در قالب اجرای طرح های ماده 12 قانون رقابت پذیر توسط شرکت بهینه سازی انجام می شود:
انعقاد قرارداد 65/6 میلیون دلاری تولید 100 هزار قوای محرکه  کم مصرف

چاپ

 نخستین قرارداد طرح تولید قوای محرکه کم مصرف در خودروهای داخلی و جایگزینی با خودروهای فرسوده در قالب طرح های ماده 12 قانون رقابت پذیر میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت سرمایه گذار منعقد شده است.

ساسان کاظمی نژاد مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام این خبر اظهار داشت: انعقاد این قرارداد با شرکت تیوان تا سقف بازپرداخت 65/6 میلیون دلار خواهد بود و  شامل تولید 100 هزار دستگاه قوای محرکه کم مصرف می باشد که این شرکت متعهد شده تا قراردادی جانبی با یکی از شرکت های خودروساز جهت نصب موتورهای کم مصرف بر روی خودروهای داخلی و جایگزینی با 100 هزار دستگاه خودروی فرسوده داشته باشد.

وی در ادامه به مصوبه شورای اقتصاد طرح تولید قوای محرکه کم مصرف که در قالب طرح های ماده 12 آبان ماه سال 1395 به تصویب رسیده و به وزارت نفت ابلاغ شده است اشاره کرد و افزود:

در این طرح به ازای تولید هر دستگاه قوای محرکه کم مصرف و نصب آن روی خودروی داخلی یک دستگاه خودروی سواری با عمر بالا (اولویت خودروهای عمومی) اسقاط و از رده خارج  خواهد شد و هدف از اجرای این طرح جایگزینی 500 هزار خودروی فرسوده با خودروی کم مصرف است که تا سال 1401 اجرا خواهد شد و بازپرداخت صرفه جویی حاصل از اجرای آن تا سال 1405 ادامه خواهد داشت. سقف بازپرداخت برای اجرای این طرح معادل 328 میلیون دلار برآورد شده است که به ازای هر خودرو 656 دلار طی 5 سال به سرمایه گذار پرداخت خواهد شد.

ساسان کاظمی نژاد تأکید کرد: متوسط میزان مصرف سوخت در خودروهای تولیدی فعلی،  7 تا 7/5  لیتردر 100 کیلومتر است که با اجرای این طرح  به 4 تا 4/5 لیتر کاهش می یابد و بازپرداخت به سرمایه گذاران از محل صرفه جویی انجام شده 3 تا 3/5 لیتری انجام طرح خواهد بود.

وی افزود: معیاراندازه گیری میزان کاهش مصرف سوخت قوای محرکه کم مصرف، مقایسه مصرف سوخت خودروهای تولیدی (فناوری جدید) با خط معیار رده D برچسب انتشاردی اکسید کربن در استاندارد ملی 2-4241 می باشد.

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی در ادامه افزود با اجرای کامل این طرح 2 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد و به موجب آن 4/2 میلیون تن از انتشار دی اکسید کربن کاسته می شود و منابع حاصل از صرفه جویی پس از تأیید شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی مجری طرح یا شرکت های داخلی تولیدکننده موتور کم مصرف در بازه های زمانی سه ماهه و در مدت 5 سال تخصیص خواهد یافت.

وی به اقدامات انجام شده توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت:

اجرای طرح های ماده 12 قانون رقابت پذیر با موضوع بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی پس از اخذ مصوبه شورای اقتصاد، از سوی وزارت نفت به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت جهت ایجاد زیرساخت های لازم اجرایی  تفویض اختیار گردیده و در طی دو سال گذشته اقدامات ذیل جهت اجرای این طرح توسط شرکت بهینه سازی انجام شده است:

وی در خاتمه یادآور شد: قرارداد با شرکت توسعه قوای محرکه تیوان منعقد شده و با ارائه ضمانت نامه از سوی سرمایه گذار عامل صرفه جویی به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت  این قرارداد ابلاغ شده است.