرد: ما برای مصرف بهینه انرژی راهی جز استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر چون انرژی خورشیدی، زمین گرمایی و غیره را نداریم و برای این منظور باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین برویم و ضمن آنکه حرکت در این مسیر توسعه اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسوول با اشاره به همکاری UNDO با کشورها برای اجرای پروژه بهینه سازی مصرف انرژی، تاکید کرد: برخی از کشورهای اروپایی موفق به کاهش آلایندگی در حد صفر شدند.

وی با اشاره به شدت مشکلات آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال در کنار شیوع کرونا در کشور، افزود: بهتر است به جای آنکه تعداد بیمارستان‌های کشور را اضافه کنیم، به فکر حفظ محیط زیست باشیم تا از این طریق رفاه، آسایش و وضعیت سلامت مردم تضمین شود.