وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی: آمریکا و هم‌پیمانانش با سیاسی کردن نفت اشتباه بزرگی مرتکب شدند

چاپ
 وزیر نفت با تاکید بر اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از نفت به‌عنوان سلاح اشتباه بزرگی مرتکب شدند، گفت: رویای آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به یاری خدا هرگز تعبیر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه عصر امروز (سه‌شنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به اقدام‌های اخیر آمریکا و وضع بازار نفت اشاره کرد و گفت: امروز در این جنگ تجاوزگرانه اقتصادی که آمریکا علیه ملت ایران به راه انداخته است، صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است و همه باید دست در دست هم بدهیم تا با یاری خداوند با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم.

وی افزود: تصور یا رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به یاری خدا هرگز تعبیر نمی‌شود و تحقق نخواهد یافت (نمایندگان، احسنت) و با همه توان برای شکستن تحریم آمریکا عمل خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه وضع عرضه و تقاضا در شرایط کنونی بازار نفت شکننده است، تاکید کرد: بیانیه‌هایی که آمریکا و حامیان منطقه‌ای آن برای اطمینان دادن به بازار برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت نفت منتشر می‌کنند بیشتر از هر موضوعی بیانگر و نشان‌دهنده نگرانی آنها از بی‌ثباتی و شکنندگی بازار است.

وی با اشاره به اینکه بازار نفت بسیار غیرقابل پیش بینی است و در این اوضاع شکننده نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز بازار نفت تولید خواهد شد، تصریح کرد: اساسا بعضی از کشورهای منطقه ظرفیت مازاد خود را برای تحریک آمریکا و فشار به ایران از یک سو و از طرف دیگر برای آرامش خیال مصرف‌کنندگان بسیار بیشتر از واقعیت اعلام می‌کنند.

زنگنه تاکید کرد: تکرار می‌کنم، آمریکا و هم‌پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از نفت به‌عنوان سلاح اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضع شکننده بازار دود آن به چشم خیلی‌ها می‌رود.

عملکرد درخشان بخش گاز در سال‌های اخیر

وزیر نفت در پاسخ به پرسش هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی درباره سیاست‌های گازی کشور و سهم ایران در تجارت جهانی گاز، با این مقدمه که فکر می‌کنم درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت را در این سال‌ها در بخش گاز داشتیم، اظهار کرد: میانگین تولید گاز در سال ۹۱، ۶۲۰ میلیون مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسید و این نشان‌ از افزایش 30 درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۱، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال ۹۷ به ۶۱۰ میلیون مترمکعب رسید، تصریح کرد: میانگین برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی در سال 91، 241 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال 97 به 532 رسید و ایران برای نخستین بار سهمش را از این میدان گرفت و توانستیم بخشی از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

زنگنه به گازرسانی روستایی اشاره کرد و با بیان اینکه پوشش گازرسانی روستایی از ۵۴ درصد در سال ۹۲ به ۷۹ درصد در سال ۹۷ رسید، گفت: اکنون نزدیک به ۹۴ درصد کل جمعیت کشور از گاز استفاده می‌کنند.

مگر می‌شود در گازرسانی رفیق‌بازی کرد؟

وزیر نفت در تشریح اولویت‌های تخصیص گاز با بیان اینکه بازار ایران بخشی از بازار جهانی است، با طرح این پرسش که اگر من گاز را به‌صورت خام صادر کنم آیا به من نمی‌گویید چرا خام‌فروشی کردید؟! افزود: نخستین سیاست در بخش گاز، جایگزینی فرآورده‌های نفتی با آن است. هم‌اکنون ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در حمل‌ونقل به جای بنزین مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه با گازرسانی روستایی توانسته‌ایم بخش مهمی از گاز مایع و گازوئیل و نفت سفید را صرفه‌جویی کنیم، یادآور شد: برای ما کم شدن آلودگی محیط‌زیست هم دارای اولویت است.

وزیر نفت دومین اولویت بخش گاز را تزریق به میدان‌های نفتی عنوان کرد و گفت: تأمین گاز به‌عنوان خوراک و مصرف در واحدهای پتروشیمی، فولاد و دیگر صنایع اولویت سوم و صادرات گاز با خط لوله و گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) و  گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) نیز اولویت‌های بعدی بخش گاز هستند.

زنگنه با یادآوری اینکه در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد مصرف انرژی گاز طبیعی است که کمتر کشوری در دنیا اینگونه است، افزود: ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا پس از آمریکا و روسیه است، ما در این سال‌ها بالاترین برداشت گاز را از میدان‌های مشترک داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ نیروگاهی در سال ۹۷ محدودیت ندادیم که نتیجه آن را در زمستان دیدید، تصریح کرد: گفته شده که بنده در عرصه گازرسانی رفیق‌بازی می‌کنم. مگر این اتفاق شدنی است؟! اگر باشد بنده با ۲۸۰ نماینده رفیق‌بازی کرده‌ام. وضع گازرسانی در همه جای کشور به جز چند استان از جمله کرمان و کرمانشاه بیش از 85 درصد است.

تشریح قراردادهای صادراتی گاز ایران

وزیر نفت درباره وضع قراردادهای صادرات گاز با ترکیه، عراق، ترکمنستان و عمان که سوال آقای خادمی بود هم توضیح داد: قرارداد صادرات گاز با ترکیه با همه ظرفیت در حال اجرا شدن است؛ دو قرارداد صادرات گاز با عراق که ظرفیت روزانه آن 60 میلیون مترمکعب است نیز به میزان مورد نیاز عراق صادر می‌کنیم.

وی حجم قرارداد گاز با ارمنستان و جمهوری آذربایجان را محدود عنوان و درباره قرارداد گازی با پاکستان هم اظهار کرد: پاکستان قرارداد گاز با ایران را اجرا نکرده و تخلف کرده است، این موضوع به نخست‌وزیر این کشور هم بازتاب داده شده است، آنان می‌گویند ما تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات هستیم؛ ایران تعهدهایش را انجام داده است پاکستانی‌ها کوتاهی می‌کنند.

زنگنه با بیان اینکه درباره قرارداد با عمان هم توافقنامه جدی وجود دارد، اظهار کرد: لوله‌گذاری در عمق هزار متری دریا از سوی دو شرکت در دنیا انجام می‌شود که به دلیل تحریم نمی‌آیند و باید موضوع آن حل شود.

وی به قرارداد ترکمنستان که مورد اشاره آقای خادمی بود هم اشاره کرد و گفت: در موضوع ترکمنستان، فکر کنم باید مورد تشویق نمایندگان قرار بگیرم، زیرا یک شرکت می‌خواست تحت فشار از ایران امتیاز بگیرد که زیر بار فشار غیرعادی آن نرفتم و باعث سربلندی کشور شدم. یک‌بار دیگر چنین فشاری آوردند و قیمت گاز را 9 برابر کردند، البته به قرارداد احترام می‌گذارم.

وزیر نفت درباره پرونده کرسنت اظهار کرد: این پرونده در مرحله داوری چند مرتبه به صدور حکم رسید، اما به ترتیب خارج شد و اجازه صدور حکم را ندادند.

وی در پایان پاسخ به پرسش خادمی با بیان اینکه گازرسانی روستایی ابتکاری بود که با همکاری مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و افتخاری برای مجلس شورای اسلامی شد، افزود: نزدیک 17هزار میلیارد تومان در پروژه گازرسانی روستایی هزینه شده، بدون اینکه یک ریال از خزانه عمومی گرفته باشیم، همه این مبلغ از محل صرفه‌جویی فرآورده‌های نفتی تامین شده است.

زنگنه گفت: 88 درصد خانوار روستایی باغملک و 62 درصد خانوار ایذه که جناب آقای خادمی نماینده آن هستند زیرپوشش گازرسانی‌ هستند و ان‌شاء‌الله جمعیت روستایی زیر پوشش گازرسانی ایذه نیز به 88 درصد می‌رسد.

نفت کوره معضل جهانی است

وزیر نفت همچنین در ادامه جلسه عصر امروز مجلس شورای اسلامی به سوال علی ساری، نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه درباره اتخاذ نشدن تمهیدات لازم برای جلوگیری از بحران مازوت در آینده هم پاسخ گفت.

وی با مهم برشمردن پرسش آقای ساری با اشاره به اینکه این موضوع نه تنها به ایران، بلکه به بسیاری از تولیدکنندگان نفت جهان برمی‌گردد، یادآور شد: میانگین تولید نفت کوره جهان در سال ۲۰۱۷ روزانه یک میلیون تن بوده که بنا بر آمار منابع رسمی کمتر از ۲ درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد است.

زنگنه با بیان اینکه سازمان جهانی دریانوردی (IMO) مقرراتی گذاشته است که بر اساس آن از اول سال 2020 کشتی‌ها اجازه ندارند از مازوت یا نفت کوره با گوگرد بیش از نیم درصد استفاده کنند، تصریح کرد: این میزان گوگرد کمتر از 2 درصد است و 33 درصد از نفت کوره‌ای که تولید می‌شود بالای 3 درصد گوگرد دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه نیمی از تولید روزانه یک میلیون تن نفت کوره جهان به‌عنوان سوخت کشتی‌ها و نیمی دیگر در بخش نیروگاهی مصرف می‌شود، تصریح کرد: این مهم یک معضل جهانی است. اینکه چگونه می‌خواهند تا اول سال 2020 میلادی، 500 هزار تن نفت کوره زیر نیم درصد داشته باشند؟

اجرای طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه اغلب پالایشگاه‌ها از سوی بخش‌های غیردولتی اداره می‌شوند و ما به جز سیاستگذاری ابزار اجرایی دیگری نداریم، افزود: نخستین کار برای حل این معضل (مازوت) این است که خوراک پالایشگاه‌ها را کاهش دهیم. کاهش خوراک پالایشگاه‌ها به میزان طراحی آنها سبب می‌شود ۱۷ میلیون لیتر در روز (17 هزار تن) کاهش تولید نفت کوره داشته باشیم. در این صورت روزانه حدودا 40 هزار تن نفت کوره تولیدی داریم که ۴ درصد نفت کوره جهان با گوگرد بالای 3 درصد است.

زنگنه با بیان اینکه از این میزان (40 هزار تن) یک سوم نفت کوره ایران مربوط به پالایشگاه آبادان است، افزود: طرح توسعه‌ای بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان که هم اکنون در حال اجراست بخش مهمی از این مشکل را حل می‌کند، اما نفت کوره آبادان به دلیل خصوصیتی که دارد به مصرف سوخت کشتی نمی‌رسد، بلکه دوباره تصفیه می‌شود و به عنوان خوراک پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین مشکل 13 هزار تن از 40 هزار تن نفت کوره تولیدی حل می‌شود.

وی، مصرف داخلی نفت کوره را با وجود گسترش گازرسانی در روزهای سرد سال 7 الی 8 میلیون تن در کارخانه‌های سیمان که در نقاط دورافتاده است، عنوان کرد و گفت: توسعه فازهای جدید پارس جنوبی سبب شده میزان مصرف نفت کوره به‌شدت کاهش یابد و به رقم حدود 10 درصد در کل سال برسد.

زنگنه یکی دیگر از راهکارهای حل معضل مازوت را اجرای طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها دانست و ادامه داد: در مورد پالایشگاه آبادان این طرح در حال اجراست و خوشبختانه قرارداد بهینه‌سازی نفت کوره پالایشگاه اصفهان هم با مبلغ 650 میلیون دلار امضا شده که ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.