مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد:اصلاح الگوی مصرف سوخت و توسعه؛ ۲ الزام امروز صنعت نفت ایران

چاپ

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اصلاح الگوی مصرف انرژی و توسعه را ۲ الزام امروز صنعت نفت کشور عنوان کرد و گفت: تلاش برای رفع چالش شدت مصرف انرژی در ایران اجتناب‌ناپذیر است.


به گزارش خبرنگار شانا، محسن دلاویز شامگاه سه‌شنبه (یکم آبان‌ماه) در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون شهری در تهران و هشت کلانشهر، با بیان این مطلب افزود: اهمیت انرژی در امنیت سیاسی و توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست و انرژی همواره در طول تاریخ بشر تمدن‌ساز بوده است.

وی مقدار مصرف کنونی انرژی در کشور را نامتناسب با فرهنگ غنی ایران خواند و افزود: سالانه بیش از معادل ۳۰۰ میلیون بشکه نفت خام انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور مصرف و از سوی دیگر میلیون‌ها لیتر بنزین قاچاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با یادآوری آن‌که نیمی از یارانه بنزین به سه دهک پردرآمد کشور اختصاص می‌یابد، ادامه داد: روزانه حدود ۳۵ میلیون دلار یارانه بنزین پرداخت می‌شود.

شناسایی استان های پرمصرف

دلاویز به آمادگی همه‌جانبه وزارت نفت برای همکاری با سازمان‌های مرتبط در زمینه اصلاح الگوی مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: پنج استان پرمصرف انرژی را شناسایی کرده‌ایم و برای مهار مصرف در این استان‌ها آمادگی داریم، هرچند تاکنون استانداران به مکاتبات ما پاسخی نداده‌اند.

وی از جایگزینی بخاری‌های هوشمند به جای بخاری‌های سنتی و فرهنگ‌سازی به عنوان دیگر اقدام‌هایی که در دستور کار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار دارد نام برد و گفت: در مسیر فرهنگ‌سازی، طرح جشنواره دانش آموزی را در برنامه داریم که با اجرای آن، ۵ میلیون دانش‌آموز در فرآیند اصلاح الگوی مصرف انرژی ورود می‌کنند.