وزیر نفت خبر داد:
ایجاد ۲.۶ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاهی با توسعه گازرسانی

چاپ

وزیر نفت گفت: به برکت توسعه پارس جنوبی و اجرای طرح‌های گازرسانی در هفت سال اخیر معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی، سوخت در کشور توزیع و مصرف شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۱۷ شهریورماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی با ۴۲۰ میلیون مترمکعب افزایش روزانه از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به رقم کنونی ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و تولید گاز از این میدان ۲.۵ برابر شده است، اظهار کرد: این به معنای ایجاد ۲.۶ میلیون بشکه ظرفیت پالایشی است. اگر می‌خواستیم پالایشگاه بسازیم باید ۱۰ پالایشگاه ۲۶۰ هزار بشکه‌ای می‌ساختیم تا بتوانیم سوخت کشور را تامین کنیم.

وی افزود: بعضی وقت‌ها به من می‌گویند شما پالایشگاه نساخته‌اید. چرا نساختم؟ معادل ۲.۶ میلیون بشکه (پارس جنوبی) ظرفیت پالایشگاهی ایجاد کردیم، این اقدام ضمن حفظ محیط زیست و مصرف سوخت ارزان، همچنین سبب شد نه‌تنها هیچ سوختی وارد نکنیم، بلکه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی مایع شویم.

وزیر نفت گفت: اگر صادرات فرآورده‌های نفتی نسبت به سال ۹۱ چهار برابر شده به برکت کار در پارس جنوبی و این گازرسانی محقق شده است.

افتخار می‌کنم کرد هستم

زنگنه اظهار کرد: امروز باید بگویم سلام بر کرمانشاه و اورامان قهرمان و سلام بر کردهای همیشه مرزدار و قهرمان. نمی‌شود از تاریخ و تمدن ایران و از فرهنگ ایرانی و اسلامی و کردها سخن گفت، اما آنان را به‌عنوان یک عنصر تعیین‌کننده بسیار مؤثر در آن نادیده گرفت. کردها همیشه جزو لاینفک و تأثیرگذار در تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران و اسلام بودند.

وی با بیان اینکه من افتخار می‌کنم کرد هستم و از قبیله‌ و دسته‌ای هستم که همیشه خدمتگزار بودند، همیشه برای استقلال و سربلندی ایران تلاش کردند و این بار ما را سنگین می‌کند، تصریح کرد: به مردم اورامان، نودشه دوباره سلام می‌کنم، خیلی علاقه داشتم به آنجا بیایم و به همشهری‌هایم در اورامان و نودشه ابراز ارادت کنم.

وزیر نفت ادامه داد: اگرچه این بیماری (کرونا) برای ما مشکلاتی ایجاد کرده، اما توسعه فناوری راه‌ها را کوتاه و ما را به هم نزدیک کرده است و می‌توانیم از این طریق با هم صحبت کنیم. به مردم شریف، قدرشناس و بزرگوار منطقه که امروز از این خدمت مهم بهره‌مند می‌شوند، تبریک می‌گویم. آنچه ما انجام می‌دهیم وظیفه‌مان است.

زنگنه با اشاره به اینکه بعضی روستاهای مرزی این استان همان‌گونه که آقای استاندار گفتند از نعمت گاز برخوردار نیستند که همه تلاشمان را برای گازدار کردن آنها انجام خواهیم داد، تصریح کرد: همکارانمان در شرکت ملی گاز ایران که هم‌اکنون حضور داند این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا روستاهای مرزی با سرانه ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان اجرا شود، البته مناطق دیگر هم در کرمانشاه است.

وی با بیان اینکه البته کرمانشاه جزو پیشروترین استان‌ها از نظر گازرسانی نیست و مشکل مدیریتی در آنجا داشتیم که چند سالی است رفع شده و سرعت گازرسانی خوب شده است، افزود: هم‌اکنون ضریب نفوذ گازرسانی روستایی ۷۶ تا ۷۷ درصد است که تا پایان سال به نزدیک ۹۰ درصد می رسیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه مناطقی مانند سرفیروزآباد در شهر کرمانشاه از نظر گازرسانی عقب است، بر ضرورت تسریع گازرسانی سرپل ذهاب، پاوه و جوانرود تأکید کرد و گفت: این شهرها همیشه دژهای تسخیرناپذیر در مقابل بیگانگان بودند، زیرا مناطق کوهستانی هستند و کار هم دشوار است، اما این سختی را همکاران ما هموار می‌کنند.

زنگنه افزود: از نظر بودجه برای گازرسانی به استان کرمانشاه برای اینکه به میانگین کشوری برسد همان‌گونه که پیش‌تر هم گفتم هیچ محدودیتی قائل نمی‌شویم و منابع آن را تأمین می‌کنیم، البته هم‌اکنون استان کرمانشاه در مجموع از نظر گازرسانی وضع خوبی دارد و تلاشمان این است که برخورداری این استان را به ۹۸ درصد برسانیم.

آثار زیست محیطی گازرسانی روستایی را در آینده می‌بینیم

وزیر نفت به بهره‌برداری طرح‌های انتقال گاز به ارزش ۳.۲ میلیارد یورو در اوایل شهریورماه اشاره کرد و یادآور شد: استان‌های کرمانشاه و کردستان یکی از نقاط مشکل شبکه سراسری گاز ایران بودند. وقتی با مشکل روبه‌رو می‌شدیم، گاز در این استان‌ها با افت همراه می‌شد. اکنون این دو استان با عملیاتی شدن خطوط ششم و نهم از نظر تأمین گاز در وضع مستحکمی قرار گرفتند و بحمدلله از بابت فشار گاز در این دو استان هیچ نگرانی نداریم.

زنگنه با بیان اینکه آثار زیست‌محیطی گازرسانی روستایی در سال‌های آینده روشن می‌شود و دیگر برای کسی صرف نمی‌کند در مناطق جنگلی هیزم جمع کند یا در منطق کویری و صحرایی بوته بکند زیرا در خانه‌اش گاز ارزان، مطمئن و پایدار است، افزود: اینها همه از برکات گازرسانی است که اجرا شده است و تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تحقق گازرسانی نتیجه تصمیم درست مجلس و دولت بود و اکنون شاهد آثار آن هستیم، اظهار کرد: با توسعه پارس جنوبی شرایط برای صادرات گاز میسر شد و صادرات گاز نسبت به سال ۹۲ بیش از ۲ برابر شده است. اکنون رکورد صادرات نزدیک به ۷۹ میلیون مترمکعب در روز را هم در تابستان توانستیم ثبت کنیم که بسیار مهم است و ان‌شاءالله باقدرت هم ادامه می‌دهیم.

وزیر نفت از تداوم گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، تکمیل شبکه گاز زاهدان، زابل، تکمیل خط ایرانشهر - چابهار و گازرسانی به یک میلیون خانوار شهری و روستایی و بیش از ۷ هزار واحد تولیدی و صنعتی مصرف‌کننده سوخت مایع به‌عنوان دیگر برنامه‌های گازرسانی در ادامه سال نام برد.

زنگنه با گرامیداشت روز ۱۷ شهریورماه آن را روزی بزرگی و تعیین‌کننده‌ در تاریخ انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: لحظه به لحظه آن روز در خاطرم است و تلخی آن هیچ‌وقت از ذائقه‌ام بیرون نمی‌رود، گرچه خداوند با شکستن طاغوت آن را به شیرینی برای ملت ایران تبدیل کرد.

زنگنه در پایان از همه دست‌اندرکاران پروژه گازرسانی شهری و روستایی، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس قدردانی و تأکید کرد: افتخار انجام این کار بزرگ به همه می‌رسد و سربلندی جمهوری اسلامی و رفاه مردم مهم است.