امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

صرفه جویی 40 درصدی انرژی در بخش ساختمان دست یافتنی است

    وزیر نیرو در دولت یازدهم و مشاور عالی پژوهشگاه نیرو گفت: کارشناسان حوزه ساختمان معتقدند که امکان صرفه جویی بیش از 40 درصد انرژی در بخش ساختمان در ایران، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حمید چیت چیان روز سه شنبه در مراسم اختتامیه اولین جشنواره و مسابقه ملی طراحی ساختمان های انرژی صفر در سالن همایش پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری افزود: یکی از موثرترین ایده هایی که در صرفه جویی بخش ساختمان نقش ایفا می کند، ساختمان انرژی صفر است.
وی با اشاره به این که افزایش آسایش مردم، پاک تر شدن محیط زیست و کمتر شدن آلودگی شهرها از مهمترین مزایای این ایده است، اظهار داشت: صرفه جویی بیش از 40 درصدی انرژی در بخش ساختمان به سادگی امکان پذیر است.
وی افزود: ارزش انرژی مصرفی مجموع جمعیت ایران در بخش خانگی، تجاری و عمومی یا به عبارتی در ساختمان ها در سال 94 نزدیک به 16.5 میلیارد دلار است که اگر 40 درصد این مقدار صرفه جویی شود، معادل 46 هزار میلیارد تومان منبع جدید وارد کشور می کند.
چیت چیان ادامه داد: ارزش ریالی این مقدار صرفه جویی، می تواند منبع جدید توسعه ای برای کشور ایجاد کند که با هیچ منبع مالی دیگر قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به این که برخی از جوانان این کشور قادر به یافتن اشتغال پایدار نیستند، گفت: با پیاده شدن این ایده، اشتعال مفید، مستمر و گسترده برای آنان ایجاد می شود و صنعت ساختمان در صورت تحقق ساختمان انرژی صفر، تحول بسیار جدی را تجربه خواهد کرد.
مشاور عالی پژوهشگاه نیرو افزود: براساس آمار و ارقام ترازنامه انرژی سال 94، کل مصرف انرژی در کشور برابر 1158.3 میلیون بشکه معادل نفت بوده است که 40 درصد این انرژی در ساختمان ها مصرف می شود.
وی افزود: اگر فقط به بخش انرژی مصرفی خانگی توجه کنیم، هر ایرانی در سال 94 به طور متوسط 632 هزارم تن معادل نفت خام مصرف کرده که این مقدار در بین کشورهای اتحادیه اروپا به ازای هر نفر 518 هزارم تن معادل نفت بوده است.
وی با اشاره به این که در آن بازه زمانی، هر اروپایی 82 درصد هر ایرانی در خانه انرژی مصرف کرده است، گفت: هر نفر اهل کشور ترکیه معادل 56 درصد هر ایرانی در منزل انرژی مصرف کرده است. هر چینی 49 درصد، هر هندی 22 درص هر ایرانی در منزل انرژی مصرف کرده است.
چیت چیان افزود: این اعداد و ارقام نشان می دهد که مصرف بیشتر انرژی خانگی در ایران به خاطر رفاه بیشتر نبوده بلکه این دلیل است که ما منابع بیشتری را هدر داده ایم.
ساختمان‌ انرژی صفر به ساختمان‌ هایی اطلاق می‌ شوند که مصرف سالیانه انرژی آنها صفر است و آلاینده‌ های کربنی تولید نمی‌ کنند.
در دنیای امروز، با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی، ساختمان ‌ها، صنایع و دیگر ارگان‌ها به سمت استفاده از دیگر انرژی‌های موجود حرکت نموده ‌اند.
ایده و اصل مصرف انرژی خالص صفر به دلیل اینکه برداشت از انرژی‌ های تجدید پذیر وسیله و راهکاری برای حذف آلاینده‌ ها و گازهای گلخانه‌ای است، توجه بسیاری را به خود معطوف کرده است.
به دلیل افزایش هزینه‌ های سوخت‌ های فسیلی و تأثیرات مخرب آنها بر روی محیط زیست و بر هم زدن تعادل اکولوژیک، امروزه طرح‌ های مرتبط با اصول ‌انرژی صفر‌، بسیار کاربردی شده و از محبوبیت خاصی برخوردار شده‌ است.
ساختمان‌ های انرژی صفر می‌ توانند تمام نیازهای خود به انرژی را با یک روش کم هزینه، با دسترسی محلی به منابع تجدید پذیر و بدون آلایندگی بر طرف نمایند‌.
در یک ساختمان انرژی صفر هیچ گونه سوخت فسیلی مصرف نمی‌ شود و مصرف انرژی سالانه آن با تولید سالانه ‌اش برابری می‌ کند‌. یک ساختمان انرژی صفر ممکن است به شبکه‌ های شهری موجود متصل باشد یا نباشد. ساختمان انرژی صفری که به شبکه متصل نباشد دارای تجهیزاتی برای ذخیره کردن انرژی ‌های بزرگ بوده که معمولاً از نوع باطری است.
در حال حاضر، بخش ساختمان‌ های اداری و مسکونی در حدود 40 درصد از مصرف انرژی‌ های فسیلی کشور را به خود اختصاص داده است. اگرچه ساختمان‌ های با مصرف انرژی صفر حتی در کشورهای پیشرفته امروز بسیار کمیاب و حتی نایاب هستند، اما به دلیل مستقل بودن از سوخت‌ های فسیلی و کمک در کاهش آلاینده‌ های کربنی، در حال رشد بوده و توجه بسیاری را به خود جلب نموده است.
در این ساختمان ‌ها با استفاده از تکنولوژی ‌های خاص برای سیستم‌ های روشنایی و گرمایش و سرمایش پربازده، در مصرف هرچه کمتر انرژی تلاش شده است. به عبارت دیگر، در یک ساختمان انرژی صفر قبل از تولید انرژی پاک به بهینه سازی مصارف انرژی در بخش های مختلف ساختمان پرداخته شده و با استفاده هوشمندانه از تکنولوژی‌های تجدید پذیر، تعادل میان تولید و مصرف انرژی برقرار می‌شود.

** بخش های ساختمان و حمل و نقل بالاترین شاخص مصرف انرژی در کشور را دارند
دبیر علمی اولین جشنواره و مسابقه ملی طراحی ساختمان انرژی صفر نیز در این مراسم با اشاره به این که در کشور ما بخش های ساختمان و حمل و نقل بالاترین شاخص مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند، گفت: بدترین شاخص های مصرف انرژی در کشور در این بخش ها است.
دکتر امیر دودابی نژاد افزود: بیش از یک سوم مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان صورت می گیرد و مصرف 50 درصد انرژی الکتریکی در این بخش انجام می گیرد.
وی با اشاره به این که در همین روزها با کمبود ظرفیت تولید انرژی الکتریکی و بعضا خاموشی مواجه هستیم، اظهار داشت: بیش از 70 درصد سهم بار کشور مربوط به ساختمان است، 21 هزار مگاوات برق تولیدی در کشور به سیستم های سرمایشی اختصاص پیدا می کند که مربوط به بخش ساختمان است.
دودابی نژاد ادامه داد: همه این آمار و ارقام نشان می دهد که این بخش نیازمند توجه ویژه است و باید مقداری جدی تر به مدیریت انرژی در بخش ساختمان فکر کرد.
وی بر لزوم طراحی ساختمان برای مصرف بهینه انرژی تاکید کرد و گفت: نحو طراحی، اجرا و مصالح و فناوری مورد استفاده در ساختمان ها باید قدری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
دبیر علمی اولین جشنواره و مسابقه ملی طراحی ساختمان انرژی صفر بیان داشت که ساختمان انرژی صفر، وضعیت ایده آل ما در طراحی ساختمان است.
وی با اشاره به این که موضوع ساختمان انرژی صفر در دستور کار خیلی از کشورها قرار گرفته است، گفت: کشورهای اتحادیه اروپا مکلف شده اند سال 2020 تمام ساختمان های جدید را از نوع ساختمان انرژی صفر قرار دهند و تا دسامبر 2018 همه ساختمان های دولتی مکلف هستند رعایت این موضوع را برای ساختمان های جدید رعایت کنند.
دبیر علمی اولین جشنواره و مسابقه ملی طراحی ساختمان انرژی صفر افزود: بیش از 30 تیم در مرحله مقدماتی این رویداد شرکت کردند که در مرحله اول 12 تیم انتخاب و به آنها یک ماه برای تکمیل طرح فرصت داده شد.
وی افزود: از بین مجموع تیم های شرکت کننده یک تیم به عنوان برتر و 4 تیم به عنوان برگزیده انتخاب شده که در پایان این مراسم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829