مشوق‌های قانون بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست برای افزایش راندمان مصرف

چاپ
 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کشور در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی ضعیف عمل کرده است، گفت: این وظیفه فعالان این عرصه است که هم برای این مشکلات راه حل‌هایی ارائه دهند و هم با تعامل با سیاستگذاران، زیرساخت‌های لازم را به آنها پیشنهاد دهند.

به گزارش ایسنا، مهدی شریف زاده در رویداد به هم رسانی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه انرژی با بیان اینکه کشور در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی ضعیف عمل کرده است،  افزود: دلیل این امر این است که چرخه‌های اقتصادی به گونه‌ای است که کسی تشویق به استفاده هوشمند و بهره‌وری بهینه از مصرف انرژی نمی‌شود و کسی از دیدگاه مادی تشویق نمی‌شود که مصرف بهینه داشته باشد. از این رو است که اگر فردی طرحی را در جهت کاهش مصرف انرژی پیاده‌سازی کند، قیمت‌های موجود، کمک نمی‌کند که سرمایه‌گذاری اولیه برگردد و سوددهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این زمینه مشکل قانونگذاری در حوزه قیمت‌گذاری در حوزه انرژی وجود دارد، اظهار کرد: چرخه اقتصادی کشور به گونه‌ای تعریف نشده است که برای بهره‌وری انرژی تشویق الزام‌آور باشد. البته در این زمینه تلاش‌هایی شده و یکی از این تلاش‌ها، قانون "بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست" است که از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری طراحی شده است. این بازار به این صورت طراحی شده که اگر بخش‌های خاصی از مصرف‌کنندگان انرژی، صرفه جویی داشته باشند، به ازای میزان انرژی که صرفه جویی شده، اوراقی را دریافت می‌کنند که این اوراق در بورس خرید و فروش می‌شود.

شریف زاده ادامه داد: مکانیزم این قانون به این صورت است که میزان صرفه‌جویی توسط یک شرکتی اندازه گیری و صحه گذاری می‌شود و بعد از تایید، اقدامات بعدی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مصرف انرژی در نیروگاه‌ها با بیان اینکه در نیروگاه‌ها در حوزه مصرف انرژی، بد عمل شده است، یادآور شد: متوسط راندمان نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است و این میزان در دنیا ۴۶ درصد و در کشورهای پیشرفته به بیش از ۵۰ تا ۵۶ درصد می‌رسد و این عدد نشان می‌دهد که چه میزان اتلاف انرژی در کشور داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی میزان پتانسیل صرفه جویی در بخش نیروگاه معادل ۱.۷۵ میلیون بشکه نفت در روز تخمین زده شده و قیمت یک متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها ۲۰ تومان است. این فرصت وجود دارد که طرح بهینه سازی در نیروگاه‌ها اجرایی شود و انرژی مصرف نشده با تعرفه پایین ۲۰ تومانی خریداری شود و بعد به پتروشیمی که نرخ تعرفه انرژی آنها ۵ هزار تومان و امسال نیز پیش بینی‌ می‌شود این میزان به ۷ هزار تومان ارتقا یابد، فروخته شود.

وی با بیان اینکه چنین مکانیزم‌هایی می‌توانند چرخه اقتصاد کشور را به سمت بهره وری سوق دهند، یادآور شد: ما در این زمینه باید آگاهانه عمل کنیم، ولی من نواقص زیادی در آیین‌نامه قانون بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست می‌بینم و معتقدم این بازار باید مشوق یک بازار آزاد و رقابتی باشد و باید حامل‌های دیگر انرژی مانند سوخت‌های مایع و هم بست‌های انرژی در آن دیده شود.

شریف زاده اضافه کرد: در حوزه انرژی مفهومی به نام هم‌بست انرژی وجود دارد. در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها برای آنکه انرژی از فرمی به فرم دیگر تبدیل شود، باید از آب استفاده شود و متقابلا اگر بخواهید آب را تصفیه کنید و بازچرخانی آب صورت گیرد، باز به انرژی نیاز است؛ از این رو رابط تنگاتنگی میان این انواع انرژی‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این بازار باید این تاثیرات متقابل دیده شود، خاطر نشان کرد: بر این اساس باید صرفه‌جویی انرژی در کنار صرفه‌جویی و کاهش آلاینده‌های محیط زیست دیده شود و باید این موارد در این قانون دیده شود.

وی ابراز امیدواری کرد که اکوسیستم نوآوری با چالاکی و توانمندی که دارد، به این امر کمک کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی، قیمت پایین انرژی را موجب عقب ماندگی فناوری در این حوزه دانست و خاطر نشان کرد: این وظیفه فعالان این عرصه است که هم برای این مشکلات راه حل‌هایی ارائه دهند و هم با تعامل با سیاستگذاران، زیر ساخت‌های لازم را به آنها پیشنهاد دهند.