امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

مزیت استفاده از بخاری هرمتیک هوشمند راندمان بالا در مدارس

طبق مقررات ملی ساختمان در ساختمان های عمومی، استفاده از سیستم های گرمایشی مرکزی نظیر موتورخانه بهترین گزینه است و مبحث 17 مقررات ملی ساختمان فقط درصورتیکه تامین هوای احتراق از بیرون انجام گیرد، استفاده از سیستم های گرمایشی موضعی نظیر پکیج فن دار و بخاری هرمتیک را مجاز اعلام کرده است.

واضح است که در مدارسی که تعداد کلاس های درس آنها اندک است استفاده از موتورخانه مرکزی توجیهی ندارد. به عنوان مثال استفاده از موتورخانه در مدرسه ای با دو یا سه کلاس درسی در یک روستا به واسطه هزینه های ساخت و اجرا و حتی تعمیرات آنها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. بنابراین در مدارس دارای کمتر از پنج کلاس درس استفاده از بخاری هرمتیک هوشمند راندمان بالا یا پکیج فن دار می تواند گزینه بسیار بهتری باشد.

اما در چنین مدارسی به خصوص در مناطق محروم ، دور افتاده یا روستاها استفاده از بخاری هرمتیک هوشمند راندمان بالا در مقایسه با پکیج فن دار به دلایل زیر ارجحیت دارد:

  1. به دليل وجود املاح زياد در آب در برخي از اقليم هاي آب و هوايي كشور ، رسوب گرفتگي باعث تخريب مبدل حرارتي پكيج ها مي شود و اين قطعه، گران قيمت مي باشد.
  2. در مدارس به دليل عدم نياز به استحمام و حتي نياز كمتر به آب گرم مصرفي در مقايسه با منازل مسكوني، استفاده از پكيج براي تامين آب گرم توجيه ندارد و بیشتر گرمایش موردنظر است. لذا تامین گرمایش از طریق بخاری هرمتیک هوشمند راندمان بالا به جای مجموعه پکیج و رادیاتور به لحاظ اقتصادی و مصرف گاز کمتر توجیه پذیرتر است.
  3. كندن زمين و اجراي لوله كشي آب براي شوفاژ به صورت توكار در مدارس دشوار است و اجراي لوله كشي روكار در برخي از مناطق سردسير ممكن است به تركيدگي لوله به واسطه انجماد آب منجر گردد.
  4. در مجموعه پکیج و رادیاتور، بخش کمی از آب گرم در حال گردش در پكيج تبخير مي گردد. (لذا بخاری هرمتیک هوشمند به واسطه صرفه جويي در آب گرم ارجحیت پیدا می کند)
  5. براي جلوگيري از يخ زدن آب، پكيج بايد همواره روشن باشد درصورتيكه در مورد بخاري هرمتیک هوشمند مي توان در ساعات حضور دانش آموزان بخاري را روشن نمود و در بقيه ساعات بخاري ها را خاموش كرد.
  6. عمر پكيج كمتر از بخاري و نیاز به تعميرات آن معمولا بيشتر است.
  7. سرويس كاري، تعميرات و نگهداري پكيج در مدارس دشوار است. به علاوه در روستاها دسترسی به تعمیرکار حاذق پکیج و قطعات یدکی دشوار است.
  8. در برخي مدارس، در اثر قطع برق پكيج خاموش شده و تركيدگي لوله ها مشاهده شده است.
  9. مهمتر از همه آنکه با توجه به برآورد هزینه های طراحی، خرید، نصب و اجرا ، در مدارس با تعداد کلاس های اندک، هزینه اجرای سیستم پکیج و رادیاتور بیشتر از بخاری هرمتیک هوشمند راندمان بالا می باشد.

 

محمدرضا فجرك، رئيس امور بهينه سازي لوازم شركت بهينه سازي مصرف سوخت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829