گواهی صرفه‌جویی، مصرف‌کننده را در منافع حاصل از صرفه‌جویی انرژی سهیم می‌کند

چاپ

 

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پنل تخصصی «بازار بهینه‌سازی انرژی، چالش‌ها و راهکارها» گفت:  گواهی صرفه‌جویی انرژی که قرار است در بورس معامله شود یک ورقه بهاداری است که حق دریافت، استفاده یا تسویه مقدار مشخصی از انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خریدار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس انرژی ایران، علی نقوی در پنل تخصصی «بازار بهینه‌سازی انرژی، چالش‌ها و راهکارها» گفت: طبق پیش‌بینی انجام‌شده از سوی مراجع معتبر، صرفه‌جویی انرژی و افزایش کارایی انرژی در چشم‌انداز گذار انرژی دنیا تا سال ۲۰۵۰ با اختصاص سهم ۲۵ درصدی به خود در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر بیشترین نقش را در آینده انرژی جهان خواهند داشت.

او با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی بازار سرمایه در راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست، مهم‌ترین اقدامات بورس انرژی ایران در اینباره را طراحی گواهی صرفه‌جویی انرژی به‌عنوان یک ابزار مالی، طرح و تایید موضوع در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، تدوین و تصویب مقررات مورد نیاز در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس و هماهنگی با ذی‌نفعان این بازار برای راه‌اندازی آن عنوان کرد.

او با ذکر اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و دستورالعمل‌ها و آیین‌های اجرایی راه‌اندازی این بازار، از آمادگی بورس انرژی ایران برای انجام معاملات گواهی صرفه‌جویی در صورت تخصیص آن از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر خبر داد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران بیان کرد که گواهی صرفه‌جویی انرژی که قرار است در بورس معامله شود یک ورقه بهاداری است که حق دریافت، استفاده یا تسویه مقدار مشخصی از انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خریدار می‌دهد.

به گفته او دو نوع گواهی صرفه‌جویی وجود دارد. «گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده» زمانی صادر می‌شود که یک پروژه انجام شده و منجر به صرفه‌جویی انرژی می‌شود. «گواهی صرفه‌جویی تامین مالی» که برای انجام یک پروژه صرفه‌جویی، سرمایه‌گذاران می‌توانند با اخذ مجوز برای صدور آن اقدام کنند.

نقوی افزود: در این مدل مصرف‌کننده در منافع حاصل از صرفه‌جویی شریک می‌شود درحالی‌که در سایر سیاست‌های مدیریت مصرف، این ویژگی وجود ندارد. انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی و راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی به‌معنای تغییر پارادایم در حوزه مدیریت مصرف انرژی در ایران خواهد بود.

مدیرعامل بورس انرژی همچنین اعلام کرد که بورس انرژی ایران با همکاری انجمن اسقاط خودرو مدلی را طراحی کرده است تا برای سوخت صرفه‌جویی‌شده ناشی از خارج‌شدن خودروهای فرسوده و اسقاطی از مدار حمل‌ونقل گواهی صرفه‌جویی سوخت صادر شود. بنابراین ظرفیت صدور گواهی صرفه‌جویی برای سایر حامل‌های انرژی نیز وجود دارد.

او در پایان مهم‌ترین چالش‌های راه‌اندازی این بازار را عدم استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به‌منظور راه‌اندازی بازارهای رقابتی در حوزه انرژی و خروج از نظام مبتنی بر تعرفه، بروکراسی اداری پیچیده و بخشی‌نگری حاکم بر نهادهای متولی انرژی و طولانی‌شدن زمان تدوین مقررات عنوان کرد و تکیه بر ساختار رقابتی و بازارمحور به‌منظور کشف قیمت حامل‌های انرژی، تعهد وزارتخانه‌های نفت و نیرو به تحویل‌پذیر بودن کالای پایه، امکان‌پذیرشدن تبادل یا جایگزینی کالای شاخص و تبدیل‌پذیر بودن آن با سایر دارایی‌ها (مانند نفت خام، گازوئیل، بنزین، نفتا، گاز مایع) و افزودن قابلیت صادراتی به گواهی صرفه‌جویی انرژی را از جمله پیشنهادهای بورس درباره این بازار عنوان کرد.

گفتنی است پنل تخصصی «بازار بهینه‌سازی انرژی، چالش‌ها و راهکارها» ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در چهارچوب کنفرانس و نمایشگاه بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی در ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در این نشست علی نقوی، به‌عنوان مدیر پنل و نمایندگانی از شرکت ملی گاز ایران، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون انرژی اتاق ایران و انجمن شرکت‌های خدمات انرژی ایران سخنرانی کردند.