اخبار

وظیفه قانونی رسانه ملی: توسعه فرهنگ مصرف بهینه انرژی

در بحث مدیریت رسانه­ای سه نوع رسانه برای ترویج، آگاه­سازی و فرهنگ­سازی مطرح است. اول حاکمیت رسانه (Owned Media)، دوم پرداخت پول و اجاره رسانه­های دیگر (Paid media) و سوم پوشش رسانه­ای بدون پرداخت پول، که به Earned media معروف است و  موضوع این یادداشت است.

مطابق ماده 67 قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری­ها موظفند با همکاری وزارتخانه­های نفت و نیرو در برنامه­ریزی و اجرای فعالیت­های فرهنگی و تبلیغاتی، اشاعه فرهنگ مصرف منطقی انرژی و اصلاح رفتار و الگوی مصرف را ملحوظ نمایند.

با توجه به محدودیت­های منابع مالی شرکت بهینه­سازی در هزینه­های پخش برنامه­های مدیریت انرژی از طریق رسانه ملی، به­نظر می­رسد مشارکت فعال دو جانبه سازمان صداوسیما و شرکت بهینه­سازی  مصرف سوختمی­تواند نقش موثری در مدیریت انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی در کشور ایفا نماید.

شرکت بهینه­سازی مصرف سوخت توانایی زیادی در تولید محتوای فنی و علمی مرتبط با بهینه­سازی انرژی در کشور دارد و رسانه ملی به استناد ماده 67 قانون اصلاح الگوی مصرف می­تواند با پوشش رسانه­ای رایگان محتواهای مذکور، گامی موثر در توسعه سیاست­های بهینه­سازی انرژی در کشور بردارد. با توجه به نقش بهینه­سازی انرژی در کاهش گازهای گلخانه­ای و آلاینده‌ها­ی هوا ، "بهینه­سازی مصرف انرژی" در چارچوب رسالت اجتماعی شرکت­ها و موسسات دولتی و غیردولتی محسوب می‌شود و به عنوان راهکاری مهم به منظور حفظ محیط زیست و هوای پاک مطرح است.

نگاه به موضوع پخش برنامه­های بهینه­سازی انرژی در صداوسیما نباید  جنبه تجاری داشته باشد و رویکرد رسانه­های دیداری، شنیداری و نوشتاری مطابق ماده 67 قانون اصلاح الگوی مصرف می‌بایست متمرکز بر پوشش رسانه­ای با الگوی (Earned media) برای فعالیت­های مدیریت انرژی باشد، در اینصورت شرکت بهینه­سازی مصرف سوخت ،تمرکز خود را بر تولید محتوای فنی و علمی گذاشته و با پخش مستمر پیام­های بهینه­سازی انرژی، آگاهی اجتماعی و دانش عمومی مردم نسبت به موضوع مدیریت انرژی افزایش یافته و مشارکت اجتماعی عموم مردم نیز در تحقق برنامه­های دولت و کاهش شدت انرژی کشور افزایش خواهد یافت.

جای برنامه ای با موضوع مدیریت مصرف انرژی که عملا منجر به کاهش هزینه های انرژی و کمک به اقتصاد خانواده ها می شود خالی است که می تواند طیف متنوعی از مخاطبان در ساعات پخش را پوشش دهد.

برخی موضوعات پیشنهادی برای برنامه سازی در صدا و سیما با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان تولید کننده محتوا:

1-راهکارهای صرفه جوی برق و گاز در ساختمان های مسکونی/اداری /تجاری

2-بهینه سازی انرژی و نقش آن در سلامت جامعه و محیط زیست

3-بهینه سازی انرژی و پدافند غیر عامل

4-معرفی تکنولوژی های نوین گرمایشی و سرمایشی در ساختمان

5-آشنای با معاینه فنی موتورخانه وبرچسب انرژی ساختمان

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت آماده هر گونه همکاری با رسانه ملی در قالب تولید محتوا مرتبط با موضوع بهینه سازی مصرف انرژی است.

 

"احمد فضلی" مشاور مدیرعامل در امور انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829