امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

تکمیل خط لوله گوره - جاسک نیازمند ۸۵۰ میلیون سرمایه‌گذاری:
زنگنه: امیدواریم صادرات نفت از پایانه جاسک تا پایان امسال آغاز شود

 

وزیر نفت میزان سرمایه مورد نیاز برای تکمیل خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک را ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: ان شاء ا.. صادرات نفت از پایانه جاسک تا پایان امسال‌ آغاز شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، پنجم تیرماه) در آیین بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب، افتتاح واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران که با دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری به صورت ارتباط زنده ویدئویی انجام شد، طرح پایانه صادراتی نفت از جاسک را استراتژیک‌ترین طرح این دولت به نقل از مقام معظم رهبری دانست و گفت: این طرح شامل خط لوله‌ای به قطر ۴۲ اینچ یعنی بیش از یک متر و به طول هزار کیلومتر است که از گوره در استان بوشهر آغاز و پس از گذر از فارس وارد هرمزگان و به غرب جاسک به پایانه مکران به عنوان بزرگترین پایانه صادراتی پس از خارک در حال احداث است.

وی با بیان اینکه ساخت بسیاری از تجهیزات برای نخستین‌بار در این طرح محقق شده است، از ورق‌های ویژه و با عرض بسیار بعنوان مهمترین تجهیز این خط لوله نام برد و یادآوری کرد: قرارداد ساخت این تجهیز که سابقه ساخت آن در کشور وجود ندارد با شرکت‌های خارجی منعقد شده بود که پس از تحریم‌ها با وجود تلاش‌های بسیار به آن عمل نشد. با تلاش‌های بسیار پس از ۱۰ ماه از سال ۹۷ تا اواسط سال ۹۸ ساخت این ورق‌ها به فولاد مبارکه و فولاد اکسین خوزستان سپرده شد.

به گفته وزیر نفت، فولاد مبارکه برای نخستین بار تختال مورد نیاز این ورق را و شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز برای نخستین بار چنین ورق های عریضی را پس از تلاش‌های بسیار ساختند.

وزیر نفت به ۵۰ پمپ عظیم با ظرفیت ۲.۵ مگاوات مورد نیاز این طرح اشاره و اظهار کرد: برای نخستین بار قرارداد ساخت این پمپ‌ها با سه شرکت داخلی به ارزش ۵۰ میلیون دلار منعقد شد؛ تاکنون چنین پمپ‌هایی در کشور ساخته نشده بود.

وی با اشاره به عملکرد درخشان شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد اکسین خوزستان، گفت: فولاد مبارکه از ۴۲۰ هزار تختال، ۳۲۰ هزارتن و اکسین خوزستان نیز از ۳۸۵ هزارتن ورق ۲۵۰ هزار تن را تولید و تحویل داده‌اند؛ لوله‌سازها هم از هزار کیلومتر، ۴۴۰ کیلومتر را تولید کرده‌اند که ۳۵۰ کیلومتر به سایت‌ها حمل شده و در حال جوشکاری و کار است.

زنگنه با بیان اینکه علاوه بر ساخت پمپ‌ها، ساخت ۵ ایستگاه پمپاژ این طرح نیز در حال ساخت است، ادامه داد: ساخت ۲۰ مخزن نیم میلیون بشکه‌ای در منطقه جاسک از سوی بخش خصوصی و به روش قرارداد BOT در حال ساخت است و قرارداد بندرگاه پشتیبانی و تأسیسات ترمینال صادرات نفت نیز منعقد شده است.

پیشرفت ۴۰ درصدی طرح پایانه صادراتی جاسک

وزیر نفت پیشرفت فیزیکی طرح پایانه صادراتی جاسک را بیش از ۴۰ درصد عنوان و تصریح کرد: بیشترین پیشرفت طرح در دو ماه گذشته با ۷ درصد پیشرفت در هر ماه بوده است که بسیار کار باارزشی است و امیدواریم این طرح امسال تکمیل و صادرات از این پایانه آغاز شود.

وی به اتصال خط انتقال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به خط نفت اشاره کرد و گفت: با اتصال این دو خط در صورت لزوم می‌توان میعانات گازی را از طریق جاسک صادر کرد.

زنگنه طرح پایانه صادراتی جاسک را طرح مهمی دانست و افزود: با اجرای این طرح افزون بر ساخت یک پایانه صادراتی برای کشور، یک محور و کانون توسعه در منطقه میانی دریای عمان نیز ایجاد می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است و حدود ۸۵۰ میلیون دلار دیگر برای تکمیل باید هزینه شود تا کامل شود، تصریح کرد: البته موانع و مشکلات وجود دارد که برخی از آنها حل شده است و  بقیه منابع مورد نیاز نیز از طریق بازار سرمایه تأمین خواهد شد تا این طرح در زمان مقرر تکمیل شود.

وی اظهار امیدواری کرد صادرات نفت از پایانه جاسک بعنوان استراتژیک‌ترین طرح دولت تا پایان امسال آغاز شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829