اخبار

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دانش فنی سامانه GHP را بومی سازی مي‌كند

کارشناس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی از بومی سازی دانش فنی سامانه GHP (فناوری پمپ حرارتی گازسوز ) توسط این شرکت خبر داد .
به گزارش روابط عمومی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، عقیل براتی کارشناس پژوهش و فناوری این شرکت با اعلام این خبر افزود: سامانه های (GHP-VRF) امروزه از یکسو به عنوان یکی از محصولات جدید با صرفه بالای انرژی شناخته می‌شوند و از سوی دیگر در قیاس با دیگر محصولات تهویه مطبوع در کاهش گازهای گلخانه ای نقش مهمی را دارا هستند.
به گفته این کارشناس، امروزه با افزایش روز افزون نیازهای تهویه مطبوع و به طبع آن افزایش نیاز به توان الکتریکی بیشتر، جهت کاهش سهم حامل انرژی برق در تابستان و انتقال آن به حامل انرژی گاز (Peak shaving) این سامانه ها سهم قابل ملاحظه ای در سبد محصولات تولیدی بسیاری از کشورهای توسعه یافته به خود اختصاص داده اند. کشور ما با در اختیار داشتن منابع فراوان گاز طبیعی خواهد توانست با بکارگیری این محصولات بخشی از نیازهای سرمایشی مصرف کنندگان را تامین کند و از مصرف برق (خصوصا در تابستان) بکاهد. در زمستان نیز با تولید گرمایش بدلیل بالاتر بودن بازده این سیستمها از بویلرهای گازسوز کاهش مصرف گاز متصور خواهد بود.
وی گفت: تاکید بر بکارگیری تکنولوژی VRF از آن رو اهمیت دارد که علاوه بر اینکه ترکیب محصول Heat Pump با فن آوری VRF بازده بسیار بالایی خصوصا در شرایط کارکرد نیمه باری و کم باری دارد ، استفاده از گاز طبیعی بجای برق ، عدم نیاز به مصرف آب در سیکل تولید سرما و گرما و همچنین عدم افت عمده بازدهی با تغییر شرایط اقلیمی(مثلا در مناطق مرطوب) که در سامانه های جذبی اجتناب ناپذیر است از جمله مشخصه های برجسته ایست که این محصول را بسیار ویژه می کند .
براتی ادامه داد: در جمع بندی کلی با توجه به: 1. وجود منابع عمده گاز طبیعی و دسترس بودن آسان آن در تمامی مناطق کشور 2. نیاز به کاهش مصرف برق در تابستان3. نیاز به کاهش مصرف آب در دستگاهای تهویه مطبوع 4. وجود دانش فنی در زمینه موتور گاز سوز و همچنین در دسترس بودن موتورهای تولیدی گاز سوز در داخل کشور، ضرورت دستیابی به دانش طراحی، توسعه و تولیداین محصول را بعنوان یک محصول استراتژیک در زمینه مدیریت و صرفه انرژی برجسته مینماید. بومی سازی این محصول در کشوری با ویژگیهای ایران که از یک سو دارای منابع عظیم گاز طبیعی است و امکان دسترسی به آن آسان ست و از سوی دیگر نیازمند سامانه های تهویه مطبوع با بازده بالا (و غیر برقی) و بدون نیاز به مصرف آب است، ضروری به نظر می‌رسد.
کارشناس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی افزود: با توجه به نتایج ناشی از کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت و بالانس مناسب تر سبد انرژی کشور در فصول مختلف سال، استقرار این محصول در سبد محصولات تهویه مطبوع کشور میبایست تا کنون تحقق میافت.
براتی تصریح کرد: بر این اساس و با توجه به اینکه بخش عمده ای از زیرساخت فناوری موتور گازسوز مورد نیاز برای این سامانه ها، قبلا و در قالب پروژه پژوهشی بومی سازی فناوری MCHP توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت آماده شده است، این شرکت با توجه به مصوبه اخذ شده از شورای پژوهش شرکت ملی نفت در نظر دارد دانش فنی طراحی، توسعه و ساخت یونیت های خارجی سامانه GHP که به یونیتهای داخلی متصل بوده و سرمایش و گرمایش را تامین می نماید، را بومی سازی کند.
به گفته وی ، اهم اهداف مدنظر شرکت در قالب اجرای این طرح عبارتند از بکارگیری موتور تولید داخل ارتقا یافته، ارزان سازی- قیمت حداقل50% نسبت به نمونه خارجی، بومی سازی 64% کل محصول ـ قابلیت تا 72% ، توان سرمایشی تا 50 کیلووات و گرمایشی تا 55 کیلو وات، ضریب عملکرد تا 1.4 در سرمایش و 1.6 در گرمایش

 

عقیل براتی کارشناس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829