گزارش و نمایه

بخش خانگی بیشترین مصرف‌کننده گازکشور

بخش خانگی با متوسط مصرف ۴۱ میلیارد و ۳۸۷ میلیون متر مکعب در طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ بیشترین مصرف گاز طبیعی را در کشور به خود اختصاص داده است.


به‌گزارش ایسنا، بر اساس ترازنامهٔ انرژی سال ۱۳۹۳ کشور، مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی در کشور از ۳۶ میلیارد و ۸۹۶ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۵ با متوسط رشد سالانه حدود سه درصد به ۴۵ میلیارد و ۳۶۳ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۹۳ با سهم ۴۱ درصد از کل مصرف گاز طبیعی، افزایش یافته است.

 در طول سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ مصرف گاز طبیعی تنها در سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ کاهش داشته است. از دلایل کاهش رشد مصرف گاز در سال ۱۳۸۷ می‌توان به شرایط آب و هوایی گرم‌تر نسبت به سال‌های قبل آن، اجرای تعرفه‌های پلکانی بالای گاز از دهک‌های ۸ تا ۱۰ که دارای مصرف بالایی هستند و نیز کاهش روند رشد مصرف کنندگان بخش خانگی اشاره کرد.

در سال ۱۳۹۱ نیز رشد مصرف نسبت به سال قبل با ۹ درصد کاهش مواجه شد که از عمده دلایل آن شرایط جوی مطلوب‌تر در فصل سرد و صرفه جویی در مصرف بوده است.

 مجموع تولید گاز طبیعی در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۰۱ میلیارد و ۷۷۵ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال قبل آن حدود ۱۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون متر مکعب افزایش یافته است. همچنین متوسط تولید روزانهٔ گاز طبیعی ۵۵۴ میلیون مترمکعب بوده که رشدی ۱۰ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد.

همچنین متوسط مصرف روزانهٔ گاز طبیعی در سال ۱۳۹۳ با میزان افزایش ۱۲ درصد نسبت به سال پیش از آن، به عدد ۴۷۳ میلیون متر مکعب رسید؛ این درحالی که کل مصرف گاز طبیعی در سال ۱۳۹۳ به میزان ۱۸۳ میلیارد و ۶۷۲ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

مصارف نهایی گاز طبیعی، به دو بخش مصارف نهایی انرژی و غیر انرژی تقسیم می‌شود که در مصارف نهایی انرژی از گاز طبیعی برای تأمین انرژی مورد نیاز زیربخش‌های خانگی، تجاری و عمومی، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی و سوخت پتروشیمی استفاده می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829