اخبار

رئیس جمهوری در آیین بهره‌برداری از ۳ طرح ملی صنعت نفت:
جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود

 

رئیس جمهوری با استراتژیک خواندن خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک تاکید کرد:‌ امروز روز اعتماد خریداران نفت ایران است و جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی روز (پنجشنبه، پنجم‌ تیرماه) در آیین بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب، افتتاح واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران اظهار کرد: از ابتدای  دولت یازدهم به فکر طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک بودیم که از لحاظ امنیت ملی بسیار مهم است. همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و ما نتوانیم این طرح را اجرایی و عملیاتی کنیم و دلیلش نیز همان بود که آقای مهندس زنگنه به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه قرار بود یک کارخانه لوله‌سازی برای گاز ترش از سوی  یک شرکت خارجی در ایران ایجاد شود اما بخاطر تحریم سال ۹۷، این طرح متوقف شد، تصریح کرد: وقتی این طرح متوقف شد، دچار تردید شدیم که آیا این کار را با صنعت داخلی می‌توانیم  انجام دهیم یا خیر؟

رئیس جمهوری ساخت ورق این خط لوله و خود لوله این طرح از سوی شرکت‌های ایرانی را بسیار مهم دانست و گفت:‌ امروز همه شرکت‌های خارجی که در این زمینه می‌خواستند ما را یاری کنند و کار خود را متوقف کردند، تحریم کنندگان، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، به خوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری باشند.

روحانی با بیان اینکه برای ساخت خط لوله گوره – جاسک نیازمند هزار کیلومتر لوله هستیم که سه شرکت ایرانی آن را خواهند ساخت، افزود:‌ از این هزار کیلومتر لوله حدود نیمی از آن ۴۰۴ کیلومتر آماده، تولید و به تدریج تحویل شده و لوله‌گذاری شروع شده است.

وی ادامه داد: تحریم‌ با همه مشکلات و نکبتی که برای کشور دارد، نقاط فرصت هم در بعضی از زمینه‌ها است و ما را وادار کرد که این طرح عظیم و بزرگ را با دست کارگران، فناوران و محققین خودمان به ثمر برسانیم و نهایی کنیم.

روز تاریخی بخش انرژی ایران

رئیس جمهوری در تشریح چرایی استراتژیک بودن خط لوله گوره – جاسک هم توضیح داد: بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت، توانستند راه دومی را برای خودشان ایجاد کنند، تا در شرایط خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفتشان را از طرق دیگر صادر کنند. حالا این نفت را به دریای سرخ، دریای عمان و مدیترانه ببرند.

روحانی با بیان اینکه تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به یک دلیلی بسته می‌شد، صادرات نفت‌اش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود، یادآوری کرد: البته این سخنان که تنگه هرمز در اختیار ما است کاملاً درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیم برای خود ما بوجود می‌آمد. ما از این مشکل عبور کردیم.

وی ادامه داد: این طرح مهم‌ترین طرح نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و انرژی است. بنابراین مشتری‌های ما را می‌تواند کاملاً مطمئن کند. آن کسی که از ما نفت می‌خرد می‌خواهد مطمئن باشد در هر شرایطی می‌تواند نفت را برداشت کند، امروز روز اعتماد خریداران ما است.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز روز بسیار مهمی در تاریخ انرژی کشورمان است، تصریح کرد: اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم و فشار قادر است از استان بوشهر و منطقه گوره  و تلمبه خانه گوره تا استان هرمزگان و جاسک، هزار کیلومتر این طرح را ادامه دهد، کار بسیار مهمی است که امروز انجام می‌دهیم و این نشان توانمندی ملت ایران، محققین و صنعتگران و بخش نفت و انرژی کشور است.

ضرورت آبادانی سواحل مکران

روحانی با بیان اینکه سواحل مکران برای ما مهم است، افزود: سواحل مکران جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری از روزهای اولیه‌ دولت یازدهم بود. ایشان همیشه برای این موضوع که سواحل مکران را آباد کنیم، تاکید داشتند. این ساحل، ساحل بسیار ارزشمندی است از بندرعباس تا چابهار و تا گوادر که یک ساحل بسیار مهمی است که از این ساحل کمتر استفاده شده است و  بکر باقی مانده بود.

وی به نخستین سفر خود به بندرعباس و هرمزگان در دولت یازدهم اشاره کرد و با بیان اینکه در جمع مردم آن منطقه گفتم که جاسک آینده بسیار درخشانی خواهد داشت، تصریح کرد: جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود و امروز می‌بینید که در طرح قبلی هم که افتتاح شد، گروه باختر اعلام کرد که طرح‌هایی برای سواحل مکران و برای جاسک دارند. بنابراین آبادانی سواحل مکران بسیار مهم است.

رئیس جمهوری ادامه داد: در نقشه ایران ۲ خط می‌بینید یک خط از جنوب تا تقریباً شمالی‌ترین نقطه ایران که این خط لوله گاز است. از این به بعد یک خط دیگر می‌بینید در جنوب ایران از بوشهر تا جاسک و این خط هزار کیلومتری نفت است که می‌تواند در صورت لزوم میعانات هم جایگزین شود.

ارزش تولید پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار می رسد

روحانی با اشاره به اینکه  طبق قولی که وزیر نفت اعلام کرد، ۱۷ طرح مهم تا پایان سال در بخش پتروشیمی به افتتاح خواهد رسید که امروز نخستین طرح را افتتاح کردیم، گفت:‌ با افتتاح این ۱۷ طرح تا پایان سال، توان تولید پتروشیمی کشور از لحاظ ارزشی به ۲ برابر افزایش پیدا می‌کند. یعنی به جای اینکه صادرات ما، ۱۲ میلیارد باشد در پایان این طرح ۲۵ میلیارد دلار می‌شود.

وی با بیان اینکه کار عظیم و بزرگی در صنعت پتروشیمی در حال انجام است و در جهش سوم پتروشیمی ارزش تولید محصولات این صنعت به ۳۷ میلیارد دلار می رسد، افزود:‌ در پتروشیمی جهش دیگری نیاز داریم و آن جهش پایین‌دستی است، یعنی همان‌طور که پتروشیمی محصولات متنوع را تولید می‌کند بخش‌های پایین‌دستی پتروشیمی است که اشتغال زیادی را می‌تواند ایجاد کند و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفایی را کامل می‌کند و این هم مسأله مهمی است.

رئیس جمهوری ادامه داد: من برای این ۱۷ طرحی که امسال، نهایی و افتتاح می‌شود از بخش خصوصی دعوت می‌کنم که برای پایین دستی این طرح‌ها، سرمایه‌گذاری و تلاش کنند. آنجا اشتغال بیشتر و درآمد بالاتر است و می‌توانیم شاهد تحول عظیم و بزرگ در این جهت باشیم.

روحانی همچنین به تولید نرمان هگزان در پالایشگاه اراک که امروز به بهره برداری رسیده بود هم اشاره کرد و گفت:‌  این محصولات که پیش از این برای واردات آن سالانه ۳۰ میلیون دلار هزینه می شد اکنون از سوی محققان و متخصصان کشور در پالایشگاه امام رضوان الله تعالی علیه به مرحله نهایی رسیده و افتتاح شد.

پیام افتتاح سه طرح ملی نفت

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز از لحاظ امنیت ملی، امنیت اقتصادی و آبادانی سواحل مکران، آبادانی منطقه غرب و شمال غرب کشور، روز بسیار مهمی است، تاکیدکرد: منتها آنچه این روز را تاریخی می‌کند بخاطر طرح سوم است. یعنی طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک که امیدوارم در اسفند امسال افتتاح و بتوانیم  روزانه  یک میلیون بشکه نفت از آن  صادر بکنیم.

وی ادامه داد:‌ صادرات نفت ما تا کنون عمدتا از خارک بوده و امروز در کنار خارک، جاسک هم درست شده که می‌تواند در یک شرایطی آنجا هم فعال باشد و لذا هر دو اسکله هم خارک و هم جاسک فعال خواهد بود.

روحانی با مهم ارزیابی کردن امروز و تبریک آن به ملت ایران در پایان اظهار کرد: پنج‌شنبه امروز پیام بسیار محکمی به آمریکایی‌ها، ‌مخالفین و تحریم‌گران است، آنها بدانند راه به جایی نخواهد برد و این تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.

وی افزود: تحریم ها اگر چه فشار را بر مردم اضافه می‌کند و مردم را در رنج قرار می‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون تردید و بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله به تمام اهداف‌مان دست پیدا می‌کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829