اخبار

وزیر نفت: تسلیم شرایط سخت نمی شویم

وزیر نفت، تزریق امید به جامعه را در شرایط کنونی کشور بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: باید تلاش کنیم امید را در دل مردم زنده نگهداریم و نشان دهیم تسلیم شرایط سخت نمی شویم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه شامگاه سه‌شنبه (یکم آبان‌ماه) در آیین امضای قرارداد طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری در تهران و هشت کلانشهر با بیان این‌که امروز کار مهمی انجام شده است، گفت: باید تلاش کنیم امید را در دل مردم زنده نگهداریم تا نشان دهیم تسلیم شرایط سخت نمی شویم که این موضوعی مهم و تعیین‌کننده است.

وی با اشاره به اقدام‌هایی که وزارت نفت از سال ۹۳ تاکنون برای توسعه طرح‌های گازرسانی در روستاها انجام داده، تصریح کرد: در این مدت ۱۳ هزار روستا گازرسانی شد بدون آن‌که یک ریال از دولت پولی گرفته شود.

وزیر نفت با بیان این که تا سال ۹۳ به ۱۴ هزار روستا در کل کشور گازرسانی شده بود، گفت: در دولت تدبیر و امید و طی مدت یاد شده با گازرسانی به ۱۳ هزار روستا و صدها شهر کوچک و بزرگ، نه تنها یک ریال از دولت پول نگرفته‌ایم، بلکه منابع خود را از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تامین کردیم.

زنگنه تصریح کرد: با اجرای این پروژه‌ها میلیون‌ها نفر از ساکنان روستا‌ها و شهر‌ها از نعمت گاز بهره‌مند شدند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

طرح‌های گازرسانی به روستاها یک اقدام برد-برد- برد است

وی گفت: این طرح‌ها صرفه‌جویی و درآمدهای ارزی زیادی نصیب کشور کرده است و بیش از ۹۰ درصد از اجرای این طرح‌ها نیز به پیمانکاران داخلی واگذار شد، در واقع می‌توانم بگویم که طرح‌های گازرسانی به روستاها یک اقدام برد-برد-برد (مردم، سازندگان داخلی و دولت) بوده است.

وزیر نفت درباره امضای قرارداد طرح توسعه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری ۹ کلانشهر گفت: در این قراردادها، هم مردم به لحاظ برخورداری از رفاه و هم دولت به لحاظ درآمدزایی برنده هستند، همچنین مردم به لحاظ کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از این قرارداد منتفع می‌شوند.

زنگنه ادامه داد: در جایگاه وزیر نفت همواره به راه‌های کاهش آلاینده‌های هوای کلانشهر تهران می‌اندیشم و این موضوع همواره ذهن من را مشغول کرده است. اکنون می‌توانم بگویم که امضای این قرارداد یکی از شاهکارهای دولت و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرهاست.

وی با بیان این‌که وزارت نفت برای کمک به بهبود کیفیت هوا در زمینه بهبود کیفیت تولید بنزین و گازوئیل گام‌های عملی برداشته است، گفت: کیفیت تولید گازوئیل در ایران افزایش یافته و فعالیت‌های بسیاری برای بهبود کیفیت تولید بنزین توزیعی در جایگاه‌های عرضه سوخت انجام شده است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی کلید کاهش آلایندگی است

وزیر نفت با اشاره به این‌که در بخش مصرف‌کنندگان ثابت انرژی مانند خانه‌ها و خودروها آلایندگی داریم، تصریح کرد: در بخش خودرو تنها راه کاهش آلایندگی توسعه حمل‌ونقل عمومی است، به‌ویژه آن که هم اکنون در کشور زیرساخت‌های قابل توجهی در این زمینه داریم، از این رو می‌توانیم با صرف هزینه اندک این تجهیزات را کامل کنیم و سبب رضایتمندی شهروندان شویم.

وی ابراز امیدواری کرد با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی استفاده شهروندان از مترو افزایش یابد.

زنگنه با اشاره به نشستی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست مجلس شورای اسلامی برای تصویب مصوبه استفاده از مترو در هیئت دولت شرکت کرده بود، اظهار کرد: من در آن زمان تازه وزیر شده بودم و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تنها همان یک نشست به هیئت دولت آمدند و در سال‌های بعد من ندیدم که فردی بیرون از دولت برای تصویب مصوبه‌ای به هیئت دولت بیاید. به یاد دارم که پس از سخنان ایشان، رأی هیئت دولت برای تصویب این مصوبه بسیار شکننده بود.

وزیر نفت با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: بنیان کار ما در قراردادهای امروز، بر اساس این ماده ۱۲ قانونی است، بنابراین تا زمانی که صرفه‌جویی محقق نشود، نمی‌توانیم اعتباری اختصاص دهیم. البته امکان فاینانس وجود دارد.

لزوم احیای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در سال ۹۸

زنگنه با بیان این‌که ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در سال ۹۷ به حال احتضار افتاده است، بر لزوم احیای آن در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: این ماده هم‌اکنون مغلوب پرداخت یارانه نقدی شده است، البته ماده ۱۲ و یارانه نقدی دشمن یکدیگر نیستند و می‌توانند به هم کمک کنند، اما باید در مجلس شورای اسلامی و دولت این موضوع را ساماندهی کنیم.

وی تأکید کرد: وظیفه ما این است هر طرحی را که سبب رضایت مردم می‌شود فعال کنیم و این بر ما واجب است و من نیز به عنوان عضوی از کابینه و همچنین به عنوان وزیر نفت حمایت خود را از این طرح اعلام می‌کنم.

وزیر نفت با اشاره به اقدام‌ها در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی در سال‌های گذشته، گفت: شاید بزرگ‌ترین کاری که در این مدت انجام شده است، جایگزینی مصرف گاز طبیعی با سوخت مایع بوده باشد.

زنگنه با بیان این‌که در سال ۹۲ نیروگاه‌های ما ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع با ارزش دلار آن زمان حدود ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع مصرف می کردند که اگر همان رویه را ادامه می‌دادیم کشور قابل اداره نبود؛ اکنون مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها بسیار کم شده است، البته در زمستان به مقدار کم مصرف سوخت مایع داریم.

وی درباره گازرسانی به بخش‌های نیروگاهی و خانگی در ایام مختلف سال توضیح داد: مقدار مصرف گاز نیروگاه‌ها در زمستان به سبب تامین گازرسانی به بخش‌های خانگی و تجاری، اندکی کاهش می‌یابد که این موضوع روال هر ساله شرکت ملی گاز است، به این ترتیب که با هدف تامین گاز مورد نیاز شهرها و روستاها از مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها در مواقع لزوم کاسته می‌شود تا مردم با مشکل قطعی گاز روبه‌رو نشوند و در نقطه مقابل به جای گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها سوخت مایع در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وزیر نفت همچنین در ادامه بر لزوم رعایت آیین‌نامه های مصرف بهینه سوخت در بخش خانگی تاکید کرد.

علائم قیمت‌های سوخت اشتباه است

زنگنه با بیان این‌که شدت مصرف انرژی در ایران وحشتناک است، گفت: علائم قیمت‌های ما غلط است، برای نمونه گاز مایع را کیلویی ۱۵۰ تومان یعنی ۱۰ دلار به ازای هر تن می‌فروشیم که قیمت جهانی آن ۵۵۰ دلار به ازای هر تن است، این شرایط امکان گمراه کردن هر کسی را فراهم می‌کند.

زنگنه با اشاره به اختلاف قیمت گاز مایع افزود: ما گاز مایع را ۱۰ دلار به ازای هر تن در اختیار شرکت‌های توزیع کننده قرار می‌دهیم که آنها به دست مردم بدهند، خب چه اتفاقی می‌افتد؟ این علائم غلط است. نباید هم از مردم طلبکار باشیم، بلکه باید فرایندها را اصلاح کنیم. درست کردن این مسئله مانند رعایت استانداردها و آیین نامه‌ها از جمله مبحث ۱۹ ساختمان است که سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

وی گفت: با توجه به روند مصرف، برای زمستان امسال نیز باید از استانداران و شهرداری‌های کلانشهرها برای کنترل مصرف گاز در بخش خانگی کمک بخواهیم.

وزیر نفت با بیان این که در بخش گاز اسراف بسیار زیاد است، یادآور شد: فکر می‌کنم امسال در تابستان مصرف گاز در نیروگاه‌ها به ۲۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسید، یعنی نیروگاه‌های ما معادل روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام مصرف کردند، از ابتدای امسال تاکنون هم میانگین مصرف بیش از ۲۳۵ میلیون مترمکعب یعنی بیش از روزانه معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام بوده است، اسراف در مصرف گاز سبب ثروت‌سوزی می‌شود.

وزیر نفت گفت: به عبارتی اکنون روزانه معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام سوخت در نیروگاه‌هایی مصرف می شود که با ۳۰ درصد راندمان فعالیت می کنند که این موضوع به معنای آسیب به محیط زیست و هدر رفتن ثروت کشور است، اما امضای این قرارداد آغازی برای همکاری نزدیک سازمان‌ها برای کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیریت مصرف انرژی است.

زنگنه با یادآوری دوباره ضرورت احیای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: امسال باید این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم و اجازه ندهیم این ماده که هم اکنون محتضر است مرحوم شود.

وی افزود: به نظرم آقای رئیس جمهوری نیز از این موضوع حمایت خواهد کرد، ضمن آن‌که من نیز به عنوان عضوی از دولت می‌دانم که دولت مصر است تا مترو توسعه و آلودگی شهرها کاهش یابد.

وزیر نفت با اشاره به شرایط کنونی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی انجام کار، تولید و تزریق امید بسیار مهم است، ضمن آن‌که ما در مقابل فشار خارجی هستیم، بنابراین باید کاری کنیم تا مردم آثار فعالیت ما را فوری ببینند و اگر در جایی مطمئن هستیم کارها سریع پیش می‌رود آن را انجام دهیم تا تأخیری در اجرای کار نباشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829