امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

کارشناس حوزه بهینه سازی انرژی ساختمانی: صرفه جویی در منازل؛ انرژی را به ارزش افزوده تبدیل می کند

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع بحران انرژی و با حضور محمد میرزایی کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان و خانگی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت روانه آنتن شد.

محمد میرزایی به بهینه سازی مصرف انرژی اشاره و بیان کرد: در حال حاضر دچار بحران کم آبی و کمبود انرژی برق هستیم و اگر با این روند مصرف مان را ادامه دهیم و مصرف افزایش پیدا کند در سال های آتی دچار بحران در حوزه گاز هم خواهیم شد. رشد مصرف گاز در کشور بسیار بالا است بخصوص در بخش خانگی ۴۰ درصد مصرف انرژی را شامل می شود.
وی با اظهار به اینکه بخش خانگی و تجاری غیر مولد است، تصریح کرد: در این بخش فقط انرژی مصرف می کنیم و عملا تولید و ارزش افزوده ای ایجاد نمی شود. بالاخص در بخش خانگی که انرژی را صرف گرمایش یا سرمایش ساختمان می کنیم، این انرژی منجر به ارزش افزوده نمی شود لذا در این بخش باید حتما صرفه جویی در مصرف انرژی را انجام دهیم.
کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان و خانگی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطر نشان شد: این موضوع حائز اهمیت است که با صرفه جویی در بخش خانگی و تجاری می توان در بخش تولید انرژی را به ارزش افزوده بیشتر تبدیل کرد.
وی با بیان اینکه فناوری های مربوط به سیستم های گرمایشی در کشور وجود دارد ولیکن هزینه های این سیستم ها بالا است، گفت: البته اکثر تکنولوژی ها در کشور بومی سازی شده است و در این امر نیازمند حمایت دولت هستیم تا این تکنولوژی ها با نمونه خارجی اش قابل رقابت باشد.
میرزایی به برخی از سیستم های گرمایشی استاندارد که مصرف انرژی کمی را دارند، اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله این تکنولوژی ها در سیستم گرمایشی ساختمان می توان به پکیج یا بویلرهای چگالشی اشاره کرد که بالای ۹۵ درصد راندمان دارند و آلاینده محیط زیست را خیلی کم وارد محیط می کنند.
وی افزود: در حوزه بخاری هم می توان به بخاری های هرمتیک است که تکنولوژی بالا دارند و رده برچسب انرژی A است. برای استفاده از این بخاری ها، در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، کمک هایی خواهد شد و برای هر بخاری حدود ۲۰۴ دلار برای مصرف کننده حمایت داریم و قیمت برای مصرف کننده مناسب است.
کارشناس بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان با اشاره به قیمت کم انرژی در ایران ابراز داشت: این مسئله استقاده از تکنولوژی های جدید را توجیه پذیر نمی کند. اگر قیمت انرژی منطقی بود و تا این سطح ارزان نبود، این تکنولوژی ها به صرفه بود.
وی با بیان اینکه مصرف بالای سوخت به محیط زیست آسیب می زند، گفت: در فصل زمستان بالای ۹۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز است و این مقدار گاز که در تهران می سوزد تقریبا ۱۸۰ هزار تن کربن وارد محیط می کند و این سلامتی را تهدید می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829