امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

آرشیو بهینه سازی در استانها

نمای ساختمان‌ها نقش کلیدی در مصرف بهینه انرژی دارد

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: نمای ساختمان‌ها نقش کلیدی در پایداری و مصرف بهینه انرژی دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حسین عبدالله‌زاده اظهار کرد: بدون تردید یکی از اهداف مهم در خصوص شکل‌گیری رشته و حرفه برنامه‌ریزی و طراحی شهری، ارتقای کیفیت مکان‌های شهری است که در این میان کیفیت محیط بصری شهر، یکی از ارکان کلیدی است، به‌ویژه در دهه‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای در کشورهای توسعه یافته و رو به‌رشد در حال پیگیری است.

وی افزود: یکی از عناصر شاخص منظر شهری که هدایت و نظارت بر شیوه‌های شکل‌گیری آن در حیطه وظایف و اختیارات شهرداری‌ها قرار دارد، مبحث نما و جداره‌های شهری است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد تصریح کرد: نماها و جداره‌های شهری علاوه بر اینکه به صورت منفرد نمایشی از باورها و خلاقیت‌های هنری وحرفه‌ای طراح و سازنده است، در مقیاسی کلان و هم‌افزا همواره تجلی باورها، ارزش‌های اجتماعی-اقتصادی و هویت مذهبی و فرهنگی شهروندان از گذشته تا حال و گرایش‌ها و تمایل‌های حال و آینده آنها است.

وی با بیان اینکه نماهای شهری به عنوان جزئی مهم و اثرگذار در منظر یک شهر، علاوه بر اینکه باید از اصالت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد بر اساس تمایل‌ها و نیازهای طراحان و بهره‌برداران برخوردار باشد، اما از سوی دیگر باید به عنوان جزئی از یک کل هماهنگ به ایفای نقش بپردازند؛ در این راستا ایجاد هماهنگی در نماهای شهری نیازمند ساختاری دقیق و کارآمد است تا بتواند اهرم مناسبی برای اجرای ضوابط و قوانین شهری ایجاد کند.

عبدالله‌زاده، کمیته‌های نما را یکی از انواع روش‌های کنترل و نظارت بر طراحی و اجرای نماهای ساختمانی برشمرد و افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرو در زمینه طراحی شهری همچون انگلستان، ایالات متحده و کانادا نیز کمیته‌های نظارتی و هدایتی مشابهی در ساختار مدیریتی و اجرایی آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری مشهد به عنوان یکی از پیشگامان در عرصه کنترل کیفیت سیما و منظر شهری، بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۸۷ و در چند مرحله در قالب مصوبات شورای اسلامی شهر و بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۹۱ نحوه کنترل و نظارت بر آن دستورالعمل‌ها و ضوابط به کمیته‌های نما واگذار شد و این کمیته از همان سال تاکنون در حال فعالیت است.

کنترل و نظارت بر نماهای شهری در کمیته‌های نما

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به رسالت کمیته‌های نما، تصریح کرد: رسالت کمیته‌های نما افزون بر کنترل تدریجی توسعه کیفیت، آگاه‌سازی و آشنا کردن شهروندان با اصول زیبایی‌شناسی و معطوف کردن توجه آنها به فرهنگ و تاریخ ایرانی است.

وی ادامه داد: کمیته نمای شهر مشهد بر اساس ساختار، وظایف و خط‌مشی ذاتی خود و اعضای آن که متشکل از خبرگان و متخصصان حرفه‌ای و دانشگاهی بومی است؛ دست‌یابی به نما و جداره شهری مطلوب در انطباق با هویت مذهبی-ایرانی شهر مشهد را در محدود کردن خلاقیت‌های معماران و طراحان دنبال نمی‌کند، بلکه همواره سعی در دست‌یابی به وحدت در عین کثرت در راستای ارزش‌های مذهبی و هویتی شهر مشهد دارد.

عبدالله‌زاده اضافه کرد: کمیته نمای شهر مشهد در تلاش است با بهره‌گیری از توان تخصصی و حرفه‌ای اعضای خود و تدوین مجموعه ضوابط به‌روزتر و کارآمدتر بر مبنای نیازها و گرایش‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی حال حاضر و همچنین تقویت و ارتقای جایگاه قانونی این کمیته به سطح کیفی و کمی مطلوب‌تری از هدایت، کنترل و نظارت بر مبحث طراحی و اجرای نماهای شهری دست یابد.

وی درباره نقش کلیدی نما در زمینه پایداری ساختمان و نیز عایق‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، گفت: در دهه‌های اخیر، بروز مشکلات زیست‌محیطی، توجه به مباحث مرتبط با انرژی از جمله صرفه‌جویی در مصرف انواع انرژی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را ضروری ساخته است؛ در این میان نمای ساختمان به عنوان بخش وسیعی از پوسته ساختمان که امکان تبادل حرارتی زیادی با محیط اطراف را فراهم می‌کند، می‌تواند نقش مؤثری در بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی ایفا کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829