آرشیو بهینه سازی در استانها

خانه های گنبدی راهکاری برای حل مشکل مسکن روستایی

ساخت خانه‌های گنبدی با تجهیزات کامل به همت دانش‌بنیان‌ها، دستاوردی است که می‌توان از آن برای حل مشکل مسکن روستایی و اسکان افراد آسیب دیده براثر حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرزاد روشندلی، از فعالان دانش بنیان از سال ۱۳۸۶ طرح ساخت خانه‌های گنبدی را ارائه کرده است.
وی می‌گوید: سال‌ها آرزو داشتم دستگاهی بسازم که بتواند خانه‌ای ارزان قیمت و سریع ساز تولید کند. پس از آن با کمک دیگر  دوستان توانستیم ابتدا خانه‌ای با بتن سبک سازه‌ بسازیم و در نهایت با توجه به نیاز روستاییان، سیل و زلزله زدگان بتوانیم آن را تبدیل به خانه گنبدی ارزان قیمت و مقاوم و سریع ساز کنیم.
روشندلی در مورد ویژگی‌های این خانه‌ها توضیح داد: خانه گنبدی دارای طراحی ویژه مسکونی و به شکل نیمکره است که جذابیت خاصی برای مصرف کننده دارد. در این نوع خانه‌ها همه اتاق ها، دستشویی و حمام و آشپزخانه کاملاً به صورت مجزاست و در کنار هم قرار می‌گیرند و می‌توانند یک خانه یکپارچه را تشکیل دهند.
این مهندس عمران افزود: سقف و بدنه این خانه‌ها با قالب ریزی تولید می‌شود. تاسیسات برقی و مکانیکی داخل این قالب‌ها انجام و بعد بتن ریزی می‌شود. پی ریزی هم نیاز ندارد و روی خود آن تعریف شده است. این کار باعث می‌شود که نماسازی و گچ کاری حذف شود. دراین خانه ها پله و فرم گذاری دور در و پنجره همچنین شیارزنی‌هایی که به دلیل برق‌کشی انجام می‌شود، حذف شد و در نهایت یک مسکن ارزان قیمت به دست آمد.
روشندلی یادآور شد: مقاوم بودن در برابر زلزله، سیل، کوتاه بودن زمان ساخت، بهینه سازی مصرف انرژی‌های مختلف و ارزان بودن هزینه‌های ساخت، عمر مفید بالا و زیباسازی از جمله ویژگی‌های سازه‌های گنبدی شکل است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان این که خانه‌های گنبدی برای مصارف مختلف طراحی شده است، گفت: می‌توان برای فضا‌های گردشگری و هتلینگ روستایی، شهرک‌هایی را به صورت گنبدی تعریف کرد یا می‌توان به عنوان اتاق‌هایی در پشت بام خانه‌ها یا در حیاط خانه‌های ویلایی از این سازه استفاده کرد. همچنین این خانه‌ها را می‌توان به عنوان نمازخانه، رستوان‌های بین راهی و هتل‌های فرودگاهی به کار برد.
روشندلی تصریح کرد: خانه‌های گنبدی را می‌توان جایگزین خانه‌های روستایی کرد. چیدمان خانه‌های روستایی و نحوه قرار گرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر بافت ویژه‌ای به روستا می‌دهد به طوری که باعث ایجاد محیط بسیار جذاب گردشگری می‌شود و کمک شایانی به رونق منطقه می‌کند.
وی افزود: با توجه به ساخت سریع و نصب سریع، این خانه‌ها برای ستاد بحران کشور هم مناسب است. ساخت این خانه‌ها بین پنج تا یک هفته طول می‌کشید تا از قالب درآید، در نهایت در مدت یک ماه آماده بهره برداری می‌شود لذا می‌توان به عنوان اسکان موقت و حتی اسکان دائم از آن‌ها استفاده کرد.
این مهندس عمران ادامه داد: خانه‌های گنبدی گواهی ثبت اختراع دریافت کرده اند، کار‌های لازم برای اخذ گواهینامه ثبت علامت هم انجام شده و در نظام مهندسی مجوز‌های آن گرفته شده است.
روشندلی خانه‌های گنبدی را یکی از مقاوم‌ترین ساختمان‌هایی ذکر کرد که در ایران می‌توان از آن‌ها نام برد و افزود: این خانه‌ها برای مدرسه و بیمارستان هم طراحی شده است.
این فناور همچنین گفت: این ساختمان‌های گنبدی قابلیت دو تا سه طبقه شدن هم دارند، البته الزاماتی دارد که به آن‌ها هم ورود کرده ایم، اما ساخت خانه‌های یک طبقه با توجه به حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل امن‌تر و قابل اعتمادتر است.
فعال حوزه دانش بنیان افزود: این شرکت‌ها در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تا مرحله‌ای رشد می‌کنند و زمانی که با مشکلات مالی روبرو می‌شوند به بن بست می‌رسند. تنها کاری که مراکز حمایتی انجام می‌دهند، معرفی شرکت‌های دانش بنیان به بانک‌ها و صندوق‌های مختلف برای دریافت وام و تسهیلات بانکی است.
این فناور همچنین گفت: یکی از شرایط دانش بنیان شدن ارایه نمونه واقعی طرح است. اگر شرکتی هزینه تولید نمونه طرح تولید شده خود را نداشته باشد و نتواند آن را ارایه دهد، نمی‌تواند دانش بنیان شود و در عمل طرح با شکست مواجه می‌شود. در حالی که باید یک گروه تخصصی تشکیل شود و اولویت بندی و غربالگری کنند و طرح‌هایی را که نیاز کشور است، حمایت کنند. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829