صنايع تجهيزات انرژي‌بر

چاپ

هدف بخش تجهيزات انرژي‌بر ‌بررسي نحوه استفاده و جايگزيني تجهيزات انرژي‌بر بازده انرژي بالا است، كه يا بطور مستقيم در صنايع مورد استفاده قرار مي‌گيرند و يا در ارتباط با فرآيندهاي صنعتي استفاده مي‌شوند.
تجهيزات حرارتي و يا گرم‌کن‌هاي صنعتي مانند گرم‌کن‌هاي هواي گرم،گرم‌کن‌هاي تابشي، مشعل‌هاي صنعتي، كوره‌ها و بويلرها، تجهيزاتي هستند که در اين بخش بررسي شده است. در صورت وجود استانداردهاي مناسب در صنعت قادر خواهيم بود از توليدكنندگان فعال و محصولات مرغوب حمايت كرده و از ورود محصولات نامرغوب به بازار جلوگيري كنيم.
در زمينه تشويق صنايع و توليدكنندگان محصولاتي كه باعث كاهش مصرف انرژي و بازده بيشتر مي‌شوند هم اکنون طرح‌هايي مانند ارائه كمك‌هاي مالي بلاعوض به صنعت‌گران و توليدكنندگان در دست اجراست که از جمله اين طرح‌ها مي‌توان به اعطاي كمك بلاعوض، براي اجراي دستگاه‌هاي گرمايشي با راندمان بالا در 3600 واحد مرغداري اشاره كرد.

موضوعات زير در مطالعات مورد توجه قرار گرفته است:

  آسيب‌شناسي كاربرد تجهيزات خارج از رده در صنايع
  ضرورت كاربرد فن‌آوري‌هاي روز
  راهكارهاي پيشنهادي براي بهينه‌سازي وضع موجود
  راهكارهاي پيشنهادي براي صنايع جديد التاسيس و طرح‌هاي توسعه
  پتانسيل صرفه‌جويي انرژي در بعضي ازصنايع
  گرمايش و سرمايش بهينه در صنايع

عمده‌ترين عوامل در کاربرد تجهيزات خارج از رده در صنايع عبارتند از:

  به‌روز نبودن اطلاعات افراد تصميم گيرنده
  عدم انتخاب مشاوران داراي صلاحيت حرفه‌اي
  مرتبط بودن حق الزحمه مشاور با هزينه طرح که سبب مي‌شود مشاوران به علت هزينه نمودن منابع بيشتر تشويق شوند
  به‌روز نبودن مشخصات فني در فهرست پايه سازمان مديريت که مجريان طرح‌ها را درانتخاب لوازم و تجهيزات مدرن دچار مشكل مي‌نمايد
  عدم کافي بودن اعتبارات اختصاص داده شده به طرح‌ها و پروژه‌ها
  غير واقعي بودن قيمت حامل‌هاي انرژي

در ضرورت كاربرد فن‌آوري‌هاي روز به موضوعات زير مي‌توان اشاره کرد:
بازده بهتر سرمايه، افزايش توليدات رقابتي، افزايش شانس صادراتي، حفظ منابع ملي و انرژي، ايجاد امنيت شغلي.

راهكارهاي بهينه‌سازي وضع موجود به شرح زير طبقه‌بندي نمود:
1- راهكارهاي كم هزينه
شامل: بازنگري ظرفيت‌ها، ترميم عايق‌كاري‌ها، ترميم نشتي‌ها، آموزش اپراتور و پرسنل تعمير و نگهداري. براي مثـال وجود يك نشتـي بخار از يك سـوراخ به قطر 8 ميلـي‌متر معادل GJ 600 در سال اتلاف انرژي دارد كه صرفنظر از ساير خسارات فقط بيش از 000/500/2 ريال سوخت به نرخ يارانه‌اي را هدر مي‌دهد.
2- راهكارهاي ظاهراً پرهزينه ولي داراي توجيه اقتصادي مانند:
اصلاح سيستم‌ها، كاربرد فن‌آوري‌هاي نو. در اين موارد راه‌حل اساسي مشكل، بكارگيري تجهيزات با فن‌آوري‌هاي نو مي‌باشد كه در نگاه اول ممكن است پرهزينه به نظر آيد ليكن در دراز مدت با توجه به ارتقاء كمي ‌و كيفي توليد و صرفه‌جويي در مصارف انرژي و هزينه‌هاي عملياتي و نگهداري، از طرف ديگر، كاملاً از نظر فني و اقتصادي داراي توجيه مي‌باشد.
3- راهكارهاي واقعاً پرهزينه و فاقد توجيه اقتصادي:
يعني به كارگرفتن مجدد تجهيزات ظاهراً‌ نو ولي خارج از رده به جاي تجهيزات فرسوده قديمي‌كه راه حل ساده‌اي به نظر مي‌رسد ليكن از نظر فني و اقتصادي فاقد توجيه است.