اخبار

به مناسبت 14 تیر سالروز ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف :
کاهش شدت انرژی با نوسازی و توسعه ناوگان قطار شهری

 مریم مهدی نژاد/ شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

با ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف در تاریخ 14/4/89، توسط مقام معظم رهبری اهمیت بهینه سازی و کاهش شدت انرژی دو چندان گردید. مطابق با بند 7 این سیاست ها، باید با اعمال اقدامات قیمتی و غیر قیمتی شاخص شدت انرژی کشور را کاهش داد. یکی از زیر بخشهای بسیار مهم در این بند" اصلاح و تقویت ساختار حمل و نقل عمومی با تاکید بر راه آهن درون شهری و برون شهری به منظور فراهم کردن امکان استفاده سهل و ارازان از وسایل حمل و نقل عمومی" می باشد.

وزارت نفت و به نیابت از آن شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ذیل این سیاست ها و بمنظور تحقق منویات مقام معظم رهبری اقداماتی در راستای کاهش شدت انرژی در بخش های مختلف حمل و نقل ، ساختمان و صنعت انجام داد که یکی از این  اقدامات بسیار مهم در این خصوص اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای طرح " توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه" می باشد.

 در این طرح تعداد دو هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در کلانشهرها) به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد. متناسب با تعداد سفرهاي اضافي از طريق واگن‌هاي جديد، به ميزان 9.8سنت به ازاي هر نفر سفر،  به صورت تجمعی در تهران و كلانشهرها، حداكثر 2.6 میلیارد دلار (1.42 میلیارد دلار در تهران و 1.18 میلیارد دلار در کلانشهرها) خواهد بود.

جهت حمل مسافر در یک سفر با یک خودرو شخصی در مقایسه با مترو، 26 برابر انرژی بیشتر، مصرف می شود. برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال میزان 142148 دلار برای تهران و 78863 دلار برای کلانشهرها پیش بینی شده است، با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‎شود در تهران  تا پایان سال 1409 معادل 1421.5 میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1182.91 میلیون دلار صرفه‎جویی محقق گردد.  به عبارت دیگر می‎توان گفت، با اجرای کامل این طرح در طول دوره (ده سال تهران و 15 سال حدود 17.4 میلیارد لیتر بنزین ، 7.4 میلیارد متر مکعب CNG و 0.7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی صورت پذیرفته و در ضمن 47.1 میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن محقق خواهد شد.

براساس اقدامات صورت گرفته از سوی این شرکت و وزارت نفت،پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 126 دستگاه واگن مشمول مصوبه فوق شده و از این تسهیلات بهره مند گردند. براساس مصوبه شورای اقتصاد با ورود این واگن ها به طور متوسط امکان افزایش پانصد هزار سفر در روز در تهران فراهم می گردد.

ضمنا پیش بینی می شود که در چهار کلانشهر اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد تا پایان سال جاری، 195 دستگاه واگن مشمول مصوبه فوق شده و از این تسهیلات بهره مند گردند. براساس مصوبه شورای اقتصاد با ورود این واگن ها به طور متوسط امکان افزایش چهارصد هزار سفر در چهار کلانشهر فراهم می گردد.

بنابراین به  ورود 321 واگن در سال 98، می توان به عنوان  گامی موثر در راستای تحقق بند 7 سیاست های کلی  اصلاح الگوی مصرف   در اصلاح و تقویت ساختار حمل و نقل اشاره نمود .

 با ورود این ناوگان در تهران در سال 97به طور متوسط روزانه بیش از 325 هزار لیتر در مصرف بنزین، 140 هزار متر مکعب در مصرف cng و 14 هزار لیتر در مصرف نفت گاز صرفه جویی می شود .

شایان ذکر است  میزان صرفه جویی در چهار کلانشهر در سال 98 به طور متوسط روزانه بیش از 280 هزار لیتر در مصرف بنزین، 120 هزار متر مکعب در مصرف cng و 12 هزار لیتر در مصرف نفت گاز را شامل می شود .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829