مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با «جوان»: خودروی داخلی بنزین بیشتر می‌سوزاند

چاپ

مـدیر عـامل شرکت بهینـه‌سازی مصرف سوخت نسبت به مصرف بالای بنزین خودرو‌های داخلی هشدار داده و می‌گوید: ضرورت دارد صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودرو‌ها و مصرف خارج از استاندارد جهانی، اقدام لازم را انجام دهند.


سرویس اقتصاد جوان آنلاین: مصرف سوخت، یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های خرید خودرو در کشور‌های مختلف دنیاست، اما در کشور ما به خاطر محدود‌بودن گزینه‌ها، مشتریان چاره‌ای جز خرید خودرو‌های قدیمی و پرمصرف ندارند، به همین دلیل، مصرف سوخت در بازار ایران از اهمیت کمتری نسبت به کشور‌های پیشرفته برخوردار است.
البته فهمیدن مصرف سوخت دقیق و واقعی خودرو‌ها بسیار مشکل بوده و اعداد و ارقام اعلام شده توسط شرکت‌های خودروسازی در بهترین و خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن به ثبت رسیده‌اند؛ از این رو مصرف سوخت خودرو‌های داخلی در دنیای واقعی نسبت به آنچه اعلام می‌شود بیشتر است و خودرو‌های پا به سن گذاشته به اندازه نمونه‌های شش سیلندر مدرن دنیا سوخت مصرف می‌کنند.
در ایران خودرو‌های پرمصرف و آلاینده یکی از عاملان اصلی بالا رفتن مصرف سوخت هستند و این درحالی است که در کشور‌های دیگر برای تردد این وسایل نقلیه جریمه‌های مالی سنگین وضع می‌شود تا استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد.
در سال‌های اخیر، معضل رکوردزنی‌های متعدد مصرف سوخت به یکی از چالش‌های جدی کشور مبدل شده، به طوری که در تیر ماه سال گذشته مصرف بنزین رکورد مصرف ۱۲۱ میلیون لیتر در روز را کسب کرد که رقم بالایی بود. این موضوع به حدی جدی است که یکی از محور‌های صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت بود و ایشان تأکید کردند که وزارت نفت راهکار‌های کاهش مصرف سوخت را هرچه سریع‌تر ارائه و اجرایی کند، اما در ماه‌های اخیر بیش از هر نکته‌ای بر قاچاق سوخت تأکید شده تا کیفیت خودرو‌های داخلی!
کارشناسان معتقدند، تولید خودرو‌های غیراستاندارد یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت است وخودرو‌های تولید داخل خیلی زود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را از دست داده و نیاز به سوخت بیشتری دارند.
در این خصوص مدیر عامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت درگفت‌وگو با «جوان» با اشاره به مصرف حداکثری بنزین در تعطیلات نوروز می‌گوید: شرایط اقتصادی جامعه اقتضا می‌کند که امسال به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
تا زمانی‌که اصلاح قیمت سوخت به صورت قانونی صورت نپذیرفته تک‌تک ما ایرانیان وظیفه داریم در ذیل سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب مجلس شورای اسلامی، احساس مسئولیت بیشتری در مصرف صحیح انرژی در بخش‌های خانگی، حمل‌ونقل، صنایع و به ویژه صنعت خودروسازی کنیم.
محسن دلاویز با مقایسه میانگین مصرف سوخت خودرو‌ها در اتحادیه اروپا و ایران را مقایسه کرده و می‌گوید: میانگین وزنی مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ را برابر ۶ /۵ لیتر در صد کیلومتر (معادل ۱۳۰ گرم بر کیلومتر انتشار co۲) اعلام کرده و می‌افزاید: این عدد در سال ۲۰۲۰ باید به ۱/ ۴ لیتر در صدکیلومتر (معادل ۹۵ گرم بر کیلومتر انتشار co۲) برسد.
هدف‌گذاری امریکا برای ۲۰۲۰ مقدار ۵/ ۵ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد و اتحادیه اروپا در صورت عدم رعایت حدود مجاز تعیین شده جرایم سنگینی برای تولید‌کنندگان لحاظ کرده‌است.
وی می‌افزاید: مصرف نهایی انرژی در سال ۱۳۹۵، ۶۵ /۱۳۴۸ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که حدود ۲۴ درصد آن معادل ۳۲۰ میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش حمل و نقل مصرف شده‌است (۴۸ درصد بنزین، ۳۴ درصد نفت گاز و ۱۵ درصد گاز طبیعی می‌باشد) که از این میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، حدود ۲۷۳ میلیون بشکه معادل نفت خام آن در بخش فرآورده‌های نفتی بوده‌است.
وی متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۹۶ را حدود ۷/۸۰ میلیون لیتر و در سال ۹۷ حدود ۷/ ۸۷ میلیون لیتر اعلام کرده و می‌گوید: رشد مصرف بنزین در سال ۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۵/ ۴۶ درصد بوده‌است.
همچنین رشد مصرف بنزین در سال ۹۶ نسبت به ۹۷ حدود ۷/ ۸ درصد بوده‌است. (رشد آمار خودرو سبک حدود ۴/ ۳ درصدبوده است)؛ و رشد مصرف بنزین در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ بیش از ۸ درصد بوده‌است. (رشد آمار خودرو سبک حدود ۷ درصدبوده است).
دلاویز تأکید می‌کند: در سال ۹۶ به طور متوسط روزانه ۷/ ۵۱ میلیون دلار یارانه (۱/ ۱۳ میلیون دلار یارانه بابت بنزین و ۶/ ۳۸ میلیون دلار یارانه بابت نفت گاز) پرداخت شده‌است.
وی با اشاره به متوسط مصرف بنزین در فروردین ماه امسال اظهار می‌دارد: متوسط مصرف روزانه بنزین در تعطیلات نوروز (۲۷ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸) ۴۴۷ / ۹۷ میلیون لیتر بوده‌است. بیشترین مصرف روزانه در تعطیلات نوروز ۸/ ۱۳۵ میلیون لیتر بوده‌است.
مدیر عامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از عملکرد خودروسازان درباره مصرف بالای سوخت در خودرو‌های داخلی می‌افزاید: ضرورت دارد صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودرو‌ها و مصرف خارج از استاندارد جهانی اقدام لازم را انجام دهد.
دلاویز به ویژگی‌های متفاوت حمل و نقل در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: سرانه مالکیت خودرو در کشور پایین است، اما شدت مصرف انرژی بسیار بالاست، به طوری که تعداد خودرو در ایران به ازای هر هزار نفر، ۲۴۰ دستگاه خودرو می‌باشد که این عدد برای کشور امریکا ۸۳۳ و برای ایتالیا ۶۹۵، ژاپن ۵۹۱ و آلمان ۵۸۹ می‌باشد.
وی وجود ناوگان فرسوده سبک و سنگین را دلیل دیگر مصرف بالای سوخت می‌داند و می‌افزاید: تا پایان سال ۹۷ حدود ۷ /۱۹‌میلیون خودرو سبک (سواری و وانت) در کشور وجود دارد که از این تعداد مطابق با آمار اخذ شده از ناجا نزدیک به ۳/ ۱ میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک در ناوگان موجود می‌باشد، نکته قابل توجه اینکه در پنج سال آینده بیش از ۹/ ۱‌میلیون خودرو به تعداد خودرو‌های فرسوده اضافه خواهد شد و از یک میلیون خودرو سنگین نیز بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده می‌باشد.
دلاویز در پاسخ به اینکه این سازمان چه ابزار‌هایی برای جلوگیری از خودرو‌های پر مصرف دارد، می‌گوید: ابزار‌های قانونی جهت اعمال فشار به شرکت‌های خودرو‌سازی از جمله ماده ۲۶ جرایم وجود دارد،، اما به جهت حمایت از تولید ملی از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم، امیدوارم شرکت‌های خودرو‌سازی توجه جدی به بهبود کیفیت خودرو‌های ساخت داخل در امر بهینه‌سازی مصرف سوخت را انجام دهند، به‌هر حال معتقدیم با افزایش چشمگیر تولید بنزین گام بزرگ و راهبردی در تولید بنزین برداشته شده‌است، اما برای ساماندهی تقاضای مصرف سوخت باید نگاه‌ها به خودرو‌سازان معطوف شود.
وی فرهنگ‌سازی را یکی از راه‌حل‌های معضل مصرف بالای انرژی عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگرچه موضوع فرهنگ‌سازی بسیار حائز اهمیت است که در سال گذشته شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تلاش وافری کرد که به‌رغم اعتبارات محدود با تعامل و همکاری با شرکت بهره‌برداری مترو و راه آهن جمهوری اسلامی و همچنین تمرکز بر گروه‌های مهم و اثر‌گذار جامعه مثل دانش‌آموزان و بانوان گام‌های خوبی در عرصه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه سوخت انجام داد و در سال جاری نیز این مهم با جدیت پیگیری خواهد شد.
دلاویز تأکید می‌کند: نکته پایانی بحث قیمت حامل‌های انرژی است که حقیقتاً نیازمند تصمیمات منطقی و جسورانه است. یارانه هنگفت انرژی در این شرایط خطیر لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد و توسعه کشور وارد می‌کند و این قیمت گذاری و مصرف بی‌رویه پیامد‌های خطرناکی خواهد داشت و نیازمند یک عزم ملی و همکاری همه مردم و نهاد‌ها به‌خصوص مجلس و دولت برای برون‌رفت از این وضعیت هستیم.

منبع:سرویس اقتصاد جوان آنلاین