امروز:
پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

مصرف بی رویه گاز و ثبت رکورد های بی سابقه در ماه های سرد سال

گاز طبیعی به دلیل مزایای اقتصادی و زیست محیطی به عنوان سوخت اصلی مورد استفاده در بخش های مصرف کننده نهایی از جایگاه مهمی در توسعه کشور برخوردار است لیکن مصرف خارج از استاندارد و بی رویه گاز معضلی است که همواره در  ماه های  سرد سال  با اوج گرفتن مصرف در بخش خانگی و تجاری برای گرمایش ساختمان ها با ثبت رکوردهای بی سابقه، نمود پیدا می کند.

کوروش هاشمی مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان با اشاره به این مطلب گفت: براساس آمار شرکت ملی گاز ایران میزان مصرف گاز خانگی و تجاری در زمستان سال 1397 به  600 میلیون متر مکعب در  روز رسید که این رقم  رکورد بی سابقه ای را در مصرف گاز کشور  ثبت کرد. ایشان افزود مصرف بسیار بالای گاز در ماه های سرد سال منجر به کاهش عرضه گاز به بخش های نیروگاهی و صنایع عمده می شود.

وی با اشاره به میزان بی رویه مصرف گاز در کشور اظهار داشت: براساس گزارش های شرکت ملی گاز ایران در سال 1397 میزان مصرف گاز کل کشور 198 میلیارد مترمکعب اعلام شده است که بیش از 58 میلیارد متر مکعب آن در بخش خانگی و تجاری مصرف شده است.

هاشمی در ادامه  به فعالیت های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در جهت مدیریت و کاهش مصرف گاز اشاره کرد و افزود: با ادامه روند کنونی مصرف گاز به ویژه در ماه های سرد سال قطعا در سال های آتی کشورمان برای تامین نیازهای داخلی با مشکل مواجه خواهد شد، لذا تمرکز بر اجرای طرح های بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف گاز یکی از اصلی ترین ماموریت های شرکت بهینه سازی می باشد که در چارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر انجام می شود. براساس این قانون با سرمایه گذاری عامل صرفه جویی، طرح های کاهش مصرف انرژی اجرایی شده و پس از تحقق صرفه جویی، بازپرداخت صرفه جویی، به سرمایه گذار طرح پرداخت می شود.

هاشمی اتلاف حرارتی ساختمان ها به دلیل عدم رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و استفاده از تجهیزات گرمایشی راندمان پایین را از دلایل عمده مصرف بالای گاز در بخش خانگی برشمرد و به میزان بالای هدر رفت انرژی در ساختمان ها از طریق پنجره های فلزی تک جداره اشاره کرد و گفت: پنجره های فلزی تک جداره در فصول گرم و سرد سال به ترتیب باعث خروج هوای خنک و گرم داخل ساختمان به محیط خارج گردیده که این عوامل سبب هدر رفت برق و گاز ساختمان می شود. به همین دلیل طرح تعویض پنجره های دو جداره نوین در ساختمان های موجود در کشور، توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تهیه و پس از تاییدیه وزیر نفت برای اخذ مصوبه شورای اقتصاد به سازمان برنامه ارسال شده است.

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی خاطر نشان کرد: هدف از اجرای طرح تعویض پنجره های دو جداره، جایگزینی  130 میلیون متر مربع پنجره معمولی با پنجره های دو جداره نوین است که در ساختمان های مسکونی و تجاری، بیمارستان ها، خوابگاه های دانشجویی با عمر کمتر از 30 سال قابل اجرا خواهد بود.

هاشمی  اظهار داشت: طبق  بررسی های انجام شده دراقلیم های معتدل نظیر شهر تهران به ازای جایگزینی هر مترمربع پنجره دوجداره نوین بیش از 43 متر مکعب گاز طبیعی در سال صرفه جویی می گردد. این مقدار در اقلیم های سردسیر مانند شهر اردبیل افزون بر 76 مترمکعب گاز طبیعی در سال است.

وی در ادامه  به طرح های کاهش مصرف گاز خانگی که توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تهیه شده است اشاره و اظهار داشت:  طرح جایگزینی 1 میلیون آبگرمکن فرسوده با آبگرمکن فوری گاز سوز دارای حدقل رده برچسب انرژی C ، طرح هوشمند سازی تاسیسات گرمایش مرکزی ساختمان ها با استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ها، طرح جایگزینی/نصب بویلرهای چگالشی با بویلرهای فرسوده و راندمان پایین در 5000 موتورخانه  ساختمان های موجود و در حال ساخت نیز توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تهیه و به معاونت محترم برنامه ریزی وزارت نفت ارسال و برخی هم در حال ارسال می باشد که پس از بررسی اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

کوروش هاشمی مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان در پایان اظهار امیدواری کرد  طرح جایگزینی پنجره های دو جداره به تصویب شورای اقتصاد برسد تا با اجرای آن گامی بلند در راستای کاهش مصرف گاز کشور و تامین امنیت عرضه گاز طبیعی به ویژه در ماه های سرد سال برداشته شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829