خودروهای برقی برای شکست آلودگی هوا به میدان می‌آید

چاپ

یکی از فناوری‌های تجربه شده در دیگر کشورها برای زدودن آلودگی‌های شهری تولید خودروهای برقی است. تلاشی فناورانه که ایران هم آن را تجربه می‌کند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارد. صنعتی که این روزها پایش به عنوان یکی از متهمان به پرونده آلودگی هوای شهرهای بزرگ باز شده است. آلودگی‌هایی که تنها با اتخاذ روش‌هایی فناورانه، تغییر شیوه زندگی و مصرف از زندگی شهرنشینان رخت می‌بندند. بخشی از این اقدامات به دولت و نهادهای مرتبط برمی گردد و بخشی از آن به زندگی فردی شهروندان.

این ستاد در تلاش است تا با به کار بستن فناوری‌ها و نوآوری‌ها، زمینه توسعه صنعت حمل و نقل با کمترین میزان آلودگی هوا را فراهم کند. این تلاش منجر به تولید موتورهای برقی شده است. کاری که در یک همکاری مشترک با دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است. قرار است این موتورها با انرژی برق کار کنند و آلودگی های خطرناک محیط زیستی ایجاد نشود.

تولید اتوبوس و موتور برقی

«خودروی تارا برقی» نتیجه یکی از این تلاش‌ها و همکاری‌ها است. این ماشین برقی با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده است. همچنین تولید اتوبوس برقی هم محصول دیگری است که با همکاری شرکت مانا و زرین خودرو، تولید می شود. از دیگر محصولات تولیدی ستاد در همکاری با شرکت های نما موتور و نیرو محرکه تولید موتورسیکلت برقی است.

این ستاد در تلاش است تا با تصویب «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، در همکاری با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه نیرو، قوانین حمایتی را برای توسعه خودروهای برقی بیشتر کند. با توجه به اینکه بیشترین آلایندگی در حوزه حمل و نقل شهری از اتوبوس‌های دیزلی و موتورسیکلت‌های بنزینی ناشی می‌شود، اولویت این ستاد، تسهیل شرایط برای برقی کردن اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها است.

در این طرح قرار است این وسایل نقلیه به گونه‌ای نمونه‌سازی ‌شوند که قابلیت تولید و صنعتی شدن داشته باشند. البته این کار در قالب یک پلت‌فورم بومی و مشترک اجرایی می‌شود.

این کار می‌تواند خلاهایی که منجر به درخواست برای واردات خودروی برقی شده را مرتفع کند. در این زمینه اولویت، تعمیق ساخت داخل است. توان علمی و دانشی ایران بالا است و می توانیم با کمک این داشته ها زمینه تولید و تجاری سازی این محصولات را فراهم کنیم.

تولید خودرو اکسیژن با راهبری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک شرکت خودروسازی جنوب هم طرح دیگری است برای کاهش آلودگی های محیط زیستی. این خودرو 80 درصد داخلی‌سازی شده است و به زودی به تولید انبوه می‌رسد. نرم‌افزار و سیستم باتری آن کاملا بومی و توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید شده است.

«خودروی تمام الکتریکی هوشمند اکسیژن» مراحل طراحی و نمونه‌سازی را طی کرده است و نسخه مفهومی آن به زودی رونمایی خواهد شد. خودروی مذکور به عنوان خودروی تمام الکتریکی هوشمند شهری با بهره‌گیری از دانش فنی تیم شرکت خودروسازان جنوب در داخل کشور طراحی و نمونه‌سازی شد و در مرحله تولید انبوه قرار دارد.

 

موتورهایی با آلایندگی کم

پروژه بعدی در این حوزه، همکاری در طراحی و تولید موتورهای کم‌مصرف با آلایندگی بسیار پایین و با مصرف زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر است که این طرح چند سالی است در کشور آغاز شده و نتایج خوبی هم داشته اما هنوز اطلاعات آن منتشر نشده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری