اخبار

مدیر حمل‎ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت: ۸ هزار ون پایه‎گازسوز به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه می‎شود

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: در حال امضای قراردادی با اتحادیه تعاونی‎های تاکسیرانی کشور هستیم که با اجرای آن، ۸ هزار ون پایه‎گازسوز جایگزین تاکسی‎های فرسوده شهری خواهد شد.

ساسان کاظمی‎نژاد در گفت‎وگو با شانا افزود: بر اساس اعلام اتحادیه تعاونی‎های سراسری تاکسیرانی کشور، این خودروهای ون پایه‎گازسوز می‎توانند بیش از هزار کیلومتر مسافت را با یک بار سوختگیری مخزن سی‎ان‎جی طی کنند. این خودروها دارای باک ۱۳ لیتری بنزین هستند و طوری طراحی شده‌اند که فقط در زمان‎های روشن و خاموش کردن خودرو، بنزین مصرف می‌کنند و در باقی موارد سوخت‌شان سی‎ان‎جی است.

وی به انجام فرآیندهای کاری برای امضای سه قرارداد بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران (شهرداری تهران) به منظور جایگزینی ۶۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده اشاره کرد و گفت: در هر یک از این قراردادها، جایگزینی ۲۰۰ خودرو مدنظر است که ۲ قرارداد مشتمل بر جایگزینی ۴۰۰ دستگاه خودروی تویوتای هیبریدی و یک قرارداد هم با هدف جایگزینی ۲۰۰ دستگاه خودروی سوناتای هیبریدی اجرا خواهد شد.

کاظمی‎نژاد درباره توافق با اتحادیه تاکسیرانی‎های شهری کشور برای جایگزینی ۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با خودروهای گازسوز، به خودروهای سمند پایه‎گازسوز شرکت ایران‎خودرو اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد، این خودروها باید توانایی پیمایش ۳۰۰ کیلومتر مسافت را با هر بار سوختگیری مخزن سی‎ان‎جی داشته باشند که این موضوع در دستور کار ایران‎خودرو قرار گرفت و خوشبختانه مخزن سی‎ان‎جی مدنظر ساخته و آزمایش‌‎های نهایی برای پیمایش حداقل ۳۰۰ کیلومتر با موفقیت انجام شده است که پس از این مرحله، این قرارداد در فازهای مختلف به اجرا در می‎آید.

وی با اشاره به قراردادی که بین شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با اتحادیه تعاونی‎های سراسری تاکسیرانی کشور برای جایگزینی ۲ هزار تاکسی فرسوده با تویوتاهای هیبریدی امضا شده است، ادامه داد: سرمایه‎گذار هنوز نسبت به تامین سرمایه‎های این طرح اقدام نکرده و پیگیری‎ها برای عملیاتی شدن آن در دست اقدام است.

کاظمی‎نژاد بر اهمیت تدوین استانداردها و بازنگری آنها به منظور اصلاح الگوی مصرف سوخت تاکید کرد و گفت: در این زمینه استانداردهای موتورسیکلت تاکنون پنج بار بازنگری شده و استانداردهای خودروهای سبک و موتورهای دیزلی هم به ترتیب سه و دو بار بازنگری شده‎اند.

به گفته وی، براساس آخرین آمار برگرفته از ترازنامه انرژی، بخش حمل‌ونقل با ۲۴,۱ درصد سهم (۳۰۴ میلیون بشکه معادل نفت خام) از انرژی مصرفی در کشور، سومین مصرف‎کننده عمده انرژی (بعد از بخش‎های خانگی و صنعتی) به شمار می‎رود. همچنین بیش از ۷۰ درصد از کل فرآورده‎های نفتی در بخش حمل‌ونقل مصرف می‎شود که در این میان هم، بنزین و نفت‎گاز بیشترین سهم را دارند.

کاظمی‎نژاد یادآورشد: اجرای همه طرح‎های ماده ۱۲ که در بخش حمل‌ونقل تعریف شده است، حدود ۳۵ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‎جویی سالانه در مصرف انرژی به همراه خواهد داشت. همچنین اجباری شدن تمام استانداردهای مصرف سوخت به معادل ۵,۷ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‎جویی در هر سال منتهی می‎شود و بررسی‎ها نشان می‎دهد انجام کارهای فرهنگی و تبلیغ و ترویج اصلاح الگوی مصرف سوخت نیز می‎تواند به تنهایی تا ۱۱ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه‎جویی سالانه به همراه داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829