آشنایی با چند موزه نفت جهان

نمای بیرونی موزه نفت کالیفرنیا

موزه نفت کالیفرنیا

بنایی کلاسیک و تاریخی 

ساختمانی دو طبقه با معماری عصر ملکه "ویکتوریا" در شهر سانتاپوئلو در 64 کیلومتری لس آنجلس، "موزه نفت کالیفرنیا" را در خود جای داده است... 

نفت و گاز از دیرباز نقش مهمی در زندگی مردم ایالت کالیفرنیای آمریکا داشته؛ این صنعت برای آنها اشتغال ایجاد کرده، علم و فناوری را به پیش رانده و زندگی شان را دگرگون ساخته است. موزه نفت کالیفرنیا در یک ساختمان کلاسیک متعلق به دهه 1890 میلادی، داستان نفت و گاز را در این ایالت روایت می کند.

آرم موزه کالیفرنیا

این ساختمان که به عنوان یک اثر تاریخی ملی ثبت شده، در واقع یکی از ساختمان های شرکت نفتی یونیون اویل بوده است و در حال حاضر نیز طبقه دوم آن به گونه ای طراحی شده که دفتر کار این شرکت را در سال های دهه 1930 تداعی می کند.

بنای موزه کالیفرنیا

از دیگر مشخصه های این ساختمان برج کناری آن است که به شیوه جالبی با نمایی از آجرهای سنتی و الهام گرفته از سبک های ایتالیایی تزئین شده و یکی از بهترین بازسازی های یک بنای تجاری از اوایل قرن بیستم را به نمایش می گذارد. نماهای داخلی و خارجی این ساختمان در برخی فیلم های سینمایی و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.

از فسیل ها تا پمپ های بنزین

موزه نفت کالیفرنیا با بهره گیری از فسیل ها و آثار قدیمی صنعت نفت و پمپ های بنزین قدیمی داستان سرمایه ای ارزشمند را روایت می کند که برای نسل های مختلف در ایالت کالیفرنیا، ثروت، فرصت های شغلی و موقعیت های فراوانی را خلق کرد.

پمپ بنزین موزه کالیفرنیا

ویدئوها، نمایش های دائمی و گردشی، پمپ بنزین های قدیمی، دکل های حفاری، مدل ها، تصاویر، خاطرات و یادگاری هایی از گذشته از جمله موارد به نمایش گذاشته شده در موزه نفت کالیفرنیا است.

نمایشگاهای دائمی موزه که در طبقه نخست قرار دارد، علوم، تاریخ و جهان فناوری نفت را برای بازدید کنندگان در سنین مختلف مورد کنکاش و بررسی قرار می دهد. آنها می توانند با شکل گیری نفت در زیر زمین آشنا شوند، ببینند که چگونه بومیان  آمریکا از حوضچه های طبیعی نفت، استفاده می کردند و با تماشای کمک مدل ها یا یک دکل مینیاتوری در حال کار، اطلاعات خوبی را در مورد مراحل پالایش نفت حفاری در دریا و خشکی به دست آورند.

پمپ بنزین موزه کالیف

مجموعه پمپ های بنزین موزه نفت کالیفرنیا یکی از بزرگترین نمایشگاه ها در نوع خود است که نشان می دهد، نخستین رانندگان این ایالت چگونه سوخت گیری می کردند و سوخت خودروهای شان از چه نوع بوده است.

دکلی با صد سال قدمت

اتاق دکل موزه، یک ساختمان جداگانه در محوطه موزه است که دکلی صد ساله را در خود جای داده . این دکل که مستقیما از یک میدان نفتی در حال تولید در لس آنجلس کانتی به موزه انتقال داده شده، به محض ورود بازدید کنندگان به درون سالن به کار می افتد.

اتاق دکل

در اینجا بازدید کنندگان می توانند ببینند که نفت برای اولین چگونه در کالیفرنیا از زمین خارج شد. نکته جالب در مورد این دکل این که به جهت اصالت و قدمتی که دارد از صدای آن در فیلم There Will Be Blood استفاده شده است.

دکل نفتی 1890

ساختمان دکل در دهه 1990 برای جای دادن آن ساخته شد. در دیوار پشت سر دکل نیزیک مرد نفتی با ریش انبوه و تصاویری از نخستین روزهای صنعت نفت، جلب نظر می کند. نمای خارجی ساختمان دکل یک طرح معاصر است که به طور زیبایی با معماری کلاسیک ساختمان اصلی آمیخته شده است.

تور ماجراهای طلای سیاه

تورهای دانش آموزی برای مقاطع مختلف تحصیلی از کودکستان تا پایان دوره دبیرستان از دیگر برنامه های موزه است. توری تحت عنوان "ماجراهای طلای سیاه" دانش آموزان را به همراه مربیان و راهنماهای آنها به سفری دوساعته در موزه می برد و پس از آن دانش آموزان می توانند در حیاط موزه نهار صرف کنند و از فروشگاه آن قطعات زیبای سنگ و فسیل را خریداری کنند.

موزه کالیفرنیا دایناسور

تور ماجراهای طلای سیاه تاریخ نفت را از استفاده بومیان آمریکا تا فناوی مدرن امروز شامل می شود. طبیعت نفت از تشکیل و پالایش تا جزییات حفاری در دریا و خشکی. دانش آموزان با کار و زندگی نخستین کارگران میدان های نفتی آشنا می شوند.

آنها می آموزند که چگونه نفت در اعماق زمین شکل گرفته و چرا به سطح زمین حرکت می کند و در زیر اقیانوس یا خشکی بیرون می آید.  آنها با اهمیت صخره ها و مواد معدنی در زندگی ما و این که ما چگونه از آنها استفاده می کنیم، آشنا می شوند.

موزه کالیفرنیا علمی

کارگاه ها دارای فعالیت هایی است که کارآموزان می توانند با دست انجام دهند و با استانداراهای علمی در کالیفرنیا مطابقت دارد. هر دانش آموز یک میکروسکوپ شخصی و لنز در اختیارش قرار می گیرد تا بتواند نمونه ها را بررسی کند. مشاهدات و استفاده مکرر از تجهیزات به دانش آموزان کمک می کند که درک بهتری از موضوع پیدا کنند

کارگاه های علمی

دانش آموزان با فعالیت های عملی، با زمین لرزه و گسل ها آشنا می شوند و اطلاعاتی در مورد امواج زلزله به دست می آورند؛ این که آیا زلزله های قابل پیش بینی هستند یا خیر. همچنین با شبیه سازی امواج زلزله درمی یابند که چرا برخی ساختمان ها در زلزله فرو می ریزند.

موزه کالیفرنیا کارگاه

برای تشخیص جنس خاک نیز از فعالیت های مشابهی استفاده می شود. جهان بدون خاک یک مکان خالی خواهد بود. تجزیه مواد ارگانیک و صخره ها مورد بررسی قرار می گیرد و نمونه های مختلف خاک با میکروسکوپ بررسی می شوند که کشف های شگفت انگیزی را به دنبال دارد.

نمایش جنبی موزه کالیفرنیا

موزه نفت کالیفرنیا علاوه بر نمایشگاه های دائمی اش، نمایشگاه های جدیدی در مورد علوم، حمل و نقل و تاریخ در طول سال برگزار می کند که نمایشگاه های گردشی نامیده می شود . در مجموع بسیاری از اطلاعاتی که هر کسی دوست دارد در مورد نفت، این ثروت طبیعی بداند، در موزه کوچک سانتا پائولا یافت می شود. ضمن این که موزه با بهره گیری از یک رابطه دقیق میان نمایشگاه های دائمی و گردشی، در هر بار بازدید به نظر متفاوت می آید.

موزه پمپ بنزين ريف

موزه ريف (21)

"موزه پمپ بنزين ريف" موزه كوچكي است در شهر وودلند در شمال كاليفرنيا كه به نمايش جايگاه هاي سوخت قديمي، پمپ هاي بنزين و خودروها و ساير تجهيزات مربوط به اتومبيل و سوخت گيري در دهه هاي شصت و پنجاه ميلادي و قبل از آن اختصاص دارد.

موزه ريف (24)

اين موزه در فضايي به مساحت تقريبي 1200 متر مربع در سال 2000 ميلادي توسط فردي به نام مارك ريف بنيان گذاري شده است. ريف كه از چند دهه قبل پمپ هاي بنزين قديمي را جمع آوري مي كرده، اين مجموعه را در ملك شخصي خود به عنوان اداي ديني به فرهنگ اتومبيل سواري در دهه هاي پيشين و برانگيختن حس نوستالژي طرفداران آن روزگار بنا كرده است.

موزه ريف (28)

علاوه بر پمپ هاي بنزين قديمي، تصاويري از گذشته، ظروف، وسايل و تجهيزاتي كه در جايگاه هاي سوخت قديمي مورد استفاده قرار مي گرفته و علائم و تابلوهاي متعلق به گذشته، در اين موزه به نمايش گذاشته شده اند.

موزه ريف (12)

رستوران، بوفه و فضاهاي سبز براي استراحت از جمله امكاناتي است كه در موزه پمپ بنزين ريف براي بازديد كنندگان تدارك ديده شده است.

موزه ريف (32)

در تجهيز اين مكان ها تلاش شده تا حدالامكان وسايل و ابزارهاي سنتي و قديمي مورد استفاده قرار گيرد

موزه ريف (22)

بازسازي صحنه تصادف يك خودرو قديمي و سقوط يك هواپيما، از جمله تدابيري است كه براي جذب بيشتر بازديد كنندگان و گردشگراني كه به ايالت كاليفرنيا مي آيند، به موزه ريف، انديشيده شده است.

موزه ريف (34)

يك وانت شورولت ساخت سال 1956 كه ريف مي گويد آن را سال ها پيش از يك تعميرگاه تنها به مبلغ 700 دلار خريداري و سپس بازسازي كرده، از جمله خودروهايي است كه در اين موزه به نمايش گذاشته شده است. هر چند ديگران نيز مي توانند در روزهايي خاص خودروهاي قديمي خود را به محل موزه آورده و در فضايي متعلق به گذشته در كنار خودروهاي شان عكس يادگاري بگيرند

موزه ريف (8)

موزه ريف همچنين برنامه هاي جنبي را در طل سال براي بازديد كنندگان برگزار مي كند، از جمله نمايشگاه سالانه خودرو و نمايش فيلم در سالن نمايشي كه به ياد سينمايي كه در سال 1958 در وودلند در آتش سوخت، يولو نامگذاري شده است.

موزه ريف (18)موزه پمپ بنزين ريف سالانه هزاران گردشگر را كه به كاليفرنياي شمالي مي آيند، به خود جذب مي كند و درصدد است با توسعه يسشتر بر جذابيت هاي خود براي بازديد كنندگان بيافزايد. 

 

موزه نفت شرق تگزاس

موزه نفت تگزاس 1

بزرگترین میدان نفتی آمریکا

موزه نفت شرق تگزاس در سال 1980 در شهر کیلگور افتتاح شد و داستان اکتشاف نفت را در بزرگترین حوزه نفتی آمریکا، در سال 1930 روایت می کند. در این سال فردی به نام کلمبوس ماریون جونیور، پس از چندین حلقه حفاری ناموفق، سرانجام به نفت رسید.

ذخایر نفتی حوزه ای که کلمبوس کشف کرده بود، به قدری غنی بود که طولی نکشید، ظرفیت تولید نفت در این منطقه از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفت و ایالت تگزاس را به عنوان یک منطقه نفتی به شهرت رساند.

موزه نفت تگزاس 8

میدان نفتی تگزاس تا کنون بیش از 5 میلیارد بشکه نفت تولید کرده است که بخشی از آن در طول جنگ جهانی دوم به عنوان ذخایر نفت خام مورد نیاز متفقین مورد استفاده قرار گرفت.

نفت، زندگی و مردم

موزه نفت تگزاس 7

موزه شرق تگزاس نشان می دهد که کشف نفت در این منطقه چگونه به تاسیس شهرهای جدید  و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای اهالی شرق تگزاس، آن هم پس از یک دوره رکود اقتصادی، منجر شد.

بازسازی فضاهای زندگی مردمان منطقه، خیابان ها، فروشگاه ها، سیستم حمل و نقل، آموزش و.. این موزه را از ویژگی مردم شناسانه برخوردار ساخته است. به همه این موارد باید نقاشی ها و تندیس هایی که از وقایع گذشته این منطقه جمع آوری شده را نیز افزود.

موزه نفت تگزاس 2

به عبارتی دست اندرکاران موزه با بازسازی گذشته کیلگور درصدد بوده اند تا نشان دهند که ثروت سرازیر شده به شهر در پی کشف نفت، چه تاثیراتی بر نحوه زندگی و مناسبات اجتماعی مردم آن زمان داشته است.

تجهیزات و تندیس های نفتی

موزه نفت تگزاس 9

این موارد در کنار دکل نفتی در محوطه ورودی موزه و مجسمه ها، تندیس ها و ابزارآلات و تجهیزات دهه های گذشته در فضاهای داخلی، بازدید کنندگان را با تاریخچه نفت در منطقه و مراحل مختلف این صنعت آشنا می سازد.

تندیس ها و مجسمه هایی مردان و زنانی که در صنعت نفت تاثیرگذار بوده اند، بخشی دیگر از دیدنی های این موزه است که از جمله آنها می توان به تندیس "جو رافنک" معروف به پدر زمین های نفتی تگزاس و "هارولدسون هانت" موسس این موزه اشاره کرد.

موزه نفت تگزاس 3

از دیگر آثار به نمایش درآمده در این موزه می توان به نقاشی ها، نگاتیوهای عکاسی، مجموعه های اسلاید و صدها تصویر از دوران شکوفایی نفت در شرق تگزاس، خاطرات به جا مانده از مردان و زنان نفتی و حتی آثاری از دوران ماقبل اکتشاف نفت، یعنی دهه 1920 اشاره کرد.

موزه چاه دریک

(Drake Well Museum)

موزه نفت ادوین دریک (5)

جستجوی نفت زیر صخره ها

"موزه چاه دریک" یادآور تولد صنعت نفت به سال 1859 میلادی توسط سرهنگ "ادوین دریک" در ناحیه کوچک "تیتوسویل" در شمال غربی ایالت پنسیلوانیای آمریکا است.

وجود حفره های نفتی در حاشیه رود "اویل کریک" در این منطقه از مدت ها قبل توسط ساکنان بومی شناخته شده بود و حتی امروزه هم چشمه های طبیعی نفت در بخش هایی از این منطقه وجود دارد.

موزه نفت ادوین دریک (11)

اما آنچه اهمیت داشت دسترسی و استخراج نفت از مخازن زیر زمین بود. شرکت نفت سینیکا در اواخر دهه 1850 به دنبال راهی برای این کار، یکی از مدیران خود به نام ادوین دریک را به منطقه فرستاد.

نماد تولد صنعت نفت

"دریک" در قطعه زمینی که در تیتوسویل اجاره شده بود، مشغول به کار شد. او راه های بسیاری را برای دسترسی به نفت آزمود؛ حفره ای بزرگ را در زمین حفر کرد، اما زمانی که خراب شدن این حفره نزدیک بود به مرگ افرادش منجر شود، به فکر حفر چاه افتاد.

موزه نفت ادوین دریک (10)

پس از آن که حفاران محلی چاه آب نیز نتوانستند دریک را یاری کنند، او دست به دامان حفاران نمک در نیوکنزینگتون در 90 مایلی تتسوویل شد. سرانجام در 27 آگست سال 1859، نخستین چاه تجاری با موفقیت حفر شد؛ تاریخی که به عنوان تولد صنعت نفت شناخته می شود.

موزه نفت ادوین دریک (8)

یادگارهایی از روزهای نخست

"موزه چاه دریک" ضمن بازسازی این چاه، به جمع آوری و نگهداری اشیاء، اسناد و تجهیزات مربوط به تولد صنعت نفت و تحولات بعدی آن اختصاص دارد. از جمله ساختمان روی این چاه، تجهیزات مربوط به نخستین استفاده عملی از تکنیک های حفاری نمکی برای استخراج نفت و...

چاه ادوین دریک

این موزه به عنوان یک مکان تاریخی در ایالت پنسیلوانیا، در بخشی از پارک ایالتی قرار گرفته و از سوی اتحادیه موزه های آمریکا به رسمیت شناخه شده است. ایالت پنسیلوانیا هشت میلیون دلار برای احیا و بازسازی این موزه هزینه کرده است و موزه توسط شورای موزه و تاریخ پنسیلوانیا و انجمن دوستداران چاه دریک اداره می شود.

موزه نفت ادوین دریک (1)

قدیمی ترین چاه در حال کار

بیش از 530 شی، صدها نسخه سند و مدرک، بیش از 1500 عکس تاریخی، بیش از 2500 عنوان کتاب، 1500 نشریه دوره ای با موضوع نفت، کاتالوگ ها، راهنماها، بیوگرافی ها، تحقیقات زمین شناسی و .. اقلام نمایشی این موزه را شامل می شود. مجموعه تصاویر این موزه از بزرگترین مجموعه عکس های مرتبط با توسعه اولیه صنعت نفت است.

موزه چاه دریک 6

ساختمان چاه دریک، دکل و موتورخانه آن که نفت خام را به حرکت درمی آوردند، دقیقا و به همان شکلی که در سال 1860 بود، با استفاده از تصاویر قدیمی، در سال 1945 بازسازی شد. ساختمان اولیه یک بار در اثر آتش سوزی یک تانکر نفت از میان رفته و مجددا ساخته شده بود.

موزه نفت ادوین دریک (7)

نکته جالب این که برای آشنایی بازدید کنندگان با نحوه استخراج نفت، در حال حاضر از ماه می تا اول اکتبر، این موتورخانه هر روز روشن می شود و کار می کند. انرژی آن نیز از گاز طبیعی تامین می شود و به این ترتیب قدیمی ترین چاه نفت در حال کار است.

تانکرهای چوبی حمل نفت

همچنین ایستگاه پمپاژ نفت که در سال 1894 توسط کمپانی نشنال ترانزیت ساخته شده، در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این شرکت برای مدیریت خطوط لوله استاندارد اویل ایجاد شده بود و ایستگاه مزبور تا سال 1968 در فرانکلین در حال کار بود، اما در سال 1981 به موزه چاه دریک اهدا شد.

موزه نفت ادوین دریک (4)

یک از دیدنی های این موزه، تانکرهای چوبی حمل نفت، ابداع برادران دنسمور (آموس و جیمز) است. این تانکرها در سال 1865 طراحی و ساخته شد، یعنی در زمانی که دو سال از ایجاد راه آهن اویل کریک و تتسوویل می گذشت و چنین ابداعی تحولی مهم در حمل و نقل نفت به شمار می آمد.

موزه نفت ادوین دریک (9)

موزه چاه دریک همچنین نمایشگاه دائمی جدیدی را با عنوان "در زندگی روزمره شما همیشه یک قطره نفت و گاز وجود دارد" راه اندازی کرده که به ارتباط زندگی امروز با صنعت نفت می پردازد.

 

یادآور رونق گذشته

تولید نفت در اواخر دهه 1880 در میدان اویل کریک پنسیلوانیا به بالاترین حد خود رسید و از آن پس بتدریج تولید در این منطقه رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر تنها چند چاه در این منطقه به تولید نفت اختصاص دارند،

چاه ادوین دریک 2

زمینی که روزی برای حفاری به کارفرمای دریک اجاره داده شد و صاحب خود را میلیونر کرد، اکنون بخشی از پارک ایالتی اویل کریک و "موزه چاه دریک" است و به بازدید کنندگان یادآوری می کند که چگونه استخراج نفت ناحیه ای کوچک و کم جمعیت را به یک قطب اقتصادی تبدیل کرد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829